image

 

Het Dinosaurus thema

Dit thema is altijd weer een zeer aansprekend thema in een (kleuter)groep. Dino’s spreken tot de verbeelding en welk kind heeft er nu niet een knuffel of speelgoed-dino in zijn of haar collectie.
In de bouwhoek zitten bij ons dan ook standaard een aantal dino’s tussen het wereldspel-materiaal.
Maar wat doe je met dit thema in de klas?
Lees hieronder hoe wij dit hebben aangepakt.

 

Verschillende onderdelen binnen het thema

Dit jaar hadden we het groots aangepakt en er een compleet thema aan gewijd. Dat betekent in ons geval 4 weken lang (met een eventuele 5e uitloopweek) alles in het teken van Dinosauriërs. 

Onze groep bestond uit 11 jongens en 4 meisjes maar allemaal vonden ze dino’s erg interessant. We kregen dan ook zeker die weken wel gevuld. Ideaal dus om allerlei onderdelen van dit thema uit te diepen.

  • We gingen bijvoorbeeld praten over de archeoloog, wat die doet en hoe die dat doet.
  • Zelf natuurlijk dingen ontdekken en schatten zoeken in het zand en in ijs.
  • We gingen praten over dino-baby’s die uit een ei komen en welke dieren er nog meer uit een ei komen.

fossielen_in_ijs

 

 

 

 

  • Praten over dino-soorten en die maten vergelijken met allerlei andere dingen. Voorwerpen vergelijken met elkaar dus.  Bijvoorbeeld: hoe lang waren de Dino’s en hoeveel kinderen is dat achter elkaar?
  • We gingen praten over skeletten en botten van dino’s, van andere dieren en over de musea waarin je die kunt gaan bekijken. Hoe werkt het eigenlijk in een museum?
  • We gingen praten over camouflage, waarom dat zo belangrijk was in de dino-tijd maar ook hoe de dieren en de mensen dit nog steeds gebruiken.
  • En natuurlijk gingen we praten we over dino’s, de moeilijke namen die ze hebben, wat ze aten en waar ze woonden? Maar vooral ook waarom ze er nu niet meer zijn. Wat een vulkaan, een aardbeving en Lava eigenlijk is. Heel veel gesprekken met nieuwe woorden dus.

Visualiseren in het thema

Tijdens al deze gesprekken komt er enorm veel taal voorbij die we noteren in mindmappen, tekeningen, woordkaarten, en gevisualiseerde leeslessen. Het is voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis belangrijk om nieuwe taal te kunnen plaatsen in de juiste semantische netwerken. Losse woorden oefenen heeft weinig nut. Zodra woorden in zinnen en contexten worden aangeboden, in woordwebben of met betekenisvolle context, beklijven ze beter. Visualiseren is dus noodzaak en draagt echt bij aan de taalontwikkeling.

 

Diverse hoeken in het dinothema

Daarnaast werd ons lokaal een echte dino belevenis. De huishoek werd een interactief dinomuseum geworden met een open “vitrinekast” , een speelhoek en een lees- en kijkhoek.

Schatgraven in de zandtafel

De zandtafel is een plek geworden waar de “archeoloog in de dop” kan graven naar schatten en kleine dino’s. We verstopten allerlei kleine dinofiguurtjes en andere dieren onder het zand. Ook verstopten we plastic botten onder het zand. Bij de tafel hingen we een cijfer, dit was het aantal schatten wat gevonden moest worden. Zo werd het meteen een rekenactiviteit.

De Leeshoek en de rekenhoek

De lees en rekenhoek stond vol met woordkaarten, foto’s en tel-materiaal van dino’s. Hier konden de lastige namen van de dino’s of de onderdelen van een dino zoals de staart, de poten en de bek in letters naast een kleuterplaat of op een werkblad worden gestempeld of geschreven. Ook mochten er verhalen of brieven worden geschreven aan de Dinojager.

De dino thematafel

Op de thematafel stonden de spullen waar alleen maar naar gekeken mocht worden (omdat ze te kwetsbaar waren) en natuurlijk de boeken die tijdens die week centraal stonden. regelmatig gebruikten we dit materiaal tijdens kringgesprekken.

De verteltafel

Op de verteltafel konden de verhalen van de dinoboeken nagespeeld worden of kon er vrij worden gespeeld met het natuurlijk materiaal en diverse dinofiguren.

Digitale aanvullingen voor thema dino

Op de iPads bekeken we de dino’s met de app van Albert Heijn in 3D, we speelden een dinospel en we leerden de woorden van de dino’s met een omnidule.

Via het platform Omnidu heb ik deze omnidule zelf gemaakt. De leerlingen oefenden hiermee de woorden die we in dit thema steeds weer gebruikte.
Benieuwd naar deze tool? Ga naar de website www.omnidu.nl en zoek op de naam: Terug naar de dino’s.

Kahoot in het dinothema

Verder speelden we een zelf gemaakte Kahoot over dino’s om te kijken wat we allemaal al wisten over dit thema. Dit deden we aan het begin, maar ook nog een keer aan het eind van het thema. 

Klik hier voor de link naar de Kahoot! Hij is door mijzelf gemaakt voor kleuters, dus met afbeeldingen. (De leerkracht leest de vraag voor en de leerlingen kiezen de juiste afbeelding.)waar_zie_je_een_vleeseter_

 

Aanvulling van de Kleuteruniversiteit

 

project_KUTijdens deze themaweken werkten we met het project van de kleuteruniversiteit als leidraad. De activiteiten die hierin staan gebruikten we en vulden we aan met extra auditieve oefeningen, filmpjes, concreet materiaal en  de betekenisvolle taalbeleving.

Onze yurlspagina was daarvoor gevuld met filmpjes, spellen en links naar werkbladen en de leerlingenyurls is gevuld met dino-liedjes, dino-filmpjes en dino-spelletjes.

 

Alles om de woordenschat, het coöperatief werken, de beginnende geletterdheid en beginnende gecijferdheid in het thema dino’s te gieten was aanwezig en voorbereid.
Mijn leerlingen hadden aan het eind van dit project dan ook een flink aantal kerndoelen bereikt.

Ben jij trouwens nog op zoek naar dino materiaal voor in je klas of mag je nieuw materiaal bestellen voor het nieuwe schooljaar? Kijk dan eens naar Playmobil in dit thema. Het is onverwoestbaar en prachtig om te zien. Wel duur, maar een goede investering lijkt mij. En de kinderen zijn er dol op.

Onderzoekend leren en verhalend ontwerpen

We gingen ook onderzoekend leren via een verhalend ontwerp. Met de komst van een handpop van een dinosaurus kwam er een probleem in de klas. Dit probleem startte ik op met een brief van een dinojager die hulp zocht en meteen iets vertelde over het nut van camouflage.
Via het verhalend ontwerp bracht ik een onderzoeksvraag in de groep.

Download hier de brief.

 

Korte inhoud van de onderzoeksvraag: 

De Driehoorn zoekt een slaapplek. Zijn hol is ingestort, hij zoekt zijn moeder maar ook een plekje om te slapen met een dak wat niet opnieuw in stort bij een aardbeving. Dit probleem gaan we samen bespreken en een oplossing ervoor zoeken in groepjes. Samen ontdekken wat de beste manier is om iets te bouwen wat niet instort natuurlijk. Ook gaan we bedenken wat de beste manier zal zijn om de moeder te vinden (sporen?) Daarna gaan we dit presenteren aan elkaar.

Aan de slag met thema dino’s

Zoals je ziet hebben wij dit thema in allerlei dimensies uitgewerkt. 
Ook vanuit de ouders kregen we veel reacties over het enthousiasme dat ook thuis doorklonk.
Het was dan een razend succes en er werd maanden daarna nog over nagepraat.
Ben jij ook enthousiast over dit thema?

 

Heb jij nog leuke aanvullingen voor het dinothema?

Laat ze hieronder achter in een reactie!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wil je op de hoogte blijven van mijn online trainingen?

Trainingen, webinars, workshops. Facebook lives met coaching en inspiratie op het gebied van taal en ICT.

Volg vanuit je eigen huiskamer op jouw eigen tempo en tijdstip mijn trainingsaanbod en workshops.

Via deze mailinglijst ben je als eerste op de hoogte van de komende events en aanbiedingen.

 

Bedankt! Je bent succesvol ingeschreven. Ik beloof je dat ik je niet ga spammen, wil je echter toch uitschrijven dan kan dat natuurlijk altijd onderaan elke mail. Bij Gmail en Hotmail komen mijn mails vaak in SPAM terecht. Wil geen enkele mail missen? Voeg mijn mailadres dan toe aan jouw lijst met vertrouwde contacten of bij Gmail aan de mailbox Primair. Groet, Marita

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Leuk dat je er bent!

Delen mag natuurlijk!

Shares