Gebaren worden steeds bekender.
Gebaren worden steeds vaker ingezet en het onderwijs ontdekt ook steeds beter wat gebaren kunnen betekenen binnen het taalaanbod. We kennen allemaal de diverse methoden die klankgebaren inzetten bij het aanleren van letters.
NmG en NGT, wat is het verschil?
Deze afkortingen komen vaak voorbij wanneer het over gebarentaal gaat maar wat is nu eigenlijk het verschil?
NmG is de afkorting voor Nederlands met Gebaren (met stem)
NGT is de afkorting voor Nederlandse gebarentaal. (zonder stem)
Het grootste verschil is dat NmG het gesproken Nederlands dus ondersteunt, met stem en gebaren dus.
Het NGT is een eigen gebarentaal met een eigen grammatica, vooral gebruikt in de dovenwereld, zonder stem, en alleen met gebaren.
Je kunt het misschien een beetje vergelijken met het ABN en het Fries. Beiden een taal uit Nederland maar toch verschillend.
De gebaren zelf zijn allemaal hetzelfde. Je kunt dus in NGT én NmG communiceren met dove, slechthorende en goedhorende mensen die gebarenvaardig zijn.
Gebaren inzetten om taal zichtbaar te maken.
Voor slechthorende en dove mensen klinkt dat logisch, maar wist je dat dit concept ook super goed werkt bij taalzwakke kinderen en kinderen met een TOS?
Kinderen met een TOS (taalontwikkelingsstoornis) hebben een zwak taalgevoel. Ze vinden het lastig om auditief woorden te onderscheiden van elkaar en horen al snel een lange brij van woorden achter elkaar. Gebruikt een spreker dan ook nog langere zinnen, dan haakt die luisteraar met een TOS al snel af.
Wanneer de spreker gebaren gebruikt krijgt de luisteraar met een TOS echter een extra visuele steun en kan de taal zo beter verwerken en vasthouden. Voor kinderen met een taalachterstand of een spraakprobleem kunnen gebaren ook een visuele steun geven om de communicatieve redzaamheid te verbeteren.
Op mijn Yurlspagina heb ik daarvoor 4 speciale pagina’s gevuld met heel veel links rondom NmG. Handig voor op je digibord in de klas, of thuis om lekker mee te zingen.
Dit zijn de links naar de pagina’s:
- NmG: Nederlands met gebaren met handige video’s over klankgebaren en het gebaar van de dag
- NmG: Liedjes met gebaren
- NmG: Liedjes met gebaren van Mirjam Stolk
- NmG: Verhalen met gebaren
5 Voordelen voor jouw taalonderwijs met gebaren
- Wanneer je gebaren gebruikt geef je een visuele steun voor het auditief geheugen.
- Wanneer je gebaren gebruikt is er een visueel onderscheid tussen woorden in een zin.
- Wanneer je gebaren gebruikt worden de belangrijke woorden en details uit de zin ondersteund.
- Wanneer je gebaren gebruikt kun je een leerling de kans geven om zich uit te drukken, ondanks bijvoorbeeld grote articulatieproblemen, een zwakke woordenschat of de aanwezigheid van selectief Mutisme.
- Wanneer je gebaren gebruikt bij bijvoorbeeld letters, cijfers of woordenschat aanbieden, kan dit het consolideerproces (het leren) ondersteunen en zelfs versnellen.
Communicatie en contact maken
Zelf heb ik het diploma NmG behaald en heb ik er goed gebruik van kunnen maken in mijn werk als leerkracht voor een cluster 2 groep.
In mijn huidige werk als ambulant begeleider merk ik echter ook dat het regelmatig van pas komt.
Een paar weken terug bijvoorbeeld, observeerde ik een 4 jarig jongetje met een hele kleine woordenschat en een zeer zwakke communicatieve redzaamheid. Ik nam naast hem plaats bij een knutselactiviteit en begon met praten, met gebruik van NmG.
Het jongetje snapte meteen wat ik bedoelde en je zag zijn oogjes oplichten van interesse en herkenning, ik had contact! Prachtig toch?
NmG is dus heel goed om te gebruiken om contact te maken met kinderen, maar ook met andere mensen, mensen met een andere taal of dove of slechthorende mensen.
Doe jij mee met de GebarenChallenge?
Ken jij Bianca van der Horst van de gebarenchallenge al?
Zij organiseert sinds een paar jaar een jaarlijkse gebarenchallenge.
De gebarenChallenge is een online gebarencursus van precies 1 jaar. Zo leer je het jaar rond ook alle gebaren van de seizoenen en feestdagen. In totaal leer je ruim 500 gebaren.
Elke week word je verrast met 10 gebaren rond een nieuw thema en heuse gebarenzinnetjes waar je gewoon heel blij van wordt!
Iedere les begint met het weetje van de week en tussendoor komen er regelmatig bonusfilmpjes, tips en verhaaltjes voorbij waardoor het gebaren een heel natuurlijke en vooral leuke uitdaging blijft.
In de GebarenChallenge leert Bianca je via een unieke online stap-voor-stapmethode ruim 500 gebaren uit de Nederlandse Gebarentaal. Je gaat ontdekken hoe ontzettend leuk en laagdrempelig het kan zijn om gebaren te leren! zij kan niet wachten om ook samen met jou de handen te laten wapperen!
De website is heel duidelijk opgebouwd en erg overzichtelijk.
Klik hier om meer te lezen over de GebarenChallenge.
Lijkt het jou nu ook super leuk om…
- Gebaren vaker in te zetten bij jouw dagelijkse taalaanbod in de klas?
- Je gebarenkennis op een leuke manier op te frissen?
- Gebaren te leren samen met je collega’s of vriendinnen
- Te kunnen gebaren met je (dove of slechthorende) kind, kleinkind of slechthorende collega of met jouw TOS-leerling?
- Om in gebaren een klein gesprekje aan te knopen met bijvoorbeeld je dove buurvrouw of die slechthorende man op het station
Schrijf je dan zeker in voor de gebarenchallenge van Bianca van der Horst.
Voor een minimaal bedrag heb je een jaar lang een wekelijkse les , met veel extra’s en daarna nog een jaar gratis toegang.
Ik ben benieuwd naar je reactie!
Gebruik je al vaker gebaren als taalondersteuning?
Laat dan in een reactie hieronder weten waarom jij gebaren gebruikt!
Ik heb net het gebarenfilmpje van Bianca van der Horst bekeken, wat doet ze het leuk! Mijn interesse is gewekt, ik doe graag mee!
Super! Bedankt voor je reactie. Jouw naam gaat in de pot 🙂
Als leesconsulent vanuit de bibliotheek kom ik veel in aanraking met kinderen op verschillende scholen. Ik geef diverse diverse gastlessen en help kinderen die niet zo goed kunnen lezen toch hun leesplezier te vinden. Hoe mooi zou het zijn als ik met behulp van de gebaren nog meer contact met kinderen zou kunnen krijgen om ze zo nog beter te kunnen ondersteunen. Ik doe heel graag mee met de loting! Super interessant!
Goed dat je meedoet, nog even wachten tot de verloting 🙂 !
Ik werk op een kinderopvang met veel anderstalige en gebruik de alledaagse ondersteunende gebaren.
Ik kan wel een update gebruiken en wat nieuwe gebaren.
Ik word heel erg vrolijk van het gebruiken van de gebaren omdat ik zie dat het de kinderen zo goed helpt
Mooie bevestiging van het nut van gebaren!
Dat lijkt me echt super gaaf om te winnen. Ik ben moeder en was jeugdhulpverlener en coach, nu sinds vorig schooljaar zij-instromer. Ik geniet ontzettend van de kleuters in mijn klas (en ik geloof zij ook van mij;)), maar ik denk dat er nog veel meer uit te halen valt. Deze cursus kan daar zeker aan bijdragen. Mijn jongste van nu 5 heeft op de opvang ook gebarentaal meegekregen, ik vond dat heel bijzonder. Ook al had hij allesbehalve een achterstand op het gebied van taal, hij gebruikte het graag. Onbewust en ook bewust gebruik ik al best veel ondersteuning van gebaren, maar zo’n cursus van een jaar waarin dus alle seizoenen, feestdagen enz aan bod komen, lijkt me heerlijk! ik ben nu veel aan het leren van collega’s, super als ik hen dan iets kan overbrengen 🙂
Mooi om uit jouw ervaring bevestigd te krijgen dat ieder kind gebaren oppikt en het alleen maar goede dingen brengt.
Dat lijkt me geweldig om als beginnend kleuterleerkracht te winnen. Er valt zo veel winst mee te behalen! En daarnaast is het nog gewoon hartstikke leuk ook 🙂
Ik ben nu nog vooral aan het leren van collega’s, het lijkt me helemaal leuk als ik hen enthousiast kan maken om ook (nog) meer (en gerichter) met gebaren te gaan doen.
Goed dat je dit zo enthousiast wil oppakken, mocht je niet uitgeloot worden, het bedraag is klein, dus wat let je om dan alsnog deel te nemen 😉 (en ik wordt niet gesponsord hoor)
Heel graag willen wij nog meer gebaren leren. We zijn er al druk mee bezig vanwegen ons zoontje zeer slechthorend geboren en na een operatie wel goed verbeterd enkel nog geen vooruitgang kwa spraak vandaar dat hier veel NmG word aangeboden
Hele goede reden, succes met jullie zoon!
Ik doe graag mee! Ik werk sinds een jaar op een cluster 2 school en heb mijn Nmg 1 behaald ik ga verder met deel 2. Dit zal een mooie aanvulling en stimulans zijn om veel te oefenen. Ook leuk om dit met met mijn kinderen thuis te doen van 6 en 2 jaar!
Precies de reden waarom ik zelf ook aansluit 🙂
Mijn vriendin is aan één oor helemaal doof en andere oor heeft ze gehoorapparaat. Als ik dit win kan ik samen met haar de gebarentaal gaan leren zodat we weer wat beter kunnen communiceren
Wat een mooie vriendschap!
Ik ondersteun kinderen met Downsyndrome en andere beperkingen in het basisonderwijs. Zou het super vinden extra gebaren in te kunnen gaan zetten.
Zeker een belangrijke doelgroep, je naam gaat in de pot!
Ik werk als ambulant begeleider vanuit cluster 2 en kom dus op vele basisscholen. Graag zou ik deze online cursus winnen om zo ook een aantal van de leerkrachten van leerlingen die ik begeleid enthousiast te maken 😊.
Wat leuk, een collega AB’er 🙂 Je naam is genoteerd!
Het is een lang gekoesterde wens van mij om gebarentaal te leren. Het is er nooit van gekomen. Nu werk ik sinds kort samen met een dove collega. Dit lijkt mij een haalbare manier om onze communicatie te verbeteren. We werken met beperkte mensen, waarvoor ondersteunende gebaren ook nog eens erg prettig zijn.
Voor mijn dove dochter die graag meer gebaren wil leren en daarnaast ook voor mijzelf, zodat ik weer een hoop gebaren kan leren en ze ook weer op kan halen.
Mooi om samen te oefenen! Je naam staat genoteerd!
Onze zoon zal er erg veel baat bij hebben. Wanneer we winnen dan hoop ik dat hij meer ‘los’ komt. Zal hem vertrouwen geven!!
Een mooie reden om aan te sluiten inderdaad!
Ik werk op het sbo. Daar hebben wij veel kinderen met taalproblemen. NmG is super leuk voor zxowel de leerkracht als de kinderen.
Ik heb een aantal jaren ingevallen binnen Cluster 2, bij de kleuters. Nog altijd niet toegekomen of tijd en geld gehad voor een NMG cursus. Nu mag ik binnenkort gaan werken met een slecht horend kindje en een kindje met Down. Het zou super zijn om dan NMG in te kunnen zetten.
Ik zou heel graag de gebaren leren voor mijn cluster 2 kinderen in mijn reguliere klas. Ook zou een mooie aanvulling zijn op het leren van de Nederlandse taal, waar sommigen het zo moeilijk mee hebben.
Zou super zijn ik heb 4 kids waarvan 2 met tos ik denk dat we vooral met de jongste daar baat bij hebben
Al voordat ik begon aan de opleiding tot onderwijsassistent heb ik geroepen dat ik ooit nog een cursus gebarentaal wil gaan volgen. Het zal een mooie aanvulling zijn bij mijn toekomstige beroep. Nu in het laatste jaar van de opleiding dus steeds meer tijd om hiermee aan de slag te gaan.
Voor iedereen goed om te beheersen, maar niet erg gebruikelijk tot op heden. Wellicht helpt het zelfs bij beelddenkers. Ben heel benieuwd naar de challenge en ga hem graag aan.
Je naam is genoteerd, vrijdag a.s. verloot ik de drie gratis deelnames.
Ik doe graag mee met deze wijnactie! Het afgelopen jaar heb ik in Italië kennis gemaakt met gebarentaal. Hier heb ik veel geleerd over de verschillende soorten gebarentaal, hoe de gebarentaal te gebruiken is en hoe het voor dove mensen is wanneer er geen gebarentaal gesproken kan worden.
Naast deze ervaring zou het heel mooi zijn om deze gebaren in te kunnen zetten in het dagelijks leven; mijn zusje heeft TOS en tussen mijn kleuters zitten 2 slechthorende kinderen, de rest van de kinderen hebben een taalachterstand. Het zou voor mij enorm waardevol zijn om gebarentaal te leren.
Mooi om zo van dichtbij die ervaring te krijgen. Je naam staat genoteerd!
Hoi Marita! Ik heb een vraagje. Ik studeer momenteel aan de PABO en de leraarenopleiding Frans via het Teachers College. Een innovatieve en vernieuwende lerarenopleiding. Ik volg nu mijn minor in Nederlandse Gebarentaal en ik vind het helemaal geweldig. Ik vind het zo leuk en belangrijk dat ik van mijn opleiding lessen mag geven aan de eerste en tweede jaars over NGT / NmG. Ik vroeg me af of er een bepaald lexicon is die je vaak gebruikt in je lessen m.b.t. klassenmanagement? Welke woorden zouden belangrijk zijn voor docenten om te weten om hun leerlingen goed te ondersteunen?
Hallo Tessa,
dat is inderdaad een ontzettend leuke uitdaging.
Het lijkt mij vooral belangrijk om de gebaren in thema’s aan te bieden.
Zo blijven ze ook het best in het geheugen hangen. Er is geen vaststaand lexicon.
Bij de jongere kinderen met een TOS ondersteun ik vooral het voorlezen, het kringgesprek en de communicatiemomenten tijdens alledaagse routines zoals bijvoorbeeld het spelen, het werken met materialen, het eten en het buitenspelen.
Natuurlijk bekijk ik per jaargetijde of bij bijzondere themafeesten welke gebaren betekenisvol zijn bij de communicatie.
M.b.t. het klassenmanagement kies ik vooral voor de passende werkwoorden, de materialen die hierbij horen en de regels van de groep.
Veel succes met jouw uitdaging!
Het is een lang gekoesterde wens van mij om gebarentaal te leren. Het is er nooit van gekomen. Nu werk ik sinds kort samen met een dove collega. Dit lijkt mij een haalbare manier om onze communicatie te verbeteren. We werken met beperkte mensen, waarvoor ondersteunende gebaren ook nog eens erg prettig zijn.