Ken je dat, het lentegevoel in je klas? De kinderen zijn uitgelaten en vrolijk, de zon schijnt tijdens de surveillance beurt op het speelplein en tijdens het buitenspelen gebeuren er mooie dingen en ga je daar samen met de leerlingen ook naar kijken en van genieten. Een leerling komt je vertellen dat “de blaadjes uit de bomen komen” of dat er “lievebeesjes”in de struiken zitten waar je even naar moet komen kijken. Een jongetje komt vertellen dat hij echt “geliefd is” op een meisje uit de klas en elke dag bewonder je samen met de kinderen de groei en bloei van alles wat de lente te bieden heeft.
Persoonlijk vind ik dit altijd een van de meest veelbelovende periodes in het schooljaar. Je hebt inmiddels een goede band met de groep opgebouwd, je ziet waar bijsturing of extra ondersteuning nodig is en je ziet ook dat je daar nog tijd voor kunt gaan maken in de laatste periode van het schooljaar. Daar tegenover zie je ook op de kalender dat het toch wel heel erg snel gaat allemaal. Bij het plannen van dit laatste gedeelte merkten mijn collega en ik vorige week dat we, tot de zomervakantie, eigenlijk nog maar 3 thema’s goed kunnen uitwerken. Oeps, dan gaat het toch best snel allemaal.
Best jammer eigenlijk, want dit is toch wel een van de leukste gedeeltes van het schooljaar. Zo leuk dat het ook bijna jammer is dat het dan toch uiteindelijk zomer wordt en jouw leerlingen doorstromen naar een nieuwe groep.
Op zo’n moment bekruipt mij echter ook vaak een opgejaagd gevoel. Er gaan nog flink wat gebroken schoolweken volgen door dagen die uitvallen, sportdagen, koningsfeesten, studiedagen, eindejaarsfeesten, musicals en noem maar op. En hoe krijg je al die leerdoelen, die nu nog in ontwikkeling zijn, op “niveau”? Het antwoord is simpel, dat ligt niet aan jouw aanbod maar aan de leerling en zijn of haar ontwikkeling. Zolang jij jouw aanbod blijft bieden zoals jij het hele jaar al doet, zullen jouw leerlingen de doelen wel of niet gaan beheersen. Dit hangt samen met de rijping van jouw kleuters en hun kleuterbrein. En wij weten allemaal dat het aanbod goed moet zijn maar dat de leerling dit met pieken en dalen zal gaan opnemen en uiteindelijk beheersen. Misschien niet in dit schooljaar, dan wel in het volgende.
Hiermee bedoel ik niet dat we nu maar achterover moeten leunen en passief moeten toekijken naar wat er gebeurt, maar ik denk wel dat het goed is om te beseffen dat wij slechts de aangevers kunnen zijn in het leerproces. Dat we hierin weloverwogen keuzes moeten maken lijkt mij duidelijk, maar geniet ook een beetje van alles wat eromheen gebeurt. Een kind is niet alleen een lijstje leerdoelen in een eindverslag. Het is een prachtig tuintje vol met bloemen en bomen vol knoppen, maar ook vol met wortels die we dit jaar wel water kunnen geven maar misschien die pas over een tijdje zullen gaan ontkiemen. Geniet van deze lente in jouw groep en blijf alles voeden en bewateren. Maar kijk ook goed naar de hoekjes die soms nog in de schaduw staan of verborgen blijven. De tuin als geheel is de moeite waard.
P.S.
Heb je trouwens nog ideeën nodig voor het thema lente in jouw klas? Lees dan hier verder.