Selecteer een pagina

Inmiddels hebben wij er een weekje opzitten met het thema Bang mannetje.boek bang mannetje

Bij dit prentenboek van Mathilde Stein en Mies van Hout hoort een prachtig project wat je kunt kopen bij de kleuteruniversiteit.
Het project biedt je les suggesties voor ruim drie weken. Wij vullen deze projecten op onze school altijd zelf aan met lessen volgens ons eigen beredeneerde aanbod van taal en rekenen en met onze eigen liedjes en knutselactiviteiten, maar volg je het project dan kom je ook toe aan de vereiste leerlijnen van een kleutergroep.
Dit project biedt ontzettend veel leuke tips en bijlagen rondom het boek. Het is opgebouwd rondom de belangrijkste figuren en gebeurtenissen uit het verhaal. Zo staan er suggesties in rondom de spin, rondom de bakkerswinkel en rondom het bloemetjespatroon van de broek van bang mannetje. Er worden ook hele leuke opdrachten beschreven waarbij je met de kinderen op zoek gaat in en om de school,  zelfs de Ipad (of digitale camera) wordt gebruikt bij een paar suggesties. Keuze genoeg dus.

20151022_170146Wij zijn het thema begonnen met een telefoontje van bang mannetje naar de klas. Hij was op zoek naar de toverboom. De kinderen konden niet vertellen waar die stond maar wel dat bang mannetje misschien zou kunnen bellen. Want onze eigen toverboom in de klas (die we een dag ervoor al hadden gemaakt en benoemd zonder het boek te vermelden) was dan wel van papier maar die had immers ook een telefoon. Kinderlogica, heerlijk!

De dag erna kregen we een brief met een pakje. Hierin zat het prentenboek waarin wij het grote avontuur konden lezen in het Wilde woeste woud. Wat is het toch een geweldig boek, de kinderen zaten ademloos te luisteren naar het grote avontuur en alle spannende figuren die het bange mannetje tegenkwam. Ik heb de tekst hier en daar wel aangepast. Voor kinderen met Taalontwikkelingsstoornissen (TOS) zijn woorden als toverkol te lastig om zomaar toe te voegen. Ik vul dan aan met een aantal synoniemen zoals toverheks en heks. Ook het principe van het dapper worden had wat nadere uitleg nodig voor mijn leerlingen. De gedachten van de toverboom moesten verduidelijkt worden door de toevoeging: “Maar dan heb je alle enge dingen dus gezien en je was niet bang? Dan ben je toch al dapper?” Ook het taartje op het eind, voor het spook onder zijn bed, was lastig. Ik heb dit veranderd in een taartje voor de poes, want die was tenslotte ook heel dapper meegegaan naar het wilde woeste woud.

In het project wordt het inrichten en werken met een bakkerswinkel uitgelicht. Maar omdat ik het thema hiervoor al een boekenwinkel had in de klas, hebben we nu voor een heksenhuisje gekozen.20151022_170353
Hiervoor heb ik veel inspiratie gevonden op de site van Juf Anke bij het thema toveren.

Ik heb heksendrankjes gemaakt, soepjes gebrouwen in de toverketel en inmiddels getoverd met verf en een knikker. Het thema herfst is hierbij erg makkelijk in te voegen.  wij roosteren elke dag spelbegeleiding (meespelen) in en proberen een keer per week demonstratiespel uit te voeren. Mijn toevoegingen 20151019_105638voor de spelbegeleiding in het heksenhuisje zijn:

  • week 1: Maak een drankje of een soepje voor elkaar of voor een gast.
  • week 2: Verzorg de zieke dieren die voor je huisje op de stoep staan.
  • week 3; Help de verdwaalde dieren weer hun huisje terug te vinden in het bos.

Verder heb ik in de zandtafel een avonturenlandschap met dino’ s en een spin toegevoegd voor de dappere kinderen.
20151019_171607Op de verteltafel is een bosomgeving gemaakt voor de kinderen die wat rustiger spel kiezen,  met bosdiertjes en twee kaboutertjes. Hiermee wil ik een demonstratiespel uitvoeren na de herfstvakantie.20151019_105653

In de rekenhoek is een kabouterwinkel gemaakt waar boodschappen worden gedaan en afgewogen, opgeschreven en betaald.

20151019_105730 (1)

Ik ben inmiddels ook begonnen aan een mindmap over het boek en heb twee takken afgemaakt met de kinderen.
Omdat ik voor mijzelf altijd van tevoren al nadenk over een mindmap, heb ik er een digitaal gemaakt. De takken van wie en waar hebben we met de kinderen precies zo gevuld als in mijn voorbereiding. (die laat ik overigens niet aan de kinderen zien tot dat de zelfgemaakte mindmap klaar is). Ik moet zeggen dat ik zelf de vleermuizen en de skeletten niet had bedacht maar volgens mijn leerlingen hoorden die er toch echt bij. 😉

Na de vakantie gaan we verder met de takken probleem en oplossing. Dat kan nog wel lastig worden. Ik ben benieuwd hoe ver ze zelf zullen komen.

Via de link hieronder kun je de benodigde plaatjes en een afbeelding van mijn mindmap downloaden.

Het project Bang mannetje vind ik zelf een echte aanrader voor de herfstperiode. Mocht je er al mee bezig zijn of nog gaan beginnen,  veel plezier met dit leuke thema!

Related Post

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggers liken dit: