Selecteer een pagina

Coöperatief werken vanaf groep 1

Coöperatief werken vanaf groep 1

imageCoöperatief werken, het lijkt bijna wel een nieuwe hype want het woord kom je te pas en te onpas tegen, maar het concept bestaat al heel lang en is eigenlijk is niet nieuw. Het is samenwerken met een opdracht, volgens mij gewoon samenwerken, in tweetallen of in groepjes dus.
Het coöperatief werken wordt graag gebruikt in combinatie met opbrengstgericht werken en het directe instructiemodel. Van groep 1 tot en met groep 8 is er een vorm van coöperatief werken te bedenken. Het nodigt uit tot communicatie, het activeert de kinderen, er wordt interactief gewerkt en voor de leerkracht is het vaak een goede manier om een behaald lesdoel te controleren of voorkennis op te laten doen.

Leuke werkvormen voor coöperatief werken zijn altijd handig, daarom was ik blij verrast met een Facebookpost van Marjolein Tenholter, leerkracht groep 8 van RK De Regenboog in Voorschoten over de manier waarop haar school het coöperatieve werken schoolbreed heeft opgepakt. Zij vertelde dat een werkgroep aan de slag was gegaan om iedere week, en later iedere maand, een werkvorm centraal te zetten in alle groepen. Er werd op die manier even met alle neuzen dezelfde kant op gekeken, iedereen deelde dezelfde ervaringen en wisselde ideeën en tips aan elkaar uit in dezelfde periode. Het coöperatief werken kwam hiermee, volgens haar, op een hoger niveau. Zij voeren dit op deze manier nu al uit sinds 2014 en zijn er erg tevreden over. Ook de leerlingen zijn enthousiast.

Vervolgens word ik dan natuurlijk erg benieuwd naar de werkvormen.  Marjolein heeft daarom met mij, en nog een aantal volgers, haar bestanden gedeeld. In deze bestanden vind je de uitleg van de schoolbrede opzet en de week- maandbrieven die zij jaarlijks rondsturen binnen de school.

Ik vind het een erg uitgebreide aanpak. Vooral het programma van week 1 en 2 vergt enige inzet. Daarom snap ik dat ze inmiddels afgestapt zijn van het concept om in de eerste weken elke dag een envelop in alle groepen achter te laten. Maar het concept van schoolbreed allemaal dezelfde werkvorm centraal spreekt mij erg aan.Op onze school is het nu nog per leerkracht afhankelijk en daardoor nog geen doorgaande lijn. Wat eigenlijk best jammer is, want coöperatief werken is een hele goede en leuke manier om taal te stimuleren.

Met toestemming van Marjolein mag ik de bestanden hier delen. Doe er dus je voordeel mee.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met coöperatief werken. Werken jullie hier ook schoolbreed aan of is het afhankelijk van de leerkracht? laat het me weten in een reactie!

 

bijlagen

1.uitleg schoolbrede aanpak

2.Groepsvorming week 1 en 2
deze bladen krijgen alle leerkrachten bij de start van het schooljaar.

3.groepsvorming eerste periode
Na de twee weken groepsvorming krijgen de leerkrachten dit document met spelletjes. Het is de bedoeling dat ze iedere dag een activiteit kiezen uit de lijst. Andere activiteit mag ook, maar dan moet hij op de lijst worden bijgeschreven zodat deze als inspiratie gebruikt kan worden het jaar erop. Deze lijsten hanteren tot de herfstvakantie.

November tot en met juni vind je hieronder. De werkvormen van de laatste maanden zijn alleen voor de bovenbouw. De onderbouw herhaalt de werkvormen die eerder zijn aangeboden. In de maand juli wordt geen werkvorm rondgestuurd.

Met dank aan RK De Regenboog en Marjolein Tenholter.

Geef een reactie

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggers liken dit: