Op zoek naar apps?
Lees hieronder hoe ik passende apps zoek bij specifiek onderwijsaanbod.
Wat is eigenlijk een goede app?
Heb jij een iPad in de klas en zie je soms ook door de bomen het bos niet meer?
Veel collega’s schrikken terug om een iPad te gebruiken bij kleuters omdat ze meteen denken aan kinderen die al swipend door allerlei apps bladeren zonder echt zinvol bezig te zijn.
Natuurlijk zijn de apps die je aanbiedt educatief, maar wie controleert wat de leerlingen hebben gedaan in de app? Wanneer bied je welke apps aan? Wat voor apps zijn er eigenlijk per leergebied?
Volgens mij kun je een iPad of tablet op verschillende manier gebruiken in je klas.
- Je kunt apps zien als puur verwerkingsmateriaal. Je laat kinderen nog even oefenen met leerstof die je al hebt uitgelegd in een les of bij een activiteit.
- Je vult met apps een stuk leerstof aan door zelf nieuwe content in de app toe te voegen.
- Je gebruikt apps en iPads/tablets om coöperatief aan de slag te gaan.
- Je combineert apps met materialen om de leerlingen interactief en afwisselend aan de slag te zetten met leerstof.
- Je kiest bewust een bepaalde app gericht op een leergebied of bepaalde oefenstof om zo de herhaalde instructie uit te voeren.
Hoe verwerk je jouw ICT aanbod in de planning van je thema of leerdoel?
Heel veel collega’s op internet zijn mij hierin voor gegaan. Ik kan bij iedereen wel iets van een planningsformulier of een overzicht vinden.
Eigenwijs als ik ben heb ik de krenten uit de pap gehaald en een overzicht ontworpen wat passend is voor mijn manier van werken.
Ik deel het hier met jullie, wie weet kunnen jullie er iets mee.
Het ontwerp heb ik daarom in een worddocument gemaakt, zodat je het naar eigen voorkeur kunt aanpassen en invullen.
Het ontwerpschema met ICT aanbod per thema kun je hier downloaden.