Programmeren
Op de site van mediawijsheid.nl lees je het volgende
In de toekomst is het waarschijnlijk net zo belangrijk om te kunnen programmeren als om goed Engels te kunnen spreken. De vaardigheden die daarbij nodig zijn helpen inzicht te krijgen in de ‘achterkant’ van de apparaten die we dagelijks gebruiken.
Waarom leren programmeren?
Waarom zou je met programmeren aan de slag gaan in de klas?
Op de site van Mediawijsheid lees je ook:
Programmeren leert kinderen creëren in plaats van consumeren. Het is dus niet per definitie bedoeld om kinderen op te leiden tot programmeur, maar om ze vaardigheden te leren waarvan ze in elk beroep profijt hebben.
Dat klopt. Kinderen zijn creatief bezig met logisch redeneren en creatief denken. Wanneer je aan de slag gaat met programmeren zal er ook ontzettend veel taal gebruikt worden voor overlegmomenten en wat denk je van innerlijke taal. Het programmeren vergt veel denken in stappen en vraagt dus flink wat werkgeheugen en spreekt zeker de executieve functies aan.
Deze vaardigheden leer je van programmeren:
- Creatief en logisch denken
- Ruimtelijk inzicht
- Probleemoplossend vermogen
- Structureren
- Samenwerken
Leren programmeren? Deze apps en sites kun je gebruiken
Er zijn verschillende initiatieven en lespakketten verkrijgbaar op het gebied van programmeren.
Sites voor het onderwijs
- Bomberbot – 16 lessen met 300+ levels om thuis te leren programmeren.
- Uit de koker van Kennisnet: Ko de Kraker, een leuke game voor programmeurs in de dop.
- Met Scratch kunnen kinderen (8-14 jaar) leren programmeren. Er zijn verschillende sites met uitleg, o.a. van de TU Delft en Scratchweb.nl.
- Robomind is een eenvoudige Nederlandstalige programmeeromgeving waarin je zelf een robot laat bewegen
- De Fabschoolino van de Waag Society is een doe-het-zelf mini-computer die speciaal ontwikkeld is voor de jonge maker.
- Teach2Code biedt gratis lesmateriaal aan voor het primair onderwijs, waaronder materiaal rond Cubetto en Ozobot.
- Codevaardig biedt complete lespakketten voor kinderen van 4-12 waarin de robotjes Dash en Dot een grote rol spelen.
- Stichting FutureNL biedt meer dan 60 lessen aan op het gebied van coderen, programmeren en computational thinking voor de onderbouw en meer dan 200 lessen voor de bovenbouw.
Leesvoer rondom programmeren
- De speciale editie van Donald Duck, de DigiDuck, laat kinderen op een speelse manier kennismaken met programmeren.
- Het ABC van programmeren – Poster met een overzicht van belangrijke termen in het programmeren.
- Op Eduapp vind je lesideeën van andere docenten.
- In de ProgrammeerWijzer staat een overzicht van 38 programma’s, apps en lessenpakketten voor het primair en voorgezet onderwijs.
Apps voor programmeren
- Met de app Scratch Jr kunnen kinderen van 5 – 7 jaar hun eigen interactieve verhalen of games programmeren.
- In de app Daisy the Dinosaur laat je de dinosarus Daisyo over het scherm lopen, dansen, springen. Zo leer je de beginselen van volgorde, objecten, loops en acties.
- Hopscotch – Deze app voor de iPad leert kinderen spelenderwijs programmeren door een script te maken van blokjes met commando’s. Hopscotch is losjes gebaseerd op de programmeertaal Scratch.
- Met Turtle logic kids kunnen kinderen de schildpad helpen om naar huis te gaan. Met het slepen en plaatsen van pijlen help je de schildpad op de juiste weg.
- Met de apps voor de Blue-bot en de Bee-bot kun je ook zonder robot een heel eind komen. Breng de kleine kevers naar de juiste plek in het speelveld en kies uit verschillende speelvelden.
- heb je de software van Gynzy, zoek dan de programmeerbare robot en ga op je digibord aan de slag met de kleine kever.
programmeren in de klas
Ga jij er mee aan de slag?
0 reacties