Sprookjes in de klas

 

Dit is altijd weer een dankbaar thema om in een kleuterklas uit te werken. Je kunt er ook heel veel verschillende kanten mee op.
Sommigen groepen kiezen ervoor om 1 sprookje uit te werken en sommigen werken elke week aan een nieuw sprookje.
Deze laatste vorm hebben wij in onze klas uitgevoerd. Alleen houden wij ons niet altijd strikt aan de weekindeling. Zolang een sprookje nog leeft bij de kinderen en we kunnen er nog mee verder kan het ook zomaar ineens 1,5 of 2 weken duren.
We zijn deze keer, na ons project over Nippertje en de  tijd, naadloos overgegaan naar het sprookje van assepoester die immers om 12 uur thuis moest volgens de toverspreuk van de goede fee. Hier een impressie van ons thema Assepoester.

 

Visualiseren van de woordenschat

 We hebben dit thema natuurlijk uitgewerkt vanuit verschillende leerdoelen. Allereerst de woordenschat.

We hebben  het verhaal van Assepoester natuurlijk uitgebreid voorgelezen en nog eens herhaald via een filmpje en een woordweb. Alle woorden die we expliciet wilden aanbieden hebben we in categorieën aangeboden zodat de semantische netwerken goed werden opgebouwd. Daar hoort bij dat we de woorden in betekenisvolle contexten en zinnen aanboden en herhaalden met aan het eind van iedere week een aantal controle oefeningen. 

 

Spelen in uitdagende hoeken

 Daarna hebben we in de huishoek een prachtig kasteel gecreëerd met een mooie poort, een tafel met zilveren bordjes en een zilveren kandelaar, een rek met verkleedkleren en uiteraard een keukentje om te koken voor de koning en de koningin (of voor de ridder, de prins of….ga zo maar door).

 Met een demonstratiespel hebben we voorgedaan hoe je in zo/n kasteel kunt spelen dat je de bijvoorbeeld koning bent, dat er soms wachters bij de poort staan en dat er ook gegeten en gedronken wordt op een troon. Ook kunnen er allerlei andere sprookjes figuren langskomen in het kasteel. 

De kinderen moesten er eerst vooral aan wennen dat ze zelf mochten kiezen wie ze konden zijn, maar gaandeweg kwam de fantasie toch wat los. Een jongen was een keer wachter en bleef keurig op zijn post bij de poort, een meisje was een goede fee en maakt in de keuken betoverde taartjes voor de prinses en er was zelfs een keer koninklijke hond aanwezig.

Creatief in het thema

Tijdens het knutselen zijn we aan de slag gegaan met het beschilderen van het betoverde muiltje. 
Het duurde even voordat we voor iedereen een schoen hadden maar het resultaat was prachtig en er is met veel plezier en concentratie aan gewerkt. Wel goed uitgelegd dat dit alleen met schoenen kan die niet meer gebruikt worden natuurlijk.

 

sprookjesschoenen

Tijd en klokken in de rekenhoek

In de rekenhoek hadden we opdrachten met klokken bedacht.
Kies een kaartje met een klok en zet een echte wekker of klok op dezelfde tijd.
Zoek eens 
uit hoe dat werkt, zo’n klok gelijk zetten?
Op het magneet bord met de cijfers en letters konden ze ook nog de cijfers van de klok leggen. Op een apart werkblad was er verder de mogelijkheid om een klokmannetje vol te stempelen met de juiste cijfers op de juiste plaats en er waren kaartjes gelamineerd om klokmemory mee te spelen.
Deze bladen kun je allemaal vinden op de site van Juf Sanne> thema tijd en klokken.

sprookjesschoenen

Ontwerpen met een opdracht in de bouwhoek

In de bouwhoek ging het over kerktorens die 12 uur sloegen. De opdracht was: bouw een kerktoren!
Ik had een instructiefilmpje gemaakt wat we eerst klassikaal hebben besproken en wat ze daarna met een QR code terug konden kijken alvorens aan de slag te gaan. De resultaten waren ook hier weer erg leuk om te zien.

Hier kun je mijn instructiefilmpje terug zien (gemaakt met de app Explain everything)

 

Sierlijk schrijven en lekker lezen met sprookjes

In het schrijfatelier werden woordkaarten na gestempeld van het thema tijd en klokken maar ook van het thema sprookjes, ook weer te vinden via mijn yurlspagina sprookjes. 
Natuurlijk mochten er ook sprookjesachtige namen en letters bedacht worden, met echte goud en zilverstiften erbij. Dat gaf wel wat inspiratie.

In de leeshoek stonden heel veel boeken in dit thema, met dank aan de ouders. Heerlijk lezen en samen kletsen op een zitkussen over prinsen en prinsessen, maar ook over kastelen en draken.

 

Digitaal mindmappen met sprookjes

We zijn deze afgelopen week verder gegaan met het verhaal van Sneeuwwitje en de 7 dwergen, er werden nu kastelen gebouwd in de bouwhoek en er werd driftig tot 7 geteld en weer terug.

Deze keer hebben we er ook een mindmap van gemaakt, waar we spellen mee konden doen zoals puzzelen of aan elkaar voorlezen in de leeshoek.

Deze mindmap is gemaakt in de app Prowise Presenter.

 

 

Volgende week is het verhaal van Hans en Grietje aan de beurt, we hebben er zin in.

Wat zou jij doen met Sprookjes in de klas?

Laat het in een reactie weten hier onderaan de pagina.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wil je op de hoogte blijven van mijn online trainingen?

Trainingen, webinars, workshops. Facebook lives met coaching en inspiratie op het gebied van taal en ICT.

Volg vanuit je eigen huiskamer op jouw eigen tempo en tijdstip mijn trainingsaanbod en workshops.

Via deze mailinglijst ben je als eerste op de hoogte van de komende events en aanbiedingen.

 

Bedankt! Je bent succesvol ingeschreven. Ik beloof je dat ik je niet ga spammen, wil je echter toch uitschrijven dan kan dat natuurlijk altijd onderaan elke mail. Bij Gmail en Hotmail komen mijn mails vaak in SPAM terecht. Wil geen enkele mail missen? Voeg mijn mailadres dan toe aan jouw lijst met vertrouwde contacten of bij Gmail aan de mailbox Primair. Groet, Marita

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Leuk dat je er bent!

Delen mag natuurlijk!

Shares