Eindelijk een rekenhoek!
Vandaag heb ik eindelijk een rekenhoek ingericht in de klas. Ik wilde er vorig schooljaar al een in de klas maar het kwam er steeds niet van. Geen plaats in het lokaal, geen tijd om in te richten, enzovoorts.
Vorige week keek ik naar een uitzending van juf Bianca en ben toen extra geïnspireerd geraakt. Tijdens deze uitzending rondom het artikel op haar website las en hoorde ik precies terug waarom ik dit ook weer echt graag wilde doen voor mijn groep 2.
Onze leerlingen in het cluster 2 onderwijs leren vooral door ontdekken en doen. Ze zijn echter ook vaak huiverig voor nieuwe (voor hun vaak moeilijke) dingen of materialen. Een rekenhoek is natuurlijk een geweldige manier om de kinderen uit te lokken. Maar hoe hou je die hoek interessant en dan ook nog toegankelijk met een kleine drempel. Het antwoord was voor mij het introduceren van de rekendieren bij elk rekendomein. Na een (her)ontdekking van een aantal rekenmaterialen in de kring introduceerde ik het kastje met de rekendieren.
Spelend rekenen
Zoals je kunt lezen in het boek spelend rekenen met peuters en kleuters kun je bij elk rekendomein een dier of handpop als vaste routine gebruiken. Op mijn yurlspagina rekenen met kleuters vind je ook diverse links rondom het gebruik van deze dieren in combinatie met het rekenkastje.
Het rekenkastje.
Ik had dus al wel de dieren en het rekenkastje maar ik heb er nu eindelijk een echte rekenhoek bij gemaakt. Zoals juf Bianca ook schrijft is dit een hoek voor spelend leren en ontdekken. Er liggen dus geen opdrachtkaarten in bij ons. Dit sluit naadloos aan bij onze leerlingen. Geen druk maar wel gelegenheid en inspiratie bieden. Wij gebruiken onze dagelijkse momenten in de middagkring om iets rondom de rekendomeinen aan te bieden. Daarna kunnen de kinderen deze materialen of het rekendier terug vinden in de rekenhoek. Alle dieren liggen bij ons dus nooit tegelijk in de rekenhoek. Het kastje waarin ze wonen staat op de kast met rekenmaterialen aan de andere kant van het lokaal. Deze manier van gefaseerd aanbieden werkt goed. De kinderen blijven hierdoor gefocust op het doel van de hoek, spelend rekenen.
Vandaag was echter een eerste introductie van alle dieren uit het rekenkastje. Het complete kastje stond er dus ook eventjes bij, zoals op de foto te zien is.
De handpoppen.
Vooral Stippel het lieveheersbeestje(domein tellen en getallen) was meteen èèn van de favorieten. Sam de slak die altijd langzaam is (domein tijd) vonden ze hilarisch want die wilde eigenlijk gewoon doorslapen en niet uit zijn laatje komen om kennis te maken.
En verder was er ook nog Ria rups die altijd graag alles netjes sorteert en ordent (domein meten).
Fuut, de fotovogel die overal foto’s van wil maken en graag alles vanaf boven bekijkt.(domein meetkunde) .
Mo de meetmol die gek is op meten (domein meten). en als laatste heb je de grote rekenmuis.
Dit is de baas van alle dieren. Hij vindt alles leuk maar vooral houdt hij van spelen met de kinderen. Hij wil graag lief en gezellig samen spelen. Zonder ruzie dus. Eigenlijk is hij een beetje de baas van de rekenhoek. Wanneer iets niet goed gaat mag de rekenmuis het komen vertellen aan de juf, of hij lost het zelf op met de kinderen.
Ik ben benieuwd of dit laatste nog een keer zal gebeuren, zelf oplossen van problemen is namelijk niet altijd de sterkste kant bij leerlingen met een TOS (Taalontwikkelingsstoornis).
Na het introduceren en het inrichten van de tafel gingen de kinderen meteen aan de slag en vroegen zelf om papier. (Ik zat stiekem te genieten van dit moment natuurlijk).
Maar echt rekenpapier hadden wij nog niet in de klas. Na wat probleem oplossend, hardop denken bedachten we samen de oplossing. We zijn samen bij groep 7 echte rekenschriftjes gaan halen, met grote ruitjes. Van mijn bureau hebben we daarna echte pennen gepakt.
Dit vonden ze natuurlijk geweldig.
Zoals Juf Bianca al schrijft in haar artikel: “Less is more”.
Ik ga de hoek daarom niet overstelpen met materialen. Nu ligt er vooral telmateriaal, in de herfst komt er meer weegmateriaal, en natuurlijk passend materiaal bij ons beredeneerd aanbod vanuit de kringmomenten.
Natuurlijk heb ik nog heel wat meer ideetjes en wensen voor deze hoek maar dat komt wel, het begin is nu gemaakt. 🙂
Heb jij al een rekenhoek in je lokaal?
TIP:
Lees ook eens het boek ‘met rekenogen gelezen‘ voor inspiratie rondom prentenboeken en rekenen.
Deze rekendieren wonen bij ons in de klas:
- Stippel het lieveheersbeest
- Mo de meetmol
- Sam de slome slak
- Ria rups
- fuut de fotovogel (met een sleutelhanger in de vorm van een fototoestel om zijn hals)
- de grote rekenmuis
Heb jij een rekenhoek in jouw klas?
0 reacties
Trackbacks/Pingbacks