Artikel: Hoe ontstaat een leerprobleem?
Op scholen proberen leerkrachten door middel van herhaling kinderen te laten automatiseren. Het idee hierachter is, dat wanneer je iets maar vaak genoeg herhaalt, het vanzelf in het lange termijn geheugen terechtkomt. Helaas werkt dit niet bij alle kinderen. Er...
Zondag 6 maart: Europese #dagvandelogopedie
Waarom een #logopedist? Een logopedist kan gedetailleerd in kaart brengen wat er met een kind aan de hand is dat achterloopt in de taalontwikkeling. De diagnose van een #taalontwikkelingsstoornis dient op jonge leeftijd, rond het tweede levensjaar, te worden gesteld,...
LOGO3000, wat is het en wat kun je ermee?
Sinds het schooljaar 2014-2015 gebruiken wij de woordenschatmethode LOGO3000 in onze kleutergroepen op het cluster 2 onderwijs. Na een aanloop periode van wennen en oefenen, met afspraken over hoeveel en wanneer en hoe, kunnen we concluderen dat wij positief zijn over...
Het echte kleuteronderwijs sterft uit??
Problemen in latere leerjaren kunnen voorkomen worden door beter kleuteronderwijs! Dit is de titel van een artikel van de Monitor naar aanleiding van de uitzending van vorige week over de hoge werkdruk. Lees hier het artikel en lees ook mijn mening en gevoel bij dit...
Wat is eigenlijk het verschil tussen een TOS en een taalachterstand?
Dit is een vraag die ik, als leerkracht op een cluster 2 school, best nog vaak te horen krijg. Via Facebook kwam ik laatst een website tegen waarin het verschil tussen een TOS en een taalachterstand duidelijk en simpel uitgelegd werd. Ben jij ook benieuwd naar wat...
20 minuten gesprekken in het speciaal onderwijs
Het is weer november, dus tijd voor de eerste ronde oudergesprekken van dit schooljaar. Hierbij een kijkje in de keuken van het speciaal onderwijs. Lees hier verder.
Samen komen we verder…
Heb jij ook een mooie tip of een idee voor een blog? Of heb je een vraag naar aanleiding van een blog? Laat het mij weten in een reactie.