Werk jij wel eens met QR codes en waar gebruik je die dan zoal bij?
Bij ons in de kleutergroep gebruiken wij ze voor prentenboeken en voor creatieve (vouw)opdrachten, maar ook soms voor algemene instructie rondom klassenroutines.
De kinderen krijgen de instructie via een filmpje dat ze via een QR code zelf op de IPad moeten scannen en bekijken.
Het is zeker niet de bedoeling dat de kinderen deze filmpjes als eerste instructie krijgen, het is altijd een herhaalde instructie.
Waarom gebruiken wij dit bij kleuters?
Je kunt op deze manier heel goed tegemoet komen aan de verschillende niveaus in je groep. Nadat je een instructie aan een grote of kleine kring hebt gegeven zijn er altijd leerlingen die meteen aan de slag kunnen maar ook leerlingen die de herhaalde instructie nog eens van de leerkracht moeten krijgen.
De groep hier tussenin valt dan altijd een beetje tussen wal en schip. Want zoveel handen heb je niet en die groep wil eigenlijk ook graag aan de slag maar past qua werktempo niet bij de andere twee groepjes.
Wanneer je de instructie in een filmpje kunt laten terugkijken, bied je de leerlingen de mogelijkheid om de instructie stap voor stap nog een keer te volgen. Ze kunnen de instructie stop zetten, wanneer ze even extra tijd nodig hebben, en ze kunnen terugspoelen om iets nog een keer te bekijken en te beluisteren.
De snelle groep zal minder vaak terug moeten scrollen in het filmpje maar heeft ook wel die mogelijkheid door dit systeem. ieder op een eigen tempo dus, passend onderwijs in optima forma :).
In mijn groep 2 vinden de leerlingen het super leuk om te doen. Ze krijgen er echt een boost van in hun zelfvertrouwen. Ik hoor dan ook vaak: “Helemaal alleen gedaan hoor juf” of “ik heb het filmpje maar 1 keer terug gespoeld”.
Hoe doe je het?
Je zorgt als leerkracht dat de geboden instructie niet nieuw is. Dit kun je doen door het filmpje de eerste keer op het digibord te laten zien. Je bespreekt het en bekijkt het. Wat gaan we doen, wat heb je nodig, wat moet het worden? Wanneer de vereiste vouwtechniek al bekend is kun je het meteen laten uitvoeren in kleine groepjes.
De leerlingen krijgen per kind of per tweetal een IPad. De zelfstandige groep gaat zelf aan de slag. De groep met de verlengde instructie krijgt samen met de Juf 1 IPad en neem je stap voor stap mee door het instructiefilmpje, je zet het regelmatig stil en herhaalt wat ze hebben gezien. Wat moet je nu doen, wat heb je daarvoor nodig. Taal, planning, ruimtelijk inzicht, en meer worden op deze manier super goed geoefend.
De kinderen die hier een beetje tussen in vallen mogen kiezen van mij. Doe je mee met de juf of probeer je het alleen met het filmpje? Eventueel kan de klassenassistente of stagiaire hier bij in de buurt blijven voor hulp.
Omdat er bij ons op school in de hogere groepen ook veel wordt gewerkt met instructiefilmpjes, is dit alvast een goede oefening voor onze leerlingen.
Wil je meer weten over QR codes in de kleuterklas kijk dan eens hier en wil je voorbeelden van de lenteknutsels met een QR code kijk dan hier voor de downloads.