Sprookjes in de klas
Dit is altijd weer een dankbaar thema om in een kleuterklas uit te werken. Je kunt er ook heel veel verschillende kanten mee op.
Sommigen groepen kiezen ervoor om 1 sprookje uit te werken en sommigen werken elke week aan een nieuw sprookje.
Deze laatste vorm hebben wij in onze klas uitgevoerd. Alleen houden wij ons niet altijd strikt aan de weekindeling. Zolang een sprookje nog leeft bij de kinderen en we kunnen er nog mee verder kan het ook zomaar ineens 1,5 of 2 weken duren.
We zijn deze keer, na ons project over Nippertje en de tijd, naadloos overgegaan naar het sprookje van assepoester die immers om 12 uur thuis moest volgens de toverspreuk van de goede fee. Hier een impressie van ons thema Assepoester.
Visualiseren van de woordenschat
We hebben dit thema natuurlijk uitgewerkt vanuit verschillende leerdoelen. Allereerst de woordenschat.
We hebben het verhaal van Assepoester natuurlijk uitgebreid voorgelezen en nog eens herhaald via een filmpje en een woordweb. Alle woorden die we expliciet wilden aanbieden hebben we in categorieën aangeboden zodat de semantische netwerken goed werden opgebouwd. Daar hoort bij dat we de woorden in betekenisvolle contexten en zinnen aanboden en herhaalden met aan het eind van iedere week een aantal controle oefeningen.
Spelen in uitdagende hoeken
Daarna hebben we in de huishoek een prachtig kasteel gecreëerd met een mooie poort, een tafel met zilveren bordjes en een zilveren kandelaar, een rek met verkleedkleren en uiteraard een keukentje om te koken voor de koning en de koningin (of voor de ridder, de prins of….ga zo maar door).
Met een demonstratiespel hebben we voorgedaan hoe je in zo/n kasteel kunt spelen dat je de bijvoorbeeld koning bent, dat er soms wachters bij de poort staan en dat er ook gegeten en gedronken wordt op een troon. Ook kunnen er allerlei andere sprookjes figuren langskomen in het kasteel.
De kinderen moesten er eerst vooral aan wennen dat ze zelf mochten kiezen wie ze konden zijn, maar gaandeweg kwam de fantasie toch wat los. Een jongen was een keer wachter en bleef keurig op zijn post bij de poort, een meisje was een goede fee en maakt in de keuken betoverde taartjes voor de prinses en er was zelfs een keer koninklijke hond aanwezig.
Creatief in het thema
Tijdens het knutselen zijn we aan de slag gegaan met het beschilderen van het betoverde muiltje.
Het duurde even voordat we voor iedereen een schoen hadden maar het resultaat was prachtig en er is met veel plezier en concentratie aan gewerkt. Wel goed uitgelegd dat dit alleen met schoenen kan die niet meer gebruikt worden natuurlijk.
Tijd en klokken in de rekenhoek
In de rekenhoek hadden we opdrachten met klokken bedacht.
Kies een kaartje met een klok en zet een echte wekker of klok op dezelfde tijd.
Zoek eens uit hoe dat werkt, zo’n klok gelijk zetten?
Op het magneet bord met de cijfers en letters konden ze ook nog de cijfers van de klok leggen. Op een apart werkblad was er verder de mogelijkheid om een klokmannetje vol te stempelen met de juiste cijfers op de juiste plaats en er waren kaartjes gelamineerd om klokmemory mee te spelen.
Deze bladen kun je allemaal vinden op de site van Juf Sanne> thema tijd en klokken.
Ontwerpen met een opdracht in de bouwhoek
In de bouwhoek ging het over kerktorens die 12 uur sloegen. De opdracht was: bouw een kerktoren!
Ik had een instructiefilmpje gemaakt wat we eerst klassikaal hebben besproken en wat ze daarna met een QR code terug konden kijken alvorens aan de slag te gaan. De resultaten waren ook hier weer erg leuk om te zien.
Hier kun je mijn instructiefilmpje terug zien (gemaakt met de app Explain everything)
Sierlijk schrijven en lekker lezen met sprookjes
In het schrijfatelier werden woordkaarten na gestempeld van het thema tijd en klokken maar ook van het thema sprookjes, ook weer te vinden via mijn yurlspagina sprookjes.
Natuurlijk mochten er ook sprookjesachtige namen en letters bedacht worden, met echte goud en zilverstiften erbij. Dat gaf wel wat inspiratie.
In de leeshoek stonden heel veel boeken in dit thema, met dank aan de ouders. Heerlijk lezen en samen kletsen op een zitkussen over prinsen en prinsessen, maar ook over kastelen en draken.
Digitaal mindmappen met sprookjes
We zijn deze afgelopen week verder gegaan met het verhaal van Sneeuwwitje en de 7 dwergen, er werden nu kastelen gebouwd in de bouwhoek en er werd driftig tot 7 geteld en weer terug.
Deze keer hebben we er ook een mindmap van gemaakt, waar we spellen mee konden doen zoals puzzelen of aan elkaar voorlezen in de leeshoek.
Deze mindmap is gemaakt in de app Prowise Presenter.
Volgende week is het verhaal van Hans en Grietje aan de beurt, we hebben er zin in.
Wat zou jij doen met Sprookjes in de klas?
Laat het in een reactie weten hier onderaan de pagina.
0 reacties