Rijmen maar is de titel van de nieuwe app van Meester Dennis.  

In de app kunnen de kinderen aan de hand van simpele plaatjes rijmwoorden herkennen en zoeken.
De app is opgebouwd uit vier spelsoorten en vult het rijmen in een kleuterklas goed aan.

Op de website van Meester Dennis vind je naast deze app, diverse gratis apps en leuke digibordtools, ook de mooie en uitgebreide app Kleutereiland. Waar ik al eerder over schreef in een artikel.

Wat is rijmen?

Rijmen is onderdeel van het fonologisch en fonemisch bewustzijn. Het ontwikkelen hiervan gaat bij 80% van de leerlingen zonder problemen. Bij de rest (20 % dus) zijn er echter taalproblemen, achterstanden of stoornissen aanwezig waardoor er specifiek aandacht aan deze twee leerlijnen moet worden besteed.

 

Fonologisch en fonemisch bewustzijn als vast onderdeel in een taalleerlijn

Op de website van Expertisecentrum Nederlands kun je de volgende beschrijving lezen.

Vanaf jonge leeftijd ontwikkelen leerlingen spelenderwijs hun taalbewustzijn.
Ze leren de betekenis van begrippen als ‘verhaal’, ‘zin’, ‘woord’ en ‘klank’ kennen.

Een onderdeel van het taalbewustzijn is het fonologisch bewustzijn: het kunnen omgaan met klanken.
Bijvoorbeeld het splitsen van woorden in lettergrepen, het verbinden van lettergrepen tot een woord en het toepassen van eindrijm.
Als een leerling zegt: “Paddenstoel is langer dan boom,” laat hij zien dat hij naar de vorm van woorden kan kijken in plaats van naar de betekenis. Dit is het objectiveren van gesproken woorden (auditieve objectivatie).
De mate van fonologisch bewustzijn blijkt een goede voorspeller te zijn van toekomstige leesprestaties.

Fonologisch bewustzijn is dus het bewustzijn en kunnen manipuleren met woorden op klankniveau en de bewustwording van de woordvorm en eindrijm.

Een gevorderde fase van fonologisch bewustzijn is het fonemisch bewustzijn: het besef dat woorden uit fonemen zijn opgebouwd. Fonemen zijn de letterklanken die met onze lettertekens corresponderen. Een signaal voor fonemisch bewustzijn is het herkennen en toepassen van beginrijm. Ook het kunnen opdelen van korte woorden in losse klanken (auditieve analyse) en het samenvoegen van klanken tot een woord (auditieve synthese) wijzen op een ontwikkeld fonemisch bewustzijn van een leerling.
Bij het auditief synthetiseren speelt het temporeel ordenen een belangrijke rol. Een leerling kan dan klanken of woorden in een bepaalde volgorde onthouden. De meest complexe auditieve vaardigheid is het bepalen van de klankpositie. Een kind moet antwoord kunnen geven op vragen als: “Wat hoor je vooraan in /vuur/?” Er wordt een beroep gedaan op de auditieve analyse, het temporeel ordenen en de kennis van begrippen als ‘vooraan’, ‘achteraan’ en ‘middelste’.

Het inzicht in de verschillende klankcomponenten in woorden ontstaat meestal niet spontaan. Hiervoor is een mate van abstractie nodig, die kinderen geleidelijk ontwikkelen.

Bij het fonemisch bewustzijn worden leerlingen zich dus bewust van beginrijm, kunnen ze dit toepassen en kunnen ze woorden eerst passief en later actief analyseren en synthetiseren.

De ontwikkeling van het rijmen

De ontwikkeling van het rijmgevoel moet stapsgewijs opgebouwd worden. Te beginnen met het bewustworden van klanken. Langzaam komt daar de herkenning van eindrijm bij. Eerst passief, daarna actief. De kinderen passen het dan zelf toe. Eerst in onzinwoorden, later in bestaande woorden.
De laatste fase is het herkennen van beginrijm met als afsluiting het actief gebruiken ervan.

Bij alle fasen is het belangrijk om dit ook visueel te ondersteunen met het woordbeeld. Je hoort en je ziet op die manier dat het rijmt.

In de rijmapplicatie  van Meester Dennis kun je de kinderen het werken met eindrijm goed laten oefenen.

De app is opgebouwd uit vier spellen

  1. Wat rijmt er op…?
  2. Wat rijmt er niet?
  3. Trek een lijn tussen de rijmwoorden
  4. Welke rijmwoorden horen bij elkaar? (memory)

 

Wat rijmt er op…?

Wat rijmt er niet?

Trek een lijn tussen de rijmwoorden

Welke rijmwoorden horen bij elkaar?

De diverse spelvormen binnen de app

De applicatie heeft  een scherm voor de begeleider waarin je diverse opties hebt zoals

  • wel of geen muziek, hiermee wordt de uitleg van het spel bedoeld.
    Zet je dit uit, dan kan het lastig worden voor kinderen om de bedoeling van het spel helder te krijgen
  • 10,15 of 20 opdrachten per spel
  • Memory met 8, 12 of 20 kaartjes

Maak de app coöperatief of interactief met de bijbehorende rijmkaarten

De visuele ondersteuning van het woordbeeld zit helaas niet in de applicatie maar wordt gecompenseerd door de bijbehorende rijmkaartjes die gratis te downloaden zijn op de website van Meester Dennis.
Met deze rijmkaartjes kun je heel makkelijk de app op meerdere manieren coöperatief of interactief inzetten

Je vindt de rijmkaartjes hier.

6 voorbeelden van het gebruik van de rijmkaarten:

  • Twee kinderen zoeken steeds de bijbehorende kaartjes op die op het scherm van het spel 1, 2 of 3 te zien zijn. De kinderen zien aan het woordbeeld respectievelijk of het rijmt, wat er niet rijmt of wat bij elkaar hoort.
  • Laat twee kinderen eerst alle rijmwoorden uitzoeken met de kaartjes en laat ze daarna om beurten het eerste spel in de app spelen Laat de kaarten hierbij wel of niet zichtbaar op tafel liggen.
  • Laat de kinderen bij het tweede spel de kaartjes steeds omdraaien wanneer ze geweest zijn. Laat ze daarna het derde spel spelen met alle kaarten blind op tafel.
  • Laat twee of meer kinderen eerst memory spelen met de kaarten, laat ze daarna de woorden nog eens consolideren in de rijm app.
  • Geef een kind de kaartjes en de app met het spel “wat rijmt er niet”. Laat het kind eerst de rijmkaartjes hardop verwoorden en daarna in het spel het juiste antwoord kiezen.
  • Hetzelfde als hierboven maar dan met het spel “trek een lijn tussen de rijmwoorden”.

Wil je meer weten en zien van Meester Dennis?

Ga dan naar zijn website.
Naast handige digitools, en meerdere gratis apps en downloads vind je er ook de link naar  zijn Facebookpagina waar je al zijn laatste nieuws kunt volgen.

Wil jij een gratis promocode winnen van deze app?

Helaas , deze winactie is al verlopen, houd social media in de gaten, binnenkort is er weer een leuke nieuwe winactie!

 

 

30 Reacties

  1. Van Vl Alice

    Ik zou heel graag de promocode willen winnen voor mijn kinderen met een taalontwikkelingsstoornis!

    Antwoord
  2. Esther

    Wat een geweldige leuke app en wat maak ik altijd dankbaar gebruik van jouw ideeen en tips! Gefeliciteerd met het tweejarig bestaan!

    Antwoord
  3. Marleen Albers

    Precies wat wij zoeken voor onze Amsterdamse schatjes!

    Antwoord
  4. Juf vivian

    Ja super leuk! Weer een nieuwe app die erg bruikbaar is op AZC basisschool Prinsenbos. En met een duidelijk uitleg van juf Marita worden we weer geprikkeld, nieuwsgierig en bovenal erg enthousiast!! Super combi dus!!

    Antwoord
  5. Henrike

    Wauw wat een waardevolle app. Deze zou ik graag winnen voor onze kleutergroepen.

    Antwoord
  6. Mirella

    Hoi! Goede spellen die kinderen verder helpen, oa met rijmen, zijn schaars en juist zo belangrijk! Ik hoop de promocode te winnen om onze kinderen in groep 1 en 2 verder te helpen in hun taalontwikkeling!

    Antwoord
  7. Chantal

    Super! Voor mijn lieve collega’s van groep 1/2. Zij hebben pas een iPad gekregen voor in de groep. Daar staat nog niet zoveel op.

    Antwoord
  8. Annie

    Hier worden de kleuters in mijn groep vast blij van. Rijmen op de I-pad kan. Meester Dennis is tof. Voor zijn apps alleen maar lof.

    Antwoord
  9. Nienke schiltkamp

    Wat leuk, doe heel graag mee om in aanmerking te komen voor een promotiecode voor deze mooie app.

    Antwoord
  10. Iris

    Zeer duidelijke en gestructureerde uitleg. Geeft je onmiddellijk zin om er mee aan de slag te gaan.

    Antwoord
  11. Addy Roks

    Lijkt me een geweldige App voor onze kleuters op de Jeroen Bosch in Roosendaal. In onze 4 kleutergroepen zitten wel wat leerlingen die deze oefeningen goed kunnen gebruiken.

    Antwoord
  12. Janina folkersma

    Lijkt mij een geweldige app voor de kleuters in mijn groep. Ook erg geschikt voor een zelfstandige verwerking. Nu maar hopen dat ik de promocode win zodat ze ermee aan de slag kunnen.

    Antwoord
  13. Aneska Popelier

    Mijn kleuters en hun juf
    houden wel van rijmstuff
    Daarom graag de app
    want die vinden we knap👍

    Antwoord
  14. Inge

    Graag zou ik de promotie code winnen voor de toppers uit mijn groep 2 en van mijn parallel klas. We oefenen geregeld met rijmen, maar woorden met oep en oek aan het eind blijven lastig. Het zou super zijn als we extra spelenderwijs kunnen oefenen met deze fraai vormgegeven app. Complimenten voor meester Tim!

    Antwoord
    • Marita

      Haha, ik denk dat je Meester Dennis bedoelt?

      Antwoord
  15. J.

    Ik heb pas alle kaartjes zitten knippen en lamineren. De app zou een mooie aanvulling zijn zodat ik ze naast elkaar zou kunnen gebruiken, in mijn werk met kinderen met een taalontwikkelingsstoornis.

    Antwoord
  16. Daphne

    Zou onwijs leuk zijn om dit met de kinderen te doen tijdens de logopediebehandelingen. Als hij dan bevalt kan ik hem promoten op de scholen waar ik kom.

    Antwoord
  17. Feikje de Vries

    Zo te lezen een geweldige app en deze komt heel goed van pas, voor de kinderen in mijn kleuterklas.

    Antwoord
  18. Ingrid

    Ook al ben je geen Piet of sint
    Rijmen leren wil toch ieder kind
    Voor de een gaat het rijmen van een leie dakje
    Voor de ander is het echt geen ‘makje’
    De bestaande materialen al regelmatig ingezet
    Maar dat was echt geen pret…

    Deze mooie app zou dan ook zeer welkom zijn
    Voor kleuters is op deze manier rijmen leren fijn.

    Antwoord
  19. Esther Rijlaarsdam

    Leuke app en heel goed voor onze groepen 1/2/3!

    Antwoord
  20. Sharon

    Ik doe graag mee, een leuke app om te gebruiken tijdens de logopediebehandelingen. Altijd op zoek naar nieuwe ideeën.

    Antwoord
  21. Gerry Biemans

    De kleuters van basisschool De Veste
    willen kunnen rijmen als de beste
    We rijmen vaak in onze klas,
    de app die komt dus goed van pas!
    Extra oefenen op een speelse manier,
    geeft hen en de juffen veel plezier .
    De variatie in oefeningen in deze app vind deze juf wel fijn,
    dus hopelijk zullen wij de winnaar zijn🍀

    Antwoord
  22. Willemieke

    Heel graag voor mijn groep 1-2. Lastig wat je op de iPad kan zetten. We zijn nog echt aan het uitzoeken wat kan. Dit zou echt super zijn. 😊

    Antwoord
  23. Annemarie Peperkamp-Kersten

    Ik hoop met deze app mijn collega’s niet alleen mee te nemen in deze fonologische oefening, maar hem ook te gebruiken om te laten zien hoe een goede app opgebouwd hoort te zijn ( zoals ik uit beschrijving opmaak)

    Antwoord
  24. Pascal

    Rijmen gaat nog niet als een speer, dus zijn we altijd op zoek naar meer!!!!💪

    Antwoord
  25. Sacha Schipper

    Zekerrrr wil ik dat voor mijn kleuters. Velen hebben nog moeite met eind- en middenklank. Rijmen is dan net een brug te ver.

    Antwoord
  26. Gabrielle

    Goede app, ik wil graag een promo code winnen!

    Antwoord
  27. Jacqueline

    Wat een goede app! Graag voor onze taalzwakke kleuters!

    Antwoord
    • Marita

      De winnaars zijn dit weekend bekend gemaakt dus helaas voor deze keer.
      Houd social media in de gaten voor nieuwe komende acties.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Related Post

Ontvang een gratis applijst voor kleuters!

Ontvang de gratis download: kleuterapps voor in de klas.

Meld je hier aan en ontvang meteen maandelijks de nieuwsbrief met het laatste nieuws van de site en  het laatste nieuws over acties en evenementen. Ook ontvang je meteen het speciale wachtwoord voor toegang tot alle gratis downloads.

Uitschrijven is altijd op ieder moment mogelijk.

 

Bedankt! Je bent succesvol ingeschreven. Ik beloof je dat ik je niet ga spammen, wil je echter toch uitschrijven dan kan dat natuurlijk altijd onderaan de nieuwsbrief.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Leuk dat je er bent!

Delen mag natuurlijk!

Shares