Selecteer een pagina

Een rekencircuit voor kleuters

Een rekencircuit voor kleuters

Wat doe jij eigenlijk met jouw kleuters aan de leerlijn voorwaardelijk rekenen? Hoe plan jij dit in in je thematische aanbod of volg je een methodisch aanbod?  Zou je het leuk vinden om regelmatig een activiteit met diverse rekendoelen in te zetten op een manier die de kinderen actief bezig houdt en waarbij jij mooie observatiemomenten creëert voor jezelf?

Plan dan eens wat vaker een rekencicuit!

In de leerlijnen van het CED voor het PO/SBO en die voor het SO worden flink wat doelen en subdoelen genoemd. Het gaat te ver om die hier te benoemen maar je kunt ze indelen in drie doelgebieden

  • Tellen en getallen: Grofweg alles met cijfers, getallen en bijvoorbeeld inzicht in de getallenlijn. getalbewerkingen,
  • Meten: Alle activiteiten waarbij je bezig bent met meetbare aspecten omtrent vorm, lengte, inhoud en gewicht en oppervlakte.
  • Meetkunde: alle andere activiteiten die niet onder meten en tellen en getallen vallen zoals spiegelen, plattegronden, schaduw, ruimtelijk redeneren, enz.

Rekenen is in een kleutergroep echter vooral handelend bezig zijn met veel rekenbegrippen, ook wel ontluikende gecijferdheid genoemd.
Heel veel klassen hebben vaak wel veel aandacht voor de ontluikende geletterdheid maar soms blijven de rekenvoorwaarden wat onderbelicht. Een leuke manier om rekenvoorwaarden wekelijks op het programma te zetten is dan het rekencircuit.
Ik plan dit met een vaste regelmaat in mijn eigen kleutergroep in het SO en ben er erg enthousiast over.

Foto 12-01-16 20 33 32

Hoe ziet dat er dan uit in de praktijk?  

Lees hier mijn  gouden tips!

  • Belangrijk is dat je de kinderen zo veel mogelijk handelend bezig laat zijn, dus gebruik geen werkbladen.
  • Zorg voor voldoende hulp! Bij elk groepje leerlingen heb je begeleiding nodig, ook al is het een groepje op iPads of computers. Regel ouders, collega’s of vraag leerlingen uit de bovenbouw. Het uitleggen van een spel door leerlingen uit de bovenbouw aan jongere kinderen is ook voor hen zeer waardevol en leerzaam. En de kleuters vinden de hulp van die grote kinderen helemaal geweldig. Overleg wel even kort met de helpers wat wel en wat vooral niet de bedoeling is en hoe de opzet van het circuit eruit ziet.
  • Plan je zelf als loslopende vraagbaak zodat je goed kunt observeren en eventueel kunt helpen of bijsturen waar dit nodig is.
  • Kies voor activiteiten per ronde die niet alledaags zijn, een leuk nieuwe rekenspel, een opdracht met de bee-bot, een groot gezelschapspel in vloerformaat, enz.
  • Maak de spelrondes niet te lang en evalueer na iedere ronde kort hoe het ging en geef eventueel direct tips voor verbetering.

De praktische uitvoering:

  • Per circuit plan je drie rondes van 10-15 minuten (ligt aan de activiteit) inclusief korte evaluatie.
  • Je plant naar aanleiding van je beredeneerd aanbod of je methode/thema 3 activiteiten waarbij je voor jezelf een paar observatiepunten noteert en observeert.
  • Bij grotere groepen kun je 6 activiteiten plannen waardoor je er vervolgens  twee sessies (2 x drie rondes) over kunt doen om ze te doorlopen.  Je hebt dan steeds een schema voor twee rekencircuit-middagen.  Maak dan wel even een schema met de activiteiten en de leerlingen zodat jij of je duocollega nog weet wie al bij welk onderdeel heeft gewerkt.
  • Voor elke activiteit in het circuit plan je ongeveer 4-5 kinderen in.
  • Je zet een timetimer aan in de klas of op je digibord voor het monitoren van de tijd, gaat de timer af, dan gaan de handen even vast en evalueren we even kort en we schuiven vervolgens door naar de volgende groep.
  • Bij de evaluatie is het belangrijk dat iedereen even echt goed meeluistert. Dit geeft meteen even een kort rustmoment voor de prikkelgevoelige kinderen. Tijdens het doorlopen van een circuit kan het namelijk soms best rumoerig worden. Houd daar ook rekening mee bij  de activiteiten die je plant. Zorg dat de rustige en meer actieve opdrachten goed in balans zijn in je lokaal.
  • Het is handig om per activiteit een herkenningscijfer of picto op de tafel of bij het spel weg te leggen. “Ga naar tafel x voor je eerste activiteit”.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bij mijn groep is het ook dit jaar weer een groot succes. Het is altijd even wennen voor sommige kinderen en met het evalueren en het doorschuiven kan het ook wel eens rumoerig worden. Houdt hier duidelijk de regels vast. Veel kinderen willen vaak nog even doorspelen of iets afmaken. Ik laat de kinderen altijd de handen in elkaar slaan (handen vast) wanneer we evalueren. Ik maak ook altijd foto’s van bouwwerkjes of andere creaties die we dan delen op klasbord. Je kunt namelijk niet alles bewaren omdat je vaak maar een beperkte hoeveelheid LEGO of klei hebt.Foto 14-03-16 18 25 47

Na een paar rekencircuits hebben de kinderen de werkwijze snel door en  en worden ze al enthousiast bij het idee dat er weer een nieuw rekencircuit komt die middag. “Oh ja juf, leuk met die groepjes”.

Ben jij nu ook enthousiast, maar heb je nog niet genoeg inspiratie voor activiteiten? Download dan hier 50 activiteiten die je kunt inplannen in je rekencircuit.

Veel plezier ermee en laat mij eens weten hoe het gaat in jouw groep. Ik ben benieuwd!

 

 

Geef een reactie

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggers liken dit: