In dit artikel vertel ik je meer over Padlet
Wat is Padlet?
Het is een gratis online tool om interactieve prikborden aan te maken.
Voor wie is Padlet bruikbaar?
Padlet is een online tool waarmee je vanaf groep 1 tot en met 8 vele mogelijkheden hebt tot interactie met ouders, leerlingen of collega’s.
Wat kun je doen met Padlet in de klas?
Met een Padlet kun je onder meer voorkennis activeren bij leerlingen, afbeeldingen verzamelen voor een weekendgesprek, bronnen verzamelen voor een opdracht, feedback vragen aan jouw leerlingen of deelnemers van bijvoorbeeld een vergadering. Je kunt ouders ook betrekken door gebruik te maken van een Padlet.
Hoe maak ik een Padlet aan?
In het onderstaande filmpje laat ik je in een screencast zien hoe je een Padlet account aanmaakt en hoe je het gebruikt. Ik laat op het eind wat mogelijkheden zien voor in de klas.
De mogelijkheden van Padlet op een rijtje:
Ik ga je drie vormen van gebruik van Padlet vertellen, met daarnaast de dingen waar je op moet letten.
Hiervoor onderscheid ik drie gebruikersvragen.
- Ouders betrekken met een padlet, wat zijn de mogelijkheden?
- Padlet gebruiken in de klas, wat kun je ermee?
- Padlet gebruiken buiten het klaslokaal, wat is er mogelijk?
1. Betrek ouders meer bij school door het gebruiken van een Padlet!
Met weekendfoto’s
Maak een Padlet aan met een wachtwoord en laat de ouders hierop elke maandag een weekendfoto plaatsen.
Jij hebt er geen extra werk meer aan en je mailbox loopt niet meer vol met foto’s.
Met de kinderen kun je het prikbord bekijken via het digibord bij de inloop of tijdens een kringgesprek.
Ze zien de foto’s en reageren op elkaar. laat de kinderen hierbij oefenen met vragen stellen aan elkaar. Doe dit per foto of kies zelf 1 foto per keer en bespreek die met de groep.
Het Padlet kan later tijdens een vrij moment op het digibord gezet worden om nog eens na te kletsen voor diegene die daar behoefte aan hebben.
De interactie, het beurtgedrag en de betekenisvolle taal die je hierbij genereert is zeer waardevol. En de kinderen vinden het een feest om hun eigen foto zo groot op het bord terug te zien.
Bij een thema opening
Laat foto’s posten door ouders over een bepaald thema waarmee ze iets van thuis kunnen laten zien. Thema’s als: mijn huis, mijn vriendjes, grootouders, familie en lievelingseten zullen leuke gespreksstof opleveren.
Bij het maken van een digitale lettermuur
Laat ouders vanuit thuis foto’s opsturen van dingen waarbij je de centrale klank hoort en laat kinderen als opdracht op letterjacht gaan in de school/klas met de iPad als fotocamera. Alle foto’s bij elkaar komen op de digitale lettermuur.
Bij het delen van opdrachten of huiswerk
Geef aanwijzingen bij het huiswerk dat je meegeeft via de Padlet, zodat ouders mee kunnen lezen en beter hun kind kunnen begeleiden thuis.
Deel een instructiefilmpje via een Padlet rondom een thuiswerkopdracht.
Bij het delen van belevenissen van een logeerbeer.
Op het Padlet kunnen ouders de foto’s delen die ze maken wanneer de logeerbeer komt overnachten bij hun kind. Er kan meteen een kort stukje info bij geschreven worden. Superhandg, geen gedoe met plakboeken en printers, gewoon via de telefoon. Lees hier mijn blog over Flip de beer gaat digitaal!
Download hier een voorbeeldformulier om aan ouders te sturen als instructie voor het gebruik.
2. Wat zijn mogelijkheden in de klas voor jouw lessen?
Onderzoekend leren
Laat de kinderen op een Padlet invullen wat zij over het onderwerp willen gaan onderzoeken of ontdekken? Ze zien van elkaar wat er geschreven wordt en zo kun je samen misschien tot 1 vraag komen? Iedere leerling is op deze manier actief betrokken, ze posten namelijk allemaal zelf vanaf hun telefoon of tablet of PC.
Brainstorm in de klas:
Bij de start van een nieuw thema of onderwerp kun je de Padlet gebruiken om alle leerlingen hun inbreng op de Padlet te laten geven. Wat weten we er van, welke vragen heb je hierbij, wat gaan we onderzoeken en wat willen we ontdekken?
Leerlingen actief betrekken bij de les door vragen te stellen:
Werk je ook via het directe instructiemodel?
Maak dan een vast Padlet waarop je een les begint. Maak hiervan een QRcode volgens het menu en hang dit op een vaste plek in de klas. De leerlingen loggen vervolgens supersnel in en je kunt meteen iedereen actief betrekken in de iedere fase va de les. Bij de voorbewerking: “wat weet je er nog van?” Bij de inoefening en bij het vragen stellen.
Vervolgens maak je steeds het Padlet leeg door de optie “Delete all posts” te gebruiken . Zo kun je het Padlet steeds opnieuw gebruiken en scheelt het een hoop inlog gedoe.
3. Padlet buiten het klaslokaal gebruiken, wat is er mogelijk?
Met Padlet heb je natuurlijk nog meer mogelijkheden die buiten het klaslokaal bruikbaar zijn.
Activeren van deelnemers bij een vergadering
Bij het voorbereiden van een nieuw (schoolbreed) project of het kiezen van een nieuwe methode post iedereen zijn eigen mening of gedachten op het Padlet. Mensen zien van elkaar wat er gezegd en gedacht wordt, iedereen is betrokken en er kan na afloop een kopie worden gemaakt van het Padlet voor de werkgroep die er verder mee aan de slag kan gaan.
(Of je deelt het Padlet via de mail).
Evalueren van een workshop of ouderavond
Verzamel met alle deelnemers de meningen op een padlet bij de opening of tijdens de evaluatie. Zijn de doelen bereikt, wat vond je van de werkvormen, enz. Leer van elkaar en breng de discussie op gang.
Maak een digitale ansichtkaart
Maak een Padlet waarop ouders en leerlingen hun vakantiegroeten zetten vanuit het vakantieadres. Of maak een digitale ansichtkaart voor een zieke medeleerling of collega.
Het voordeel van een Padlet is dan dat er ook filmpjes gepost kunnen worden.
Waar moet ik vooraf altijd aan denken bij het gebruiken van een Padlet?
- Wanneer je privacy gevoelige foto’s of informatie op een Padlet zet, maak dan altijd een Padlet met een wachtwoord.
- Wanneer je ouders foto’s laat delen, zorg dan dat je hier zorgvuldig mee omgaat.
- Wanneer je controle wil behouden, zet dan de instellingen (via het tandwiel rechtsboven in het menu) zo dat jij altijd de posts eerst moet goedkeuren voordat ze verschijnen.
- Pas de inloglink altijd aan, naar een simpele URL zodat het makkelijker wordt om in te loggen en deel te nemen.
- Wanneer je steeds dezelfde Padlet gebruikt voor jouw lessen, maak hem dan steeds leeg via “verwijder alle posts” en hang de QRcode op een handige plek in jouw lokaal waar de leerlingen snel kunnen scannen en inloggen.
- Maak een PDF (via menu; delen: export/embed) om een Padlet te delen of mail deze naar jezelf, wanneer je de inhoud wilt bewaren voor later gebruik.
Mijn mening
Padlet vind ik een laagdrempelige tool die makkelijk en veelzijdig is in het gebruik.
Zeer bruikbaar dus voor iedereen in het onderwijs.
Zelf gebruikte ik Padlet voor weekendgesprekken, thema-openingen en de logeerbeer in groep 1 en 2.
Mijn collega’s in de bovenbouw zetten een Padlet dagelijks in bij het activeren van hun leerlingen in het directe instructiemodel.
Kortom een aanrader voor alle groepen.
Ken jij nog meer mogelijkheden?
Laat ze dan weten via een reactie hieronder.
Ik ben benieuwd naar de kostenstructuur
Padlet is een gratis tool!
Hallo,
klopt het dat het niet meer gratis is?
ik hoor het graag.
Het is nog steeds gratis, maar niet onbeperkt qua aantal Padlets en qua inhoud. Met een abonnement kun je onbeperkt Padlets maken en zwaardere video’s of foto’s dele. Bijvoorbeeld bestanden die 25x groter mogen zijn dan in het gratis abonnement.
Wij hebben voor de lockdown de ouders gevraagd een foto van hun Kerstboom te plaatsen. De kinderen herkenden hun eigen boom en mochten vertellen over hun boom. Wat hangt erin? Heeft jullie boom een piek. Mooie woordenschatoefening.
Voor na de vakantie heb ik een thuisplanning in Padlet gemaakt.
Wat een leuke toevoeging, bedankt Annie!