Grej of the Day
Een boek en een lesmethode
Dit keer gaat mijn review over het boek, of moet ik zeggen de methode: Grej of the Day, kennis is cool! Het boek wordt aangevuld door een online omgeving en posters voor in de klas.
Grej of the Day is op dit moment een van de nieuwste onderwijsmethodes binnen Nederland en België die snel terrein wint in het primair onderwijs. Het is namelijk een boek met een onderliggend lesconcept, dat inzetbaar is in groep 1 tot en met 8 en waar zowel leerkrachten als leerlingen en ouders ontzettend enthousiast over zijn.
Ideale interactiemomenten thuis en op school, wat wil je nog meer?
Hoe werkt het precies?
De lesmethode van de Zweedse Micael (Micke) Hermansson is op het moment helemaal hot. Sommigen noemen het zelfs een eye-opener in onderwijsland.
Een ‘Grej’ is een magische microles van ongeveer acht minuten over ieder mogelijk onderwerp.
Alle Grej’s starten met een raadsel (aangeboden aan het einde van een lesdag) wat leerlingen aan het denken zet.
De leerlingen gaan met dit raadsel naar huis en dan begint er al iets te gebeuren. Thuis wordt er doorgepraat, er worden dingen opgezocht, want de volgende dag mag iedereen met antwoorden komen.
De daaropvolgende dag volgt een microles (een digitale presentatie aangevuld met kennis en informatie) die altijd eindigt met een WOW-effect.
Dit zorgt ervoor dat de informatie verrassend goed blijft hangen bij de leerlingen en ze nieuwsgierig worden naar meer kennis, want KENNIS IS COOL!
Waar komt het vandaan?
De lesmethode is ontwikkeld in Zweden en Finland en daar is Grej of the Day al een enorm populaire manier om kinderen de liefde voor kennis bij te brengen.
Ook in Nederland en België gaan steeds meer leerkrachten ermee aan de slag.
Wat is een Grej ?
Grej of the Day (GOTD) betekent letterlijk: ding van de dag
Maar een ‘Grej’ is niet zomaar een spreekbeurt of een verhaaltje.
De microles is kort en er moet in elk geval een wow-element in zitten.
En ook het raadsel verzin je niet zomaar. Het doel van de korte les is dat bij de kinderen hun monden openvallen en zij thuis verder bespreken wat zij die dag hebben geleerd, in plaats van het gebruikelijke ‘niks bijzonders’.
Wat kunnen we hiermee in Nederland en België ?
In september 2019 verschijnt de Nederlandse bewerking van het boek Grej of the Day (GOTD) van bedenker Micael (Micke) Hermansson.
Het bestaat uit 100 Grej’s, met 100 bijbehorende digitale presentaties, die speciaal gemaakt zijn voor de Nederlandstalige leerlingen.
Kennis, communicatie en digitale ondersteuning. Een perfecte combinatie dus.
Met Grej of the Day bied je zowel taal, kennis van de wereld, als visuele ondersteuning in een les.
Voor mij een uitgelezen moment om dit boek, of eigenlijk deze methode nader te bekijken en mijn mening te geven, Ik ben natuurlijk erg benieuwd of dit concept ook kan werken bij leerlingen met een een TOS of een taalachterstand en bij jonge kinderen.
Over de schrijver Micke Hermansson
Micael (Micke) Hermansson houdt van twee dingen: kennis en duidelijkheid!
Wat is het meest gegeven antwoord van leerlingen op de vraag: “Wat heb je vandaag gedaan op school?”
Het antwoord is bijna altijd: “Niets bijzonders!!”
Dat is eigenlijk een antwoord wat het hart van iedere leerkracht zou moeten doen breken volgens Micke Hermansson.
Daarom bedacht hij een nieuwe formule; Grej of the Day.
bekijk hieronder zijn inspirerende TedTalk.
Grej of the Day brengt gesprekken in de klas en thuis aan de keukentafel tot leven.
Leerlingen praten met anderen over onderwerpen, stellen vragen, luisteren naar elkaar en gaan op zoek naar antwoorden. Ze denken na over taal en dit alles wordt visueel ondersteund met een microles.
De kenmerken van een GOTD zijn:
- Een GOTD is kort!
- Niet teveel tekst in de digitale microles!
- Leg de focus op het vertellen!
- Sluit je GOTD af met een feitje waar de monden van openvallen!
.Mijn naam is Micke Hermansson en ik ben geboren en getogen in de kleine Norra Fjällnäs, Lapland.
Er gebeurde niet veel in mijn kleine dorp, maar ik had ook een aantal interesses die me op de been hielden.
Ik hield van voetbal! Ik las ongelooflijk veel, vooral fictie boeken! Kennis van de wereld intrigeerde me enorm en ik vond de school erg leuk.
Ik was 31 jaar met plezier docent op een middelbare school , maar 10 jaar geleden stond ik op een kruispunt.
Dat was het begin van Grej of the Day.
Ik had in die tijd een klas vol kleine monsters die altijd voor chaos zorgde. Ze haatten mij en ze haatten de school.
En toen begon ik met een verhaaltje te vertellen, iedere morgen als begin van de schooldag. Gebaseerd op mijn jeugdfantasieën ging het over van alles: De Eiffeltoren, de Niagara-watervallen, de moord op president Kennedy, Tarzan, de koning van Zweden. Maar nooit langer dan acht minuten en ik eindigde altijd met een cliffhanger, iets wat bleef hangen bij de kinderen. En als ze dan vroegen: “meester waarom stop je? Vertel nu verder”, zei ik: nee, sorry dit is het. we gaan nu aan het werk.
Wat er vervolgens gebeurde was opmerkelijk: kinderen hadden iets om over na te denken, gingen zelf op onderzoek, vertelden het thuis en ouders bemoeiden zich er ook weer mee. De interesse was gewekt.
En een paar maanden later was er een totale omslag in de klas. Kinderen waren leergierig en kwamen graag naar school, al was het maar om elke dag de Grej of the Day te horen. Kennis is cool, dat heb ik ze meegegeven.
Belangrijk is de herhaling, na een dag of een week, en dat je je verhaal altijd eindigt met een ‘Wow’ factor.
GOTD wereldwijd
Inmiddels reist Micke de wereld rond en zijn er al wereldwijd vele Grej of the Day Facebookgroepen opgericht. Van Australie tot Canada.
De Nederlandse bewerking van GOTD
In september 2019 verschijnt de Nederlandse bewerking van het boek Grej of the Day (GOTD) Kennis is cool! van bedenker Micael Hermansson.
Je kunt het boek tot en met 1 september met korting bestellen. Daarna kost het € 45.
Wat vind je in de NL versie?
GOTD, Grej of the Day, Kennis is cool!
Het boek bevat een stap-voor-stap-uitleg van de methode, 100 grej’s en 100 presentaties voor op het digibord. Je kunt er meteen mee aan de slag. Hermansson kiest in dit boek ook typisch Nederlandse en Belgische onderwerpen uit.
Er is een gelijknamige Facebookgroep gemaakt waar leerkrachten uit Nederland en België kennis, informatie, tips en nieuwtjes delen. De beheerders houden je ook op de hoogte van nieuws rondom de methode, de boeken en eventuele lezingen van Micael Hermansson.
Wat biedt het GOTD boek nog meer?
Het boek bevat naast de stap-voor-stap-uitleg van de methode, een bijbehorende website en er is aanvullend postermateriaal wat je kunt bestellen.
- Uitgebreide uitleg over wat Grej of the Day is en hoe je ermee aan de slag kunt gaan
- 100 kant- en klare microlessen
- 100 digitale presentaties (registreren met persoonlijke code die in het boek staat)
- EXTRA: 100 kaartjes voor bij de (wereld)kaart
EXTRA:
Wat kan ik hiermee in de onderbouw?
In Zweden komt in september 2019 een GOTD speciaal voor kleuters uit.
Op de Nederlandstalige Facebookgroep is er inmiddels een topic gestart om gebruikers in de onderbouw ideeën te laten geven voor de inhoud van de Nederlandse versie. Zelf ben ik heel benieuwd naar deze uitgave, en ik denk wel meer enthousiastelingen onder ons.
Extra visueel materiaal
Er is een mooie posterset te koop, speciaal voor de GOTD Holland versie, zodat je bij iedere Grej kunt aangeven waar het raadsel zich afspeelt.
Een mooi visuele aanvulling, zeker belangrijk voor kinderen die visueel sterker zijn zoals leerlingen met een TOS, beeldenkers, maar ook voor de jongere kinderen.
Microlessen zelf maken?
Misschien zit jouw onderwerp er niet bij in het boek, of wil je nu al iets maken voor jonge kinderen?
In de Facebookgroep vind je diverse documenten die andere leden van de groep hebben gemaakt. Hiermee kun je zelf aan de slag. Ook vind je er handige werkbladen, formats en tips om zelf een microles in elkaar te zeten.
Werk je met Prowise?
Prowise helpt leerkrachten door Grej of the day’s te ontwerpen.
Vanaf maart 2019 komt er iedere donderdag om 15.00 uur een nieuwe Grej of the day online via de site van Prowise. Je vindt er onder meer heel veel microlessen, maar ook diverse andere documenten die misschien handig zijn voor jouw groep.
‘Grej of the day’-lessen in de Presenter software
Ben je op zoek naar kant en klare lessen voor Grej of the day?
In de community van de Presenter-software is er een aparte map ‘Grej of the day’ aangemaakt. In deze map zijn de lessen geordend op groep en op land.
Iedereen die lessen heeft gemaakt met een raadsel, kan deze hier plaatsen. Jij dus ook, want alle software van Prowise Presenter is gratis toegankelijk.
Werk je nog niet met Prowise Presenter, maar wil je wel gebruikmaken van de lessen? Maak hier een gratis account aan.
Waarom werkt het zo goed?
Kinderen zijn ontzettend gemotiveerd om het raadsel op te lossen. Ze nemen het mee naar huis en proberen er samen met hun ouders uit te komen. Doordat de kinderen er zo mee bezig zijn, onthouden ze het beter en zijn ze geïnteresseerd in meer informatie over het onderwerp.
Ook in Belgie is het concept populair
Een bijdrage uit België
Jessy Lequeue, leraar zesde leerjaar :
Op het einde van de schooldag geef ik mijn leerlingen een mysterieuze tip mee. Een raadsel over het thema van de nieuwe ‘Grej’.
Ik zeg bijvoorbeeld ‘groot ijzerkristal’ als ik het over het Atomium ga hebben. Zo prikkel ik hun nieuwsgierigheid.
Thuis gaan ze op zoek naar het thema achter de tip. Alleen op internet, of samen met hun ouders.”De volgende dag vertellen mijn leerlingen wat ze allemaal ontdekt hebben. En dan start ik de les met een presentatie van maximaal 10 minuten.”
Een ‘Grej’ kan gaan over een bijzondere plaats of een spectaculair gebouw.
Ook microlessen over de natuur of geschiedenis doen het goed. Ik steek er altijd een ‘wauw-factor’ in, iets waar ze echt van onder de indruk zijn. Daarna mogen ze vragen stellen. Maar ook dat hou ik kort, want ik wil dat ze nog niet uitgepraat zijn na de les.Na elke ‘Grej’ moeten de leerlingen thuis vertellen wat ze geleerd hebben. Ik hoor verhalen over ouders die volledig opgaan in het thema. Soms zoeken ze samen naar extra informatie, die de leerlingen dan trots komen vertellen op school. Zo verkleint de afstand tussen school en thuis. Als ouders aan hun kind vragen ‘Wat heb je vandaag op school geleerd’, krijgen ze nu een écht antwoord.
Bron: Klasse.be
GOTD en Taal
Het doel van GOTD is om kinderen nieuwsgierig te maken, hun interesse te wekken, hen aan te zetten tot onderzoek.
Daarnaast wil je met de raadsels, en daarna met de microlessen, dat leerlingen er thuis vragen over gaan stellen of vertellen. Het mooiste is het om ouders actief erbij te betrekken.
Leerlingen met een TOS of taalachterstand zijn communicatief vaak onvoldoende zelfredzaam, hebben moeite met auditieve kennisoverdracht, nieuwe taal, en hebben een kleine woordenschat. Hun werkgeheugen is daardoor sneller overbelast.
Ze hebben baat bij veel herhaling, auditieve informatie combineren met visuele ondersteuning is voor deze groep dan ook erg belangrijk maar soms ook een uitdaging.
Begrijpend lezen zorgt bij hen vaak voor moeilijkheden en vraagt veel doorzettingsvermogen. Doordat vakken als wereldverkenning vaak uitgaan van gesprekken en geschreven teksten is de betrokkenheid van deze leerlingen hier vaak lastig te stimuleren.
Ik denk dat je met deze methode een prachtig concept in handen hebt om dit doel voor elkaar te krijgen, zonder jezelf al te veel extra werkdruk op de hals te halen. De microlessen zijn tenslotte al voorhanden of anders kun je er in de Facebookgroep genoeg vinden. Zelf aan de slag, passend bij een thema van jouw groep, dat is natuurlijk helemaal geweldig.
Leerlingen zijn enthousiast
Wanneer je even een rondje maakt op het internet met de zoekterm GOTD lees je al snel dat alle kinderen, van klein tot groot, razend enthousiast worden wanneer het met enige regelmaat gebruikt wordt in de klas. Misschien is dat zelfs wel een deel van het succes. Kinderen gaan er zelf om vragen.
De kracht van de herhaling
Volgens de methode zou je dagelijks een nieuwe Grej aan kunnen bieden, maar dit lijkt mij te veel. Wanneer per Grej een paar dagen gebruikt heb je meer mogelijkheid om dingen te herhalen of nog eens aan te stippen. Wie weet komt er een dag later vanuit thuis ineens een aanvulling?
Zeker wanneer je werkt met taalzwakke leerlingen is de kracht van de herhaling erg belangrijk en waardevol.
Vaste routines
Een vast moment in de week, bijvoorbeeld op de maandag is ideaal.
Je kunt er die week nog meerdere keren op terug komen, je kunt woorden uitdiepen op de taalmuur, leesoefeningen eraan koppelen of (digitale) opdrachten er aan verbinden.
Werk je met een duopartner, dan zou je twee keer per week een Grej kunnen starten.
Kan GOTD in de onderbouw?
Het ontdekken van nieuwe dingen is in elke kleutergroep aan de orde van de dag. Een raadsel over een onderwerp wat kleuters aanspreekt is makkelijk te bedenken. GOTD met kleuters is daarom een geweldige combinatie.
In Zweden komt in 2020 een speciaal GOTD versie van het boek uit voor kleuters.
In de Nederlandse Facebookgroep is men al aan het brainstormen over onderwerpen die in een Nederlandse versie voor kleuters aan bod moeten komen. De aanvulling van het boek voor kleuters is een logische volgende stap voor de uitgever, want welke leeftijdsgroep is er nieuwsgieriger dan kleuters?
Hoe betrek je ouders?
Je kunt het raadsel waarmee je start via je oudercommunicatieplatform delen, zodat er thuis samen gebrainstormd kan worden en zo de praatprikkel voor thuis wordt vergroot.
Wanneer je hiervoor een vaste dag aanhoudt, geef je ook houvast voor thuis. Men weet dat er bijvoorbeeld iedere maandag weer een nieuw raadsel op te lossen valt.
Deel het op je nieuwsbord in de gang en geef bijvoorbeeld eervolle vermeldingen voor leerlingen die iets bijzonders ontdekken over het raadsel of een waardevolle aanvulling kunnen geven.
7 x Het belang van GOTD voor jouw taalonderwijs
Zoals ik aan het begin al schreef, wilde ik dit lesconcept bekijken vanuit mijn ervaring als leerkracht in het speciaal onderwijs. Zou dit concept passen bij leerlingen met taalstoornissen of een taalachterstand?
Hieronder 7 redenen waarom GOTD zo waardevol is voor jouw taalonderwijs:
- GOTD zorgt voor een ideale situatie om thuis gesprekken over school op gang te krijgen. “Wat is het raadsel van de dag, waar zouden we een oplossing kunnen gaan zoeken, wat zou het kunnen betekenen?”
- Ik zie kansen voor een prachtig gesprek vol vragen die men aan elkaar gaat stellen.
- Het taalbewustzijn wordt vergroot, het denken over taal (metataal) wordt geactiveerd. Een raadsel kan bijvoorbeeld letterlijk of fuguurlijk bedoeld zijn.
- Het auditief geheugen wordt getraind. (Wat zeiden we ook alweer?)
- De woordenschat krijgt een enorme boost. Je zult namelijk ook veel taal tegenkomen die nieuw of onbekend is.
- Een stuk wereldverkenning, culturele vorming, kennis van andere landen komt hiermee vanzelf aan bod.
- En natuurlijk het taaldenken, nadenken en verwoorden van wat je denkt of vindt, wordt hiermee supergoed getraind.
Ik wil GOTD graag inzetten in mijn gr 1-2. Op dit moment vliegen er wespen en kruipen er naaktslakken op de speelplaats. Die onderwerpen wil ik graag behandelen in een GOTD microles.
Ik zou de Grey of the day inzetten in groep 5 en ik zou hem graag over het schilderij ‘het meisje met de parel’ van Johannes Vermeer laten gaan.
Ik graag voor mijn groep 5! Heb vorig jaar al wat lesjes gegeven op mijn oude school. Mijn nieuwe school kent het nog niet en met behulp van dit boek wil ik mijn nieuwe collega’s proberen in te wijden in de wereld van GOTD!
Gr.1/2 in het cluster 2 onderwijs (tos), daar waar taal zo belangrijk is en visualisatie helemaal!
Een leuke groep met voorlopig alleen jongens…… ik zou dus mijn les graag geven over dino’s!
Ik zou het gebruiken in de onderbouw ( groepen1, 2 en 3) op onze SBO school.
Het onderwerp: “vriendschap”
Heel mooi in de gouden weken, ook om te introduceren in midden- en bovenbouw!
Ik zou de Grej of the day inzetten in mijn groep 1-2. Ik heb 2 lln die ondersteund worden voor een TOS, dus extra leuk als zij hier ook aan meekunnen doen. Het onderwerp wat ik graag zou behandelen is water. Mijn startthema is het mooiste visje van de zee, waarom heeft een vis nou water nodig, waarom hebben mensen dat nodig.Er zijn gebieden met water tekorten, hoe kan dat . kortom heel veel elementen die toepasbaar zijn.
Leuk! Ik sta in meerdere groepen dus hoe meer zielen hoe meer vreugd. Op dit moment krioelt het van de mieren op school dus dat zou meteen mijn eerste GOTD zijn😊🍀🥳
Ik ga duimen voor alle kinderen die het verdienen om op deze lekke manier les te krijgen/ onderzoeken.
Ik wil GOTD inzetten in mijn groep 0-1. Een van de eerste onderwerpen zou denk ik jaarringen (van bomen) zijn.
Ik zelf zet graag GOTD in bij mijn kleutergroep. Vandaar dat ik wacht op de onderbouw versie. Maar om de rest van mijn team te enthousiasmeren is dit nieuwste boek een aanwinst. Dan zou ik een GOTD over Daltononderwijs willen maken. Wij gaan dit jaar van start als Daltonschool.
Beste Marita, ik zou graag een exemplaar willen winnen voor de Ammanschool in Dordrecht (cluster 2). Het onderwerp/thema ‘vervoer’ van de Kinderboekenweek zou ik aandragen voor een Grej of the Day! Ik denk dat onze doelgroep zeker nieuwsgierig zal zijn naar de verschillende onderwerpen. Ik denk echt dat het een meerwaarde biedt voor de taalontwikkeling van onze leerlingen.
Graag wil ik GOTD inzetten in mijn kleutergroep. Wij werken over het thema schatten en ik wil graag schatten in de grond met de kinderen verkennen en de nadruk ligt dan op dinobotten.
Ik zou graag een boek willen winnen voor in groep 5 van de leukste SBO school die er is!
Ik zou het boek graag willen winnen voor mijn groep 5/6. Het onderwerp waar ik ontzettend graag een grej over wil houden is een skûtsje, een echte Friese zeilboot.
Ik geef les in groep 8, heb vorig jaar al wat gre ‘s aangeboden. Ik zou graag een gre of the day over ‘de limes’ willen geven. Aangezien die grens hier in de buurt liep.
Ik zou graag het boek voor groep 1/2 willen maar ook deze. Inzetten voor vraagstuk vervoer.
Ik zou het boek graag winnen om GOTD in mijn groep 1/2 te geven. Ik ben er vorig schooljaar al mee begonnen en ze vinden het super leuk! Ik zou graag GOTD geven over elanden, de raket, kriebelbeestjes, Nederlandse kunstenaars en nog veel meer…..
Wat gaaf! In ‘mijn’ groep 5. ‘Mijn’ als in….mijn stageklas. Dit jaar ga ik mijn LIO doen en dat is in groep 5. Vanaf januari sta ik 3 dagen in de klas en hoe leuk is het als ik de juf word van ‘the grej of the day’! Een onderwerp waar ik mee aan de slag wil gaan is carnaval (Breda, dus uit het zuiden 😉)…maar dit breed trekken; waar komt het vandaan, wat betekent het, wat vieren we etcetera. Superleuk! Groetjes!
Ik heb ondertussen al veel gelezen over Grej of the dat. En zou er dan ook super graag mee starten in mijn klas (5e leerjaar/groep 7).
Ik zou een grey willen maken rond Facebook Of Instagram of … Kortom social media. De kinderen worden al stilletjesaan pubers en beseffen niet dat de leuke kan van social media een donker kantje kan hebben. Ik wil hen er ook bewust van maken dat ze goed moeten nadenken over wat ze online plaatsen. Online ‘pesten’ is zo gebeurd.
Ik deed al een aantal maanden mee met de Grej of the day in groep 4. Stond 1 dag per week in de groep.
Nu heb ik dezelfde groep in groep 5 maar dan 4 dagen. Er werd gelijk gevraagd of we de Grej ook in groep 5 gingen doen.
Natuurlijk doen we dat.
Dit boek zou dus wel een uitkomst zijn, hoef ik ze niet meer allemaal zelf te maken.
Hopelijk kan ik dan ook mijn collega’s ook zo enthousiast krijgen dat ze mee gaan doen. Die vinden het wel leuk om te zien maar hebben nog een duwtje in de rug nodig om het zelf in te zetten.
Vorig jaar een maand of 2 in groep 7 gedaan, praktisch elke dag. Dit jaar groep 4. Ben benieuwd of het daar ook aanslaat.
Ons 1e thema is ruimte, dus ik zou wel een grej willen over laika
Happy birthday! Ik wil dit boek graag winnen voor groep 8 voor het thema Hiphop 🙂 Daar gaat een bijzondere geschiedenis aan vooraf die volgens mij veel indruk maakt op de leerlingen.
Oeps, onderwerp vergeten te vermelden! Ik zou het leuk vinden o. Een GOTD te maken over Prinses Marianne 🙂
Ik zou het graag in groep 7 gaan gebruiken en in de plusklas.
Zelf ga ik er een over De Hoekse Waard (waar onze school staat) maken. In plusklas wil ik de kinderen er zelf 1 laten maken over een zelfgekozen onderwerp, waarbij ze ook zelf mogen bedenken voor welke groep.
Natuurlijk gaan ze die dan ook echt geven 🙂
Gefeliciteerd allereerst! Ik ben ontzettend nieuwsgierig hoe ik dit kan aanpakken in mijn kleutergroep. Mijn mb en bb collega’s zijn al bij een bijeenkomst geweest. Het lijkt mij ontzettend leerzaam, maar waar te beginnen. Hopelijk helpt dit boek mij op weg…..
Wat een leuke winactie ter ere van je verjaardag. Van ♡e gefeliciteerd in ieder geval. Dit schooljaar (aankomende maandag) ga ik starten met mijn nieuwe baan in het reguliere onderwijs na 11 jaar SBO.
Van mijn nieuwe duo-partner kreeg ik te horen over GOTD. Na alles wat ik gelezen en gehoord heb, ben ik nu zo benieuwd naar het boek. Zou voor mij ook een leuk cadeau zijn, omdat ik op 11 september jarig ben.
Ik zou het inzetten in groep 4/5. Qua onderwerp zijn er zoveel leuke dingen te bedenken, maar voor nu zou ik kiezen voor aardbevingen ook met betrekking tot de gaswinning. Dit omdat onze school in de provincie Groningen staat.
Ik heb het afgelopen jaar al meerdere grej’s gedaan in mijn groep 3/4. Boek zou een mooie aanvulling zijn.
Een onderwerp zou zijn: Picasso
Ik wil gotd graag in mijn groep 4 inzetten omdat we anders gaan werken en ik de kinderen op een leuke manier wil prikkelen. Ik zou iets met de seizoenen willen doen.
Allereerst natuurlijk: Gefeliciteerd!
Er zijn allerlei onderwerpen waar ik wel graag een Grej over zou willen houden. Het liefst de wat onbekendere onderwerpen.
Aangezien dit jaar de 80-jarige oorlog weer wordt ‘nagespeeld’ in mijn woonplaats, zou ik dat toch ook wel een erg leuk onderwerp vinden (vooral omdat mijn school ruim 40 km verderop is en het bij mijn kids dus niet echt leeft). Dus 80-jarige oorlog, Prins Frederik Hendrik, Willem van Oranje.. Eén van die onderwerpen lijkt me geweldig!
Vorig jaar zijn wij al gestart met GOTD in de bovenbouw. In mijn stamgroep 6-7-8 smulden ze ervan en wat mij enorm verraste, was met welke creatieve antwoorden de kinderen kwamen.
Dit schooljaar staat het project kunst op de planning. Een leuke grej over Vincent van Gogh, Karel Appel, H.P. Berlage, Jan Pieterszoon Sweelinck of toch Nielson… ik kan nu al niet kiezen!
Vqn harte met je verjaardag!
Lijkt me heel gaaf voor onze groep 4!
Als onderwerp feestvarken🐷
Wow, geweldig dit! Ik zou dit boek heel graag willen winnen voor de juf van mijn dochter. Zij zit op een cluster2 school, omdat zij een TOS heeft. Ze heeft geweldige juffen. Zij kunnen wellicht nu nog meer met de kinderen bereiken.
Graag voor mijn groep 6. Er zijn zoveel leuke onderwerpen….. carnaval kwam het eerst in me op 🇬🇳
In groep 5/6 zou ik willen beginnen met een Grej over De Kleine Prins (Le Petit Prince), omdat onze school zo heet, en veel kinderen geen idee hebben waar die naam op gebaseerd is.
Ik wil hem graag gebruiken in mijn groep 7; en hoop andere collega’s te inspireren om het ook in hun groep te gaan gebruiken. Ik zou beginnen met Prinsjesdag.
Grej of the day voor groep 3, iets over reis door de muziek.
Ik wil GOTD heel graag in mijn mega enthousiaste groep 8 gaan inzetten. Zij zijn zo ontzettend nieuwsgierig. Ik wil hen prikkelen met inspirerende lessen. Graag zou ik een les willen over Nelson Mandela. Hij heeft ook zoveel mensen geïnspireerd.
Ik ben werkzaam op een jenaplanschool en wil Grej of the day graag inzetten in de Kluizeraar, dit is een bovenbouwgroep bestaande uit de groep 6/7/8.
Een Grej uit het boek die ik heel graag wil geven is over Hans Christan Andersen. Maar een Grej over: de geuzen, slavenmarkt op Zanzibar of Machu Picchu lijkt mij ook ontzettend interessant voor de kinderen. Eigenlijk zijn er teveel interessante onderwerpen om te geven 🙂
Ik zou het inzetten in groep 1/2. Denk dat de Herfst wel gezicht is als thema.
Ik zou het boek graag winnen voor mijn groep 6! Ik zou het leuk vinden om het te hebben over bouwen en engineering. Ik krijg een sterke groep die gemotiveerd wordt van extra uitdaging en ik wil dit de groep graag bieden. Ik kies dit onderwerp omdat er een oude leslocatie is gesloten en we een nieuwe krijgen!
Gefeliciteerd, wat een geweldige actie. Ik leer graag wat nieuws en GOTD is zeker leerzaam en vernieuwend. Ik zou mij er graag in willen verdiepen. Zou het graag inzetten bij mijn kleuters of HB kids maar ik zou het zeker delen met mijn collega’s omdat het delen van kennis zo leuk is. Wij werken met spelgerichte thema’s dus ik zou een GOTD maken over de koelkast, ijsjes, kriebelbeestjes, dino’s, rigenlijk teveel om uit te kiezen. Hartelijke groet.
Wat gaaf! Ik zou het willen inzetten in groep 7 maar ook zeker met collega’s willen delen om hen ook te motiveren.
Ik vind onderwerpen als natuur (dieren) en geschiedenis wel erg interessant om te gebruiken. Zoals bijzondere eigenschappen van een dier, of over de aarde. Of van een bepaald persoon.
Ik ben heel enthousiast en zou het graag in willen zetten bij groep 2!
Afgelopen schooljaar een presentatie van collega’s in ons onderwijsteam bijgewoond en gelijk uitgeprobeerd in onze groep 2. Wat een enthousiasme en betrokkenheid. Echt alle kinderen deden actief mee! Van plus tot TOS leerling! Wil het komend jaar GOTD structureel gaan gebruiken in mijn groep en mijn andere collega’s op school ook enthousiast maken!
Ik vind het leuk om niet alleen onderwerpen uit de directe omgeving te gebruiken maar ook niet zo direct voor de handliggende GOTD over b.v. landen, kunstenaars, techniek. Om zo de belangstelling voor het onbekende verder te ontwikkelen bij mijn kleuters en ze nieuwsgierig te maken Met leuke feitjes en filmpjes!
Geen of the Day.
Vorig jaar mee begonnen in groep 5, sbo…
Nu sta ik voor groep 3/4.
De leerlingen maar ikzelf ook vind de afwisseling met onderwerpen juist leuk. Een belangrijke stad, persoon, dier, maar ook kauwgum of ander leuk onderwerp waar je het niet snel over hebt.
Ik vind het fantastisch!
En ik ga heeel hard duimen voor mijn lieve sbo leerlingen!
Ik zou het graag inzetten in mijn groep 6 en aangezien ze dol zijn op weetjes en grappige feitjes over dieren. Is dat toch wel het onderwerp dat mijn favoriet zou zijn.
Ik zou het heel graag inzetten in mijn sbo groep 6. Het lijkt me super om de kinderen gemotiveerd te krijgen, nieuwsgierig naar de wereld om hen heen ipv nee, ik heb geen zin! Van alles wat ik er tot nu toe over gelezen heb, word ik zelf heel enthousiast! Een onderwerp waarover ik een grey zou willen is Oudewater….de stad met de heksenwaag. Daar woon ik!!
Ik ga weer deels terug het onderwijs in en wil het graag gaan inzetten in groep 1-2. We starten met het thema op wereldreis.
Groep 8! En dan zou een GOTD over de puberteit een fijne zijn. Of over hoogbegaafdheid omdat ik voltijd HB-onderwijs geef.
Leuke actie!
Ik heb vorig jaar in groep 4 ook een aantal Grejs gedaan en de kinderen waren er erg enthousiast over. Nu krijg ik groep 4/5.
De kinderen van groep 5 hebben er vorig jaar dus al een paar gehad. Ik zou het leuk vinden om een Grej mee te geven over Geschiedenis, omdat dit voor die groep een nieuw vak is. En een onderwerp waardoor de leerlingen van groep 4 meteen ook enthousiast worden. 😊
Gaaf! Ik wil het boek graag inzetten in groep 1-2. Ben hele erg benieuwd naar de verwondering van de kinderen. Zo’n raadsel is toch wel heel interessant…
Dit jaar sta ik in groep 4. Het lijkt mij leuk om de Grej te geven die aansluit bij ons thema 4xwijzer wat de komende weken gaat over ons lichaam.
Wat super leuk en natuurlijk van harte gefeliciteerd!
Ik zou graag het Grey of the day boek willen winnen voor mijn groep 7, maar ook voor de andere collega’s die ermee werken.
Wij beginnen ons schooljaar met het thema reizen (door Europa), dus ik zou daar graag een leuke Grey of the day over willen geven.
Gefeliciteerd met je verjaardag! 🎈
Ik zou het graag inzetten in mijn groep 7/8.
Thema: kinderboekenweek!
Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
Graag zou ik de Grey of the ding gaan inzetten in onze kleutergroepen.
De onderwerpen zouden dan variëren van dinosaurussen naar de ruimte, (huizen) bouwen, over de fiets, diverse dieren zullen ook voorbij gaan komen.
Allereerst van harte gefeliciteerd! GOTD, daar wil ik dit schooljaar heel graag mee starten in mijn groep 2! Ik had er al eens iets over gehoord, maar toen er tijdsns een BLP cursus ook nog eens besproken werd, was ik helemaal om. Ik ben direct lid geworden van de FB groep en wil het boek heel graag lezen. Natuurlijk kijk ik, met jou, uit naar de Nederlandse versie voor kleuters. Wat een geweldig concept! En dan nu nog een leuk onderwerp.Het thema van KBW Reis je mee? Lijkt mij een leuke uitdaging om mee aan de slag te gaan. Ik zie weer kansen om mijn Prezi skills in te zetten voor de microlessen, die ga ik natuurlijk delen in de FB groep!
Ik wil graag een gotd winnen voor mijn TOS groep 6/7. We gaan starten met het thema vliegtuigen en vliegvelden. Door de gotd worden ze meteen al aan het denken gezet
Bij mijn nieuw te starten baan in het SBO krijg ik de uitstroomgroep. Deze leerlingen stromen straks door naar het VO. Daar we starten met Anne Frank zou ik daar een GOTD over willen geven.
Aankomend schooljaar werk ik op 2 scholen in groep 5 en de kleuters. Het lijkt mij voor beide groep erg leuk om dit in te zetten en vooral ook erg leuk om te delen met zoveel mogelijk collega’s. Ik weet er nog niet erg veel van af maar mn idee is dat ik voor de kleuters als eerste wil inzetten als opening van een nieuwe thema en het eventueel daarna wel weer uitbreiden. Bij groep 5 misschien af en toe ook wel als lesopening bij zaakvakken indien dat haalbaar is.
Maar voor nu reuze enthousiast en nieuwsgierig!!
Ik zou GOTD graag inzetten in mijn groep 4. We gaan dit jaar meedoen met het afvalproject en daarom zou ik wel het onderwerp ‘recycling’ willen behandelen
Ik zou grej inzetten in groep 7/8.
Het lijkt me leuk om onze thema’s en projecten hiermee nog wat extras te geven aan de start. Ons eerste project gaat over de eerste stoomtrein dus een grej hierover zou geweldig zijn!!!
Gefeliciteerd, wat een leuke win-actie! Inspirerende manier van lesgeven en kennisvermeerdering. Wil hier heel graag meer over te weten komen.
Ik heb al een half jaartje GOTD lessen gegeven. Ik, de leerlingen, maar ook ouders zijn hier enorm enthousiast over. Ik uiteraard dit schooljaar verder met de GOTD lessen in mijn groep 6 ( SBO ), maar ik zou zo graag willen dat het hele team enthousiast wordt! Met het boek zou ik al een grote stap kunnen maken!
Ik zou hem willen inzetten in groep 2/3. Wij starten met de unit thema ik en mijn familie. Dus een grej in dat thema zou super leuk zijn.
Ik zou het graag proberen in een leefgroep de zonnetjes met kleuters
Lijkt me wel leuk rond de zon en verkeer…
Ik zou graag uit willen proberen of GOTD ook aanslaat bij mijn leerlingen op het Entreecollege, mbo 1. Zij zijn vaak niet erg geïnteresseerd in school. Ik zou een les willen geven over iets spectaculairs, over vulkanen bijvoorbeeld.
Afgelopen jaar heb ik GOTD ingevoerd in groep 3. De kinderen en ook de ouders waren heel enthousiast. De laatste GOTD voor de zomervakantie heb ik door een kind laten maken. Dat was extra leuk. De jawdropping-weetjes aan het eind van de microles werden het best onthouden. Dat bleek uit een Kahoot die ik aan het eind van het jaar met de kinderen heb gedaan. Komend jaar heb ik groep 1/2. Daar wil ik GOTD ook gaan inzetten. Dat vind ik nog wel een uitdaging: wat kan er al wel en wat kan er nog niet? Ik zou graag een GOTD willen maken over het Lieveheerstbeestje, omdat dat het thema van onze klas is.🐞
Allereerst, leuke actie en natuurlijk gefeliciteerd!
Via Facebook heb ik GOTD leren kennen en ben enthouwiast. Heb het nog niet toegepast in de praktijk en zou graag mbv het boek mijn collega’s en kids willen enthousiasmeren. Ik zou hem zelf gebruiken voor groep 6-7 om wo levendiger te maken. De kunst greys kunnen mooi gekoppeld worden aan crea dus daar zou ik mee beginnen!
Fingers crossed!
Ik wil het graag inzetten in groep 6.
Een leuke GOTD zou zijn over Zweden. Het land van de oorsprong van GOTD.
Het boek zou mij een fijne variatie en afwisseling aan onderwerpen bieden.
Voor mijn sbo onderbouw 2 groep. Heb hier veel over gehoord en ben erg nieuwsgierig.
Thema op reis. Hoop dat ik win!
Ik zou hem graag voor al onze groepen willen hebben. Door de hele school het Kinderboekenweek thema.
Gefeliciteerd met je verjaardag! Leuk dat je dit boek weg gaat geven. Het lijkt me geweldig om in te zetten als Leesconsulent in de groepen 5 tm 8 op het gebied van leesbevordering.
Wil samen met mijn collega’s eens kijken hoe we dit kunnen doen en dit boek zou dan heel handig zijn😊
Ik ben werkzaam op een asielzoekers school met NT2 kinderen in groep 7/8. Wij werken niet met een methode voor de zaakvakken, ik plan zelf mijn thema’s. Onze kinderen hebben een taalachterstand, maar met deze manier van Grej of The day vang ik twee vliegen in één klap. Ik wordt hier heel erg enthousiast van en ga me er zeker de komende tijd in verdiepen. Ik weet er pas sinds donderdag vanaf 🙈. Mijn komende thema gaat over: water – VOC – scheepvaart en die er na werk ik over licht&flits. Hier wil ik zeker wat mee gaan doen!
Oeps ik word… natuurlijk 🤣🙈
Ik zou het mijn collega Margreet van Brandwijk gunnen om in te zetten in de begeleiding van kinderen. Ik weet zeker dat zij andere scholen enthousiast kan maken! Het thema..dat is lastig beslissen voor een ander, m aar ik denk Kinderboekenweek, dan sluiten we mooi aan bij wat er in de klas besproken wordt,
Ik werk in groep 5 in Halsteren. Wij zijn net begonnen met Gotd en de kinderen vinden het geweldig. We zijn nu bezig met het menselijk lichaam. Om nog meer te verdiepen zou ik heel graag willen winnen😊
Wat lijkt mij dat geweldig om het boek te winnen. Wat ik heb gelezen en gehoord klinkt heel inspirerend. Ik zou graag met mijn kleuters aan het werk willen met Grej of the Day en dan lijken mij de thema’s wonen, thuis, voeding, bewegen, familie, vervoer, communicatie, beroepen en ja eigenlijk kan ik nog wel even door gaan, want kleuters zijn altijd enthousiast als je als juf ook enthousiast bent. 😄
Dus duim ik dat ik een exemplaar zal winnen. 👍🍀
Ik zou de Grej graag in willen zetten in groep 6.
En ik zou een grej willen over De Glazen Stad.
Meer info over de eigen woonomgeving. Heel belangrijk voor het burgerschapsgevoel.
Ik werk in het onderwijs in verschillende scholen en ik heb reeds heel wat mensen kunnen warm maken voor GOTD lessen. Ik start nu een opleiding tot kindercoach en ik had ook graag mijn toekomstige medestudenten warm gemaakt voor GOTD. Ik heb zelf al een boek besteld die in september toekomt. Toch doe ik mee aan deze winactie omdat ik graag een tweede exemplaar zou in mijn bezit willen hebben om dan overal mee naartoe te nemen om anderen te laten inkijken en warm te maken het boek aan te schaffen en te gebruiken. Mijn ander boek kan dan veilig netjes thuis op mijn bureau klaarliggen om mijn lessen voor te bereiden.
Ik wil het graag inzetten in mijn plusklas groep 5-8. Afgelopen jaar al een aantal keer gedaan en de leerlingen zijn erg enthousiast. Ik zou de GOTD aan willen laten sluiten bij de thema’s waar we over werken. Dat is in het begin van dit jaar: de wereldwonderen en het heelal.
Allereerst, leuke actie en natuurlijk gefeliciteerd.
Op Facebook heb ik kennis gemaakt met GOTD maar dit nog niet in de praktijk ingezet. Graag zou ik dmv dit boek de kids van groep 6-7 en collega’s enthousiasmeren zodat er meer groepen gebruik van kunnen maken.
Veel onderwerpen kunnen aan wo gekoppeld worden zodat deze onderwerpen meer levendig worden.
Ik zou beginnen met de kunst Grey gekoppeld aan een creatieve verwerking.
Gefeliciteerd!
Gotd wil ik inzetten in groep 6 en groep 8. Mijn andere collega’s worden dan vanzelf enthousiast. Het prikkelen van de kinderen met een raadsel en de meest uiteenlopende onderwerpen is enorm inspirerend!
Heel graag voor mijn groep 8! Ik zou graag een grej geven over de televisie, omdat wij daarover gaan werken.
Gefeliciteerd met je verjaardag, leuk cadeau wat je gaat weggeven.
Ik zou GOTD bij de kleuters willen inzetten. Een super leuk onderwerp lijkt mij ” vreemde voertuigen”
Wat een mooi boek, wat een geweldige werkwijze, ik zou het inzetten in de onderbouw op onze SBO school.
Het thema vriendschap lijkt mij i.v.m. de gouden weken een fijn thema.
Ook de middenbouw en de bovenbouw kunnen hiermee goed aan de slag.
Het past prima bij de manier waarop wij thematisch willen werken in alle bouwen.
Allereerst gefeliciteerd!
Tijdens mijn eerste jaar op de PABO kwam Micke naar de hogeschool om te vertellen over zijn mircolessen en ik was gelijk om!
Nu loop ik nog mijn LIO stage in groep 5 en dit jaar gaat thematisch werken een grote rol op deze school. Hoe tof zou het zijn als ik hier ook iets aan kan bij dragen met dit GOTD boek?! Mijn eerste Grej zou gaan over mijn geboorte stad ‘Bergen op Zoom’, aangezien ik hier geen stage loop leren de kinderen uit de klas mij alvast wat kennen!
Wauw dit lijkt mij een ontzettend gaaf en interessant boek! Ik ben net een week begonnen als startende leerkracht in groep 1-2. Mijn eerste jaar als een echt juf en meteen van een eigen groep! Ik heb ‘Kikker en zijn vriendjes’ als thema in de klas. De kinderen zijn erg nieuwsgierig naar de verschillende dieren. Ik zou het boek het eerste rondom dit thema inzetten. Maar ik zit nu al na te denken over welk thema de raadsels daarna gaan…
tevens is t super leuk om dit te introduceren op mijn nieuwe school en mijn collega’s enthousiast kan maken om met GOTD aan de slag te gaan! Super leuke actie dus! Fingers crossed!
Ja wat leuk, gefeliciteerd. Ik zou GOTD in willen zetten in groep 1/2 én groep 8. En dan kijken hoe ze beiden reageren. Thema dinosaurussen staat bovenaan het lijstje!
Ik heb sinds dit schooljaar voor het eerst mijn eigen groep. In januari afgestudeerd en dit jaar ga ik lesgeven in groep 6. Op mijn basisschool wordt er gewerkt met de methode Blink en kinderen zijn hier heel enthousiast over. Omdat bij Blink met thema’s wordt gewerkt zou het mij leuk lijken om dit te kunnen combineren met GOTD.
Ik zou Gotd willen gebruiken in de combigroep 7/8 en ik zou graag het onderwerp van de Ierse hongersnood als gotd willen.
Wat een leuke winactie! Ik geef les aan een groep 5/6 van 17 kinderen. Deze kinderen wonen allemaal op het AZC en gaan naar de basisschool op het AZC.
Ik ga dit schooljaar beginnen met Grej of the Day. Ik zou heel graag een Grej over de rechten van het kind willen geven.
En hiep hiep hoera! Gefeliciteerd met je verjaardag!
Ik zou het boek graag willen winnen voor mijn groep 2/3. Ik heb vorig jaar al wat lessen gedaan. En wat waren de kinderen en ouders enthousiast! 👍😁 Mijn collega’s kennen het nog niet en met behulp van dit boek wil ik mijn nieuwe collega’s in wijden in de wereld van GOTD. Zodat de hele school hier straks mee bezig is. Wat een leuke manier van leren! En zodat zij het ook weer kunnen doorvertellen en andere enthousiast maken.
Qua onderwerp: water, kriebelbeestjes, dieren, reizen, sterren/planeten etc. Er zijn zoveel onderwerpen waar je een GOTD van kan maken 😊
Als eerste natuurlijk Gefeliciteerd!
Ik ga het komende schooljaar werken in groep 4/5.
Ik zou graag Grej of the day bij deze groep uit gaan proberen.
Het 1e thema waar we mee haan werken is Vakantie!
Ik wil graag de grey of the day inzetten in mijn Sbo groep 6/7.
Een regelmatig terugkerend onderwerp in de klas is het spelen van computerspelletjes. Het zou leuk zijn als er een grey kwam over de eerste computerspelletjes.
Ik ben al sinds februari bezig met GOTD en heb het boek binnen, super blij mee. Ik zou graag een exemplaar aan een van mijn collega’s willen geven, zodat het zich steeds meer verspreid.
Ik zou graag een GOTD geven over seksuele diversiteit.
Ik geef les aan groep 6, 26 lln.
Ik ga er mee aan de slag in groep 7/8, én ik stuur dit artikel ook door aan m’n dochter in Engeland. Ze geeft Engels op een middelbare school. Ik denk dat het ook daar fantastisch gaat werken. Ik zou graag een Grej willen over de Brexit.
Hoi! Ik ben Linda en geef les aan 12-15 jarige leerlingen die zeer moeilijk lerend zijn (voortgezet speciaal onderwijs). Op sociaal emotioneel niveau heb ik leerlingen van 3-7-jarig, op cognitief niveau 5-8-jarig. Daarbij zijn ze natuurlijk allemaal lekker puber, oftewel de wereld wordt langzaamaan steeds groter (en onduidelijker?) Voor mijn leerlingen.
Dat is ook een belangrijke reden waarom ik het ontzettend graag binnen ons team wil introduceren. Ik ben ervan overtuigd dat leerlingen met n verstandelijke beperking geïnteresseerd zijn in onderwerpen die zich nét buiten hun belevingswereld bevinden, maar dit vaak te weinig krijgen aangeboden.
Grey if the day is ook lekker visueel en met zo min mogelijk tekst, dus helemaal fijn voor onze leerlingen die visueel veel sterker zijn dan auditief of geschreven taal.
Ik denk dat herhaling bij ons goed zou zijn door dezelfde presentatie meerdere keren te laten zien, bijvoorveeld ‘s ochtends én ‘s middags. En dan nog meegeven (digitaal) naar huis zodat de leerlingen er thuis over kunnen vertellen (mbv de afbeeldingen!).
Welke onderwerpen zouden goed aansluiten bij onze zmlk-groepen:
Dieren, natuurgebieden, vervoersmiddelen, beroepen maar ik zou starten met Schiphol.
Daarover is zóveel te vertellen, te laten zien én best herkenbaar voor onze leerlingen.
Vanuit Schiphol kunnen we ook mooi het vliegtuig laten reizen naar andere landen of continenten waar iets bijzonders te zien/beleven is enof de leerlingen laat zien hoe men dáár leeft.
Gordels om en… starten maar! Deze stewardess (uh juf) heeft er zin in…
Ik start in september als docent Pedagogiek in het mbo. Ben helemaal gefascineerd door grej of the day. En wil dit heel graag gaan gebruiken… Ik ga m’n eerste gotd denk ik geven over groepscohesie. Of…
Ik geef les in het zesde leerjaar (groep 8) in België. Grej of the day is op mijn school nog een grote onbekende. Ik hoop er mijn collega’s warm voor te maken. Ik zou wel een Grej willen maken over ‘De Dodendraad’.
Vorig jaar begonnen met GOTD, geweldige reacties van kinderen, collega’s én ouders. Motivatie alom! Dit jaar doorzetten in Groep 6, maar dan volledig met landkaart, afbeeldingen en foto’s. Kort, krachtig met heel veel leermomenten (bewust en onbewust)
En onderwerpen? Te over! Tip: speel zeker ook in op de actualiteit (bijv. uit jeugdjournaal), dan worden linkjes gelegd, wordt er thuis over gepraat en werkt ook vakoverstijgend! Geweldig om mee bezig te zijn!
Ik wil het gaan gebruiken in groep 1 en 2 maar natuurlijk mogen mijn collega’s uit de andere groepen het ook gebruiken. Een onderwerp zou ridders en kastelen kunnen zijn.
Wat een gave actie en precies op tijd. Ik wil dit gebruiken in groep 3 en het boek zou super van pas komen. Het thema de clown lijkt mij erg leuk
Het afgelopen schooljaar zijn we met al gestart met GOTD in onze klas. Dit heeft veel positieve reacties van kinderen en ouders opgeleverd. Dit jaar weer fris gestart met de nieuwe klas 6/7/8 op een school voor kinderen met hoogbegaafdheid. De manier van werken: raadsel –> microles, vinden de kinderen erg prettig, omdat ze op deze manier snel kennismaken met een nieuw onderwerp. Verschillende kinderen zoeken hierna nog extra informatie over het onderwerp.
Een microles over ‘Michelangelo’ zou erg mooi zijn!
Het lijkt me helemaal top om dit in te zetten als anbulant dienstverlener cluster 2. Om leerkrachten hierop te attenderen en hen te enthousiasmeren om met hun kinderen uit te lokken tot taal en oplossingsgericht denken
Ik werk in groep 3 en ben IB-er van de onderbouw
Ik wil graag dit boek inzetten om talenten in onze groep meer zichtbaar te maken en ook elkaars talent leren benoemen. Win ik dit fantastische boek wil het graag inzetten in mijn eigen groep en daarna ons team enthousiasmeren om lessen eruit te gebruiken voor de hele school
Zelf heb ik het boek al gekocht. Maar op “mijn “ cluster 2 school kennen ze dit nog niet. Ik zou dit boek dus graag voor mijn collega’s winnen.
Zelf ga ik voor: spijkerbroek