Wat doen jullie aan woordenschat in de onderbouw?
Wij werken met de methode LOGO3000 voor de woordenschat.
Dit is een methode die werkt met woordclusters, praatplaten, woordkalenders en een mooi digitale oefensoftware om te oefenen op de PC en/of de IPads en een goed observatie en toetssysteem aan de achterkant van het programma.
Hier kun je terug lezen hoe wij er mee werken.
We hebben het aangepast aan ons thematisch aanbod en er hier en daar wat aanvullingen toegevoegd in een overzichtelijk schema. Ook hiervan vind je een download op de pagina.
Maar er is nieuws!
LOGO3000 is er nu ook voor groep 3.
Het is nog niet te vinden op de website maar wij hebben als gebruikers een mail gekregen waarin staat dat de versie van groep 3 als eerste kan worden aangeschaft door de huidige gebruikers. In de mail krijg je een indruk en een link van deze vervolgserie. Het ziet er weer mooi en volledig uit, zoals we gewend zijn. Ik ben benieuwd of onze collega’s in groep 3 er ook mee zullen starten, dit is momenteel nog in beraad maar het materiaal ziet er wel prachtig uit en ik denk dat het een mooie aanvulling kan zijn bij de nieuwe KIM versie van Veilig Leren Lezen waar onze groep 3 klassen al mee werken. Heb jij er ervaring mee, laat het mij dan weten, ik ben benieuwd naar jullie mening!
Hoi Marita,
Ik vond dit artikel omdat ik op zoek ben naar ervaringen van leerkrachten die Veilig Leren Lezen KIM gebruiken in combinatie met Logo3000. Ik werk op een school waar we veel anderstalige kinderen in de klas hebben.
Inmiddels zijn we al 4 jaar verder dan dit artikel en ben ik benieuwd of jij hier (nog) mee werkt. In VLL KIM zitten nl ook al oefeningen om de woordenschat te bevorderen, dus mijn vraag is of logo3000 niet onnodig dubbel is en afleidt van VLL. Kunnen we niet beter meer oefenen met VLL (omdat het zo spelenderwijs is en geïntegreerd in de andere lees- en schrijflessen). Ik ben heel benieuwd naar jouw bevindingen!
Groet
Annefloor, juf van groep 3
Hallo Annefloor,
Zelf heb ik alleen gewerkt met LOGO3000 in de kleutergroep. Daar was het een aanvulling binnen ons thematisch onderwijs met Kleuteruniversiteitprojecten. Bij een groep 3 moet je inderdaad heel gericht gaan kijken hoe dit past bij de leesmethode. In de nieuwe KIM methode van VLL zit inderdaad een stuk woordenschat. De vraag is alleen of jullie hier ook aan toekomen. Uiteindelijk draait het in groep 3 om het technisch leren lezen en door zo veel mogelijk rijke en aansprekende teksten hiervoor te gebruiken en veel voor te lezen kun je de woordenschat ook goed laten groeien. Het belangrijkste is dat je de leesmethode aanbiedt vanuit de thema’s en ik stel mij zo voor dat het zinvol kan zijn om hierbij passende woordclusters te zoeken van LOGO3000. Op deze manier vult het elkaar aan, in plaats van dat het elkaar stoort.
Mijn mening: Durf keuzes te maken in dit belangrijke leerjaar en werk met veel (voor)lezen in aansprekende en rijke teksten vanuit een thema waarover gepraat, geschreven en gewerkt kan worden.