Foto: edubot.nl
Programmeren met kleuters, kan dat eigenlijk wel?
Het valt onder computational thinking en is een van de componenten van digitale geletterdheid.
In mijn kleutergroep heb ik hiervoor een handig hulpje.
Ik schreef al eerder over de introductie van de Bee-Bot in mijn kleutergroep.
Een ideaal kameraadje voor kinderen om samen logisch redeneren, tellen, ruimtelijk inzicht, getalsbegrip en nog veel meer te oefenen.
Daar komt in mijn klas nu een nieuw vriendje bij, de Blue-Bot.
Dit is eigenlijk een soort zusje, met een iets andere uitstraling en wat meer mogelijkheden.
Wat is het?
De Blue-Bot kan meer opdrachten achter elkaar onthouden dan de Bee-bot en naast bochten van 90 graden ook bochten van 45 graden maken. En natuurlijk het leukste, je kunt hem aansturen via bluetooth vanaf je iPad of vanaf andere hulpmiddelen. Ze is te koppelen aan tablet en PC door middel van gratis app, oplaadbaar met USB aansluiting en geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar.
Hoe zet je het in?
In een kleutergroep kun je de Blue-Bot heel goed inzetten bij rekenactiviteiten. Kinderen oefenen hun ruimtelijk inzicht, hun rekenbegrippen (vooruit, achteruit, links, rechts, hoeveel stappen …), maar ook zorg je voor prachtige communicatie en samenwerkingsmomenten wanneer je ze met de Blue-Bot of de Bee-Bot aan de slag laat gaan. Je kunt hem dus gebruiken bij zowel taal als rekenen en het levert naast de leerdoelen ook winst op voor communicatie, samenwerking, kritisch denken, probleem oplossen en creatief denken.
Laten dat nou allemaal 21th century skills zijn!!
Ik zet de robotjes zelf vaak in tijdens een rekencircuit, een werkles of in een kleine kring. Met de bijbehorende mat met vakjes, waarop je hem laat rijden, kun je bijvoorbeeld themagerelateerde kaarten gebruiken. Ook kun je materialen toevoegen zoals houten balkjes om een doolhof te creeren.
De lettermat wordt bij ons ook vaak ingezet in combinatie met woordkaarten (Bijvoorbeeld: Stuur de Bee-Bot naar de eerste letter van het woord) . De routekaarten zijn een goede visuele aanvulling om aan elkaar een opdracht te geven of samen de route eerst uit te leggen waarna we de Bee-Bot of Blue-Bot inprogrammeren en samen kijken of het klopt. Met de routekaarten voorkom je dat er steeds maar 1 leerling denkt, je legt samen de route uit en daarna mogen ze beurtelings de route intoetsen, echte samenwerking dus.
Via de site van www.b-bot.nl vind je nog veel meer mogelijkheden om de activiteiten uitdagender en interactiever te maken.
Laat de Bee-Bot eens door een tunnel rijden, een letter zoeken of iets van a naar b brengen. Laat de kinderen schatten, passen en meten welke opdrachten ze moeten inprogrammeren, laat ze dit visueel maken door middel van bijpassende routekaarten, de mogelijkheden zijn eindeloos.
Speciaal voor de Blue-Bot.
Wat de routekaarten zijn voor de Bee-Bot is de tactile reader voor de Blue-Bot. De Tactile Reader lijkt mij een van de aanvullingen die ik graag in zou willen zetten om het denkniveau in mijn speciale kleutergroep op een hoger niveau te krijgen. Het is namelijk een prima ondersteuning van de denkstappen die de kinderen moeten nemen.
Je moet de Blue-Bot TacTile Reader aan de Blue-Bot koppelen via bluetooth! Zo kunnen leerlingen op afstand Blue-Bot voorprogrammeren.
Een leuke bijkomstigheid is dat er tot wel drie TacTile Readers tegelijk aan één Blue-Bot gekoppeld kunnen worden. Zo kunnen leerlingen samenwerken aan een interessante route tot wel 30 stappen.
Leerlingen leggen hun reeks uit op de reader, drukken op GO, waarop Blue-Bot de gegeven commando’s begint te rijden! De route is ook weer makkelijk aan te passen door de tegels op een andere manier in te delen.
Een mooie manier om het stapsgewijs denken en ruimtelijk inzicht met sprongen vooruit te laten gaan door visuele ondersteuning!
De Tactile Reader en alle andere aanvullende materialen zijn te bestellen via de site van B-bot.nl. De app voor de Blue-Bot is gratis te downloaden en te vullen met eigen plattegronden. Je kunt met de app de Blue-Bot dus ook programmeren op afstand. Zonder de app werkt de Blue-Bot echter gewoon via de knopjes op het schild.
Wat zeggen anderen ervan?
Er zijn al meer collega’s in het land die fan zijn van deze kleine robotjes. En echt niet alleen voor kleuters. Op de site van Susan spekshoor kun je bijvoorbeeld lezen hoe je de app van de Blue-Bot kunt inzetten. Zij legt daar duidelijk uit hoe die werkt en wat de mogelijkheden zijn. Zelf vind ik de app voor mijn kleuters in het speciaal onderwijs soms nog vrij lastig. Voor hogere groepen lijkt hij mij weer wel heel geschikt. Je kunt bij Susan echter ook prima allerlei leuke themakaarten downloaden en gratis lege formats om zelf kaarten te maken die passen bij jouw leerstofaanbod.
Op de site van Kleutersdigitaal vind je ook een review en handige downloads van kaarten per thema.
Een echte aanrader is trouwens ook de site van Edubot.nl . Hier kun je het meest volledige aanbod vinden voor de groepen 1 tot en met 8. Je kunt hier kant en klare projecten downloaden voor de groepen 1 tot en met 8. Zowel voor de Bee-Bot als de Blue-Bot.