Onderzoekend leren met kleuters
Een tijdje geleden kreeg ik bij mijn ICoach opleiding Van Arno Coenders een uitleg en demonstratie rondom onderzoekend leren met kleuters. Je gaat uit van het natuurlijk leren wat ieder kind in zich heeft, de drang om te ontdekken en zelf dingen uit te zoeken. De vraag was hoe je dit kon vormgeven in je klas, begeleiden en toepassen als een terugkerend iets in je leerstofaanbod. Mijn vraag was vooral: “Hoe doe ik dat met mijn (speciale) kleutergroep?”
Eerder schreef ik over mijn onderzoeksvraag rondom zaadjes in de lente.
Lees hier hoe ik kleuters onderzoek heb laten doen rondom de groei van kikkers.
Graag contact. Ik zoek scholen voor speciaal onderwijs die vernieuwend bezig zijn met natuur en technologie. Ik ben benieuwd naar je verhaal hoe je dat vormgeeft voor leerlingen met een beperking in de taalontwikkeling!
Ik heb je inmiddels terug gemaild!
Hallo Mariel,
Zoals ik in het artikel beschreef was dit een SOLE waarbij ik een vraag, die past in het aangeboden thema, praktisch uitwerk met ervaringsgericht onderzoek, veel bespreken maar vooral veel bekijken en onderzoeken.
We kiezen een vraag uit en gaan daar onderzoek naar doen in de praktijk. Ik had bijvoorbeeld ook al onderzocht op welke ondergrond tuinkers het best zou moeten groeien en nu dus de kikkervisjes.
Het dagelijkse ritueel van bekijken en bespreken lokt vooral veel taal uit. Het tekenen erover in groepjes daarna was een nieuwe werkvorm die goed aansloeg in deze groep. Vanwege de taalproblematiek is het vaak lastig om de leerlingen iets te laten verwoorden maar met een visueel hulpmiddel als een tekening of een foto gaat dat beter.
Ik gebruik dus vooral veel visuele ondersteuning bij elke stap en visualiseer de gesprekjes die wij erover hebben met een gevisualiseerd gesprek in de vorm van een mindmap, een verhaal of een woordveld.
Kijk voor het andere onderzoek eens op mijn artikel over onderzoeksvragen bij kleuters.
http://www.jufmarita.nl/tips-en-lesideeen/onderzoeksvragen-bij-kleuters/
Ik ben er dit schooljaar voor het eerst mee gestart, een aantal van mijn collega’s in hogere groepen hebben het ook uitgeprobeerd.
Zij maakten vooral ook gebruik van digitale onderzoeksmiddelen en naslagwerk van de methodes.
Het smaakt zeker naar meer.
Groetjes,
Marita Teunisse