Werken met thema’s is in een kleutergroep heel gewoon. Je werkt een thema uit en zorgt dat alle leerlijnen, die voor die periode in het beredeneerde aanbod staan, erin verwerkt zijn. We doen dit al jaren.
Vanaf groep 3 leren kinderen echter ineens met kant en klare lessen in rekenen, taal, zaakvakken en creatieve vakken. De leerkracht werkt een boek van de methode door en past af en toe eens iets aan. Dit is dan volledig op eigen initiatief van die leerkracht en dus erg afhankelijk van de leerkracht zelf.
Dit is de praktijk in heel veel scholen. Maar hoort dit nog wel bij deze tijd? Steeds vaker lees  ik online en via allerlei onderwijsmedia dat werken in thema’s eigenlijk door de hele basisschool een goed idee is. Kinderen zijn meer betrokken, het is betekenisvol leren en je kunt er de zaakvakken en de basisvakken in kwijt. Maar waarom stopt het dan zo vaak na de kleuterjaren?

Ik hoorde deze week iemand vertellen over zijn school. Zij werken van groep 1 tot en met 8 in thema’s. Dit is het gevolg van alle methodes overboord gooien en alleen nog maar plannen en werken volgens de leerlijnen, want de leerdoelen moeten natuurlijk wel gewaarborgd worden. Ja je hoort het goed. Alle methodes overboord. Dat vraagt natuurlijk een totaal nieuwe instelling van alle teamleden. Niet meer vertrouwen op kant en klare lessen maar zelf actief bedenken hoe je de leerlijn gaat integreren bij het thema. Volgens die collega werkte het super motiverend en waren de teamleden dan ook allemaal ontzettend betrokken bij elkaar. Ze planden daarvoor regelmatig teamvergaderingen, die dus ook echt gingen over het bedenken van mooie projecten en bijbehorende lessen. Het echte werk dus! Het werk waar we allemaal voor zijn aangenomen maar haast nooit aan toekomen.
Het klonk voor mij bijna als ” te mooi om waar te zijn”.
Ik kan ook eerlijk gezegd bijna niet geloven dat je dan nooit eens terugvalt op bestaande projecten. Wanneer ik naar mezelf kijk ben ik bijvoorbeeld erg blij met de projecten van de kleuteruniversiteit. Oké, ik volg ze maar zelden van kaft tot kaft, maar ik haal er wel héél veel inspiratie en ideeën uit om zelf op door te borduren in mijn SO groep.
En toch blijf ik mij afvragen…zou ik mij thuis voelen op zo’n school? Vergt dit niet teveel van de niet lesgebonden uren in je normjaartaak. Is de realiteit dan niet dat je veel en vaak in je weekenden voor school bezig bent? (oeps…is dat nu ook al niet het geval dan?) Of win je zoveel tijd dat het echt een 40urige werkweek kan worden?  En hoe zit dit dan met toetsing, CITO en inspectie? Het ouderwetse kennis stampen is eigenlijk ook niet meer van deze tijd, of toch wel? Is een bepaalde basis aan kennis niet voldoende, de rest is allemaal online te vinden en misschien over 70 jaar wel gewoon te downloaden, direct jouw hersenpan in. Gaat het in de toekomst niet meer om het kunnen toepassen en combineren van allerlei kennis dan het puur uit het hoofd leren van bijvoorbeeld de provincies of de biologische opbouw van een plant?
Lees hier de voorspellingen van de visionair Ray Kurzweil.


2099: Since knowledge and skills can be instantly downloaded and comprehended by most intelligent beings, the process of learning is compressed into an instantaneous affair instead of the years-long struggle normal humans experience. Free from this time-consuming burden, AI’s now focus their energies on making new discoveries and contributions.

Het werken met vak-geïntegreerde thema’s past wel prachtig in het plaatje van 2032. Wij werken bij de kleuters al decennia lang via thema’s , maar trek je deze lijn door tot de hogere groepen, dan win je ook tijd voor andere vakken waar je nu niet aan toe komt. Je kunt je zaakvakken prima integreren en ook het werken met de beroemde 21st Century Skills komen dan prima tot hun recht. Kinderen leren samenwerken, verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen prestaties, ICT gebruiken (ICT geletterdheid), probleemoplossend denken, creatief en kritisch denken, informatie online vergaren en communiceren/discussiëren met elkaar. (sociale en culturele ontwikkeling).
Natuurlijk mogen taal en rekenen absoluut niet ondergeschikt raken aan de rest, maar ik denk dat je dit juist heel goed kunt samenvoegen bij thematisch werken.
Voeg daarbij het werken met Ipads en het slimme leren met apps en software die kindvolgend zijn, en je bent er. De ideale schoolsituatie voor de 21e eeuw. Nu nog het geld om dit allemaal mogelijk te maken natuurlijk. 🙂

Ik ben benieuwd naar jouw visie. Zou jij thematisch aan de slag willen met jullie hele school?
Wat zou je daar voor nodig hebben en wat mis je dan vooral op dit moment? Laat het me weten in een reactie hieronder!

Te inspiratie nog een mooi filmpje waarin de 21st Century Skills nog eens haarfijn worden uitgelegd en waar het vakoverstijgende thematisch werken ook weer wordt genoemd.

Meer weten? Volg dan ook de berichten op kennisnet over deze nieuwe manier van lesgeven van de toekomst.

Related Post

Ontvang een gratis applijst voor kleuters!

Ontvang de gratis download: kleuterapps voor in de klas en blijf meteen op de hoogte van het laatste nieuws van deze site.

 

Bedankt! Je bent succesvol ingeschreven. Ik beloof je dat ik je niet ga spammen, wil je echter toch uitschrijven dan kan dat natuurlijk altijd onderaan de nieuwsbrief.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggers liken dit: