Dino’s bestaan niet!
Dit is de titel van het nieuwste KETproject van Kleuteruniversiteit dat ontwikkeld is door onderwijsprofessionals uit het speciaal onderwijs en toevallig ook heel goed aansluit bij het thema van de kinderboekenweek van 2020 : “En toen….”.
En weet je wat nu zo superleuk is?
Ik mag dit project, in samenwerking met Kleuteruniversiteit en Leesvink,
in een supermooi pakket gaan weggeven door middel van een exclusieve winactie.
Lees snel verder hoe je dit mooie pakket in je bezit kunt krijgen.
Wat kun je winnen?
Omdat dit product zo prachtig aansluit bij mijn missie om TOS meer op de kaart te krijgen mag ik, in samenwerking met Kleuteruniversiteit en Leesvink, een prachtige actie aanbieden.
Een compleet pakket voor het thema:
Dino’s bestaan niet!
Let op, je wint met dit totaalpakket niet alleen het KETproject van Kleuteruniversiteit maar ook het basisproject en het bijpassende boek van Mark Janssen..
Het complete pakket bestaat uit:
- Het gewone project: Dino’s bestaan niet” van Kleuteruniversiteit
- Het Ketproject: “Dino’s bestaan niet” van Kleuteruniversiteit
- Het boek: “Dino’s bestaan niet” van Mark Janssen, bekroond Met Vlag en Wimpel 2018!
Met het bijbehorende uitklapboek: “Dino’s bestaan niet” en het gelijknamige basisproject heb je alles in huis om het thema “en toen…” van de kinderboekenweek van 2020 helemaal in het teken te zetten van dit ongelooflijk fascinerende onderwerp voor kleuters.
Want dino’s …bestaan die nu eigenlijk wel of niet?
Laat onderaan dit artikel een reactie achter en vertel hoe jij dit project gaat inzetten. Misschien wordt jij dan wel de winnaar van dit prachtige pakket.
Klik op de afbeeldingen hieronder voor meer informatie van de producten.
Waarom een KETproject?
Een KETproject is een themaproject wat speciaal is geschreven voor leerlingen met taalproblemen of een taalachterstand, met extra aandacht voor de woordenschat.
Een tijdje geleden heb ik een brainstormsessie gehad met de ontwikkelaars van deze KETprojecten.
Allemaal stuk voor stuk ervaren leerkrachten uit het Cluster-2-onderwijs die zelf al langer met de projecten van Kleuteruniversiteit werken.
Rijke taalcontexten aanbieden vanuit een thema en diverse prentenboeken met veel ruimte voor leerdoelen en creativiteit. Het is een gouden sleutel, maar toch….
Speciale en doordachte activiteiten voor de taalontwikkeling en de woordenschat, dat was wat we nog misten bij veel Kleuteruniversiteit projecten.
Dus werd er contact gelegd met Juf Sanne van Kleuteruniversiteit en een aantal collega’s in de praktijk. Er werd online overlegd, geschreven, feedback gegeven door onder andere mijzelf en uiteindelijk waren daar de eerste KETprojecten zoals die nu op de website te vinden zijn.
Ik ben best trots dat ik hier een kleine bijdrage aan heb mogen leveren.
Op de site van Kleuteruniversiteit lees je het volgende:
KETprojecten bevatten extra taalaanbod voor Kinderen met Extra Taalbehoefte (KET) op het gebied van taalverwerving.
In samenwerking met ervaren leerkrachten die al jaren in het speciaal onderwijs werken, hebben we het KET-concept bedacht om NT2 en TOS kinderen te bedienen met extra woordenschatactiviteiten die aansluiten bij een ‘gewoon’ Kleuteruniversiteit project.
De meesten van ons zijn zich helemaal niet bewust van hoe ze de taal eigenlijk hebben geleerd; het ging gemakkelijk en vanzelf.
Voor kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) of een TOS (Taalontwikkelingsstoornis) is dat anders. Zij hebben problemen op het gebied van taalvorm, taalinhoud en/of taalgebruik. Hierdoor komt de taalontwikkeling in het gedrang.
Meer lezen over taalontwikkelingsstoornis oftewel TOS? Ga hier naar meer artikelen over dit onderwerp op mijn website.
.
Wat biedt dit KETProject?
Dit KETproject bevat woordenschatactiviteiten voor kinderen met een vertraagde taalverwerving die extra taalbehoeften hebben en sluit aan bij het reguliere Kleuteruniversiteit project, in dit geval het project ‘Dino’s bestaan niet’.
Er wordt, net als bij het reguliere project, gebruik gemaakt van het gelijknamige boek van Mark Janssen.
Ook zit er bij dit KET-project een origineel liedje van Jeroen Schipper in MP3 formaat (gezongen én instrumentaal), waarin verschillende begrippen geoefend kunnen worden.
Hieronder wat voorbeelden uit het KETproject: Dino’s bestaan niet!
Hoe zijn de KETprojecten opgebouwd?
KETprojecten zijn gemaakt voor NT2 kinderen, leerlingen met een TOS of leerlingen met een taalachterstand.
Ze zijn steeds opgebouwd volgens een vaste indeling.
- De introductiefase
In deze fase worden er nieuwe woorden geïntroduceerd bij de kinderen. - De KET-fase
Dit is een speciaal onderdeel voor Kinderen met Extra Taalbehoefte. Hier is aandacht voor extra herhaling. - De DOE fase
Dit is de laatste fase, hier laat je de kinderen de woorden herhalen op een actieve manier.
Na een weekaanbod aan activiteiten is er een controle-activiteit. Als er na deze activiteit nog steeds inoefening nodig blijkt, kun je de RAKETles inzetten.
RAKET staat voor: Remedieerende Acitiviteit Kinderen met Extra Taalbehoeften.
Mijn naam is Aldri Veening-IJtsma, ik ben inmiddels twintig jaar leerkracht.
Ik heb altijd extra affiniteit gehad met leer- en gedragsproblemen en ben na vijftien jaar regulier onderwijs overgestapt naar Kentalis cluster 2 onderwijs.
Ik maak graag gebruik van projecten van Kleuteruniversiteit, maar moest er vaak wel wat aanpassingen in doen voor onze doelgroep.
Bij de KETprojecten die ik nu schrijf neem ik deze ervaringen mee.
Het is belangrijk om nieuwe woorden binnen een thema, geïntegreerd in je gehele klassenorganisatie aan te bieden.
Het is daarbij van belang dat de kinderen de woorden ervaren middels een doe-fase.
Ook een goede controle en remediëring is van belang.
De KETprojecten bieden dit gehele plaatje aan.
Met behulp van het spannende boek “Dino’s bestaan niet” neem je je klas mee naar de wondere wereld van de dino’s. Gegarandeerd een succes!
Extra boeken bestellen voor dit project?
Het bijbehorende boek: “Dino’s bestaan niet’ wordt geleverd door Leesvink, de boekwinkel waar je alle boeken kunt vinden van ieder Kleuteruniversiteit project.
Bij Leesvink kun je trouwens nog veel meer mooie bijbehorende boeken vinden voor dit prachtige thema.
Wij vinden dat ieder kind recht heeft op mooie boeken, ongeacht zijn- of haar achtergrond.
In samenwerking met @kleuteruniversiteit mogen wij het prachtige boek ‘echte dino’s bestaan niet’, dat de basis vormt van het lesproject speciaal ontwikkeld voor het cluster 2 onderwijs, weggeven onder een van onze volgers. Hoe leuk?!
Merel van Leesvink
Win nu het prachtige pakket: “Dino’s bestaan niet”?
Bij deze winactie kun je dus een compleet pakket winnen wat prachtig aansluit bij de kinderboekenweek van 2020 met het thema “En toen…”
Maar ieder ander moment van het jaar staat dit thema ook altijd weer garant voor veel enthousiaste leermomenten.
Het pakket bestaat uit:
- Het basisproject “Dino’s bestaan niet” van Kleuteruniversiteit
- Het aanvullende KETproject Dino’s bestaan niet van Kleuteruniversiteit
- Het prachtige en spannende uitklapboek “Dino’s bestaan niet” van Mark Janssen, bekroond Met Vlag en Wimpel 2018!
Wat moet je doen om kans te maken?
Laat hieronder in een reactie weten hoe je dit project in wil gaan zetten in jouw klas of begeleiding.
Vrijdag 18 september 2020 maak ik de winnaar bekend!
Wil jij dit KETproject gaan inzetten?
Geef in een reactie aan hoe en waarom jij dit pakket wel kunt gebruiken.
Dit project zou goed passen bij onze school die veel kinderen met TOS heeft (medium arrangement). Voorlezen en laten ervaren en beleven staat bij ons hoog in het vaandel! Woorden uit het boeken komen aan bod door liedjes, door te knutselen en door materialen te gebruiken die alle zintuigen prikkelen.
Oh wat een leuke winactie! Dit project en boek zou een zeer welkome aanvulling zijn voor komend project. We hebben een aantal kinderen waarbij de woordenschat moeizamer verloopt.
We zijn op zoek naar ideeën om de woordenschat activiteiten nog meer vorm te gaan geven. Mogelijk zijn de KET projecten daar een welkome aanvulling bij.
Dus ik ga duimen voor 18 september.
Oh, wat gaaf dat er extra aandacht is in de projecten voor kinderen die extra taalaanbod krijgen.
Ik zou graag een kans maken op dit project, het thema dino’s komt in mijn kleuterklas vrijwel ieder jaar weer terug, favoriete thema van mij en de kids.
Nu ervaar ik steeds meer dat kinderen een armer taalaanbod krijgen vanuit huis en daardoor een minder grote woordenschat hebben. Dus dit zou van harte welkom zijn.
Dit prachtige project zouden we heel goed kunnen gebruiken op de scholen die taalondersteuning bieden aan de jonge kinderen op de basisscholen in Etten-Leur, het project TAEL. Middels taalondersteuning bieden we de kinderen met een vertraagde taalontwikkeling de extra begeleiding, die ze verdienen. Kennis van taal is immers de basis voor succes op school. En alle kinderen moeten succes kunnen ervaren op school. Bij de taalondersteuning gaan we op speelse wijze aan de slag met taal middels o.a..prentenboeken, ervaren, spel, dans, muziek, interactieve werkvormen… Dit KET-project zou hierop een hele mooie aanvulling zijn!
Dit project sluit niet alleen goed aan bij ons project van de Kinderboekenweek, maar zou ook ideaal zijn om met onze NT2- leerlingen op een leuke en leerzame manier hun woordenschat te vergroten en ook te controleren of ze het begrepen hebben en zo niet dat we met de remedierende raketmaterialen aan de slag kunnen gaan.
Oh, dit kunnen we zo goed gebruiken in de ambulante leerlingbegeleiding van TOS leerlingen! Zou fijn zijn met de Kinderboekenweek op komst! 😃
Wauw ik zou het heel graag willen winnen. Ik werk op het sbo in de onderbouw en onze kinderen zijn dol op dinosaurus
Wij werken op onze school met veel kinderen met een anderstalige achtergrond, en doen mee met het TAEL project in Etten-Leur waar Marije het over had.
We zijn super benieuwd op wat voor manier deze KET projecten een ondersteuning en aanvulling zijn op wat we nu al doen. We blijven zoeken naar zoveel mogelijk wegen om onze doelen te bereiken: alle kinderen een faire kans geven om zich optimaal te ontwikkelen.
En ik ben 18 september jarig dus wat een mooi cadeau zou dát zijn ! 😃
Wij gaan werken over het thema dino’s, dus dit project zou zeer welkom zijn.
Ik heb het nog niet gekocht en winnen is altijd leuker 😊
Ik heb wat taalzwakke kinderen in mijn groep 1/2 en 2 Poolse kinderen dus zo’n Ket project zou ik zeker willen proberen.
De projecten van de kleuteruniversiteit zijn altijd top en ik zie vooral visuele ondersteuning. Geweldig!
En dino’s……..wat een heerlijk thema!
Ik kijk er nu al naar uit!😃🤞🏻
De leerlingen in mijn klas hebben een meervoudige beperking en hierdoor vaak ook een taalontwikkelingsachterstand. Ik zou dit KETproject graag willen gebruiken om extra taalactiviteiten aan te bieden aan mijn leerlingen en zelf kennis te maken met de KETprojecten van Kleuteruniversiteit.
Ik doe mee voor mijn NT2 middenbouwgroep. Ik maak al langer gebruik van projecten van Kleutetuniversiteit maar moet veel aanvullen voor mijn doelgroep. Ik zou dit project graag inzetten in de kinderboekenweek om u eens zonder uren extra voorbereiding een project te geven.
Hoi hoi, werkzaam op ZML Kijkduin, met geweldig leuk groepje 5 jarigen, alleen met taalspraakproblematieken. Het slechtste nieuws….individuele logopedist is niet te vinden terwijl ze het zoooooooooo nodig hebben. Dus alle taal en communicatie speeloefeningen zijn welkom…en laten wij nou net voor Dinos gekozen hebben het volgende thema incl k boekenweek 🤗
We maken momenteel een thematafel voor onze collega’s ambulant begeleiders cluster 2 rond het jonge kind, om te laten zien wat er allemaal als taalondersteuning kan worden ingezet. Dit sluit hier naadloos bij aan en kan daarna in de begeleidingspraktijk ingezet worden.
Wat een leuk idee Annemarie!
Dit kunnen we bij ons op school ook heel goed gebruiken! Veel NT2 kinderen en ook TOS kinderen. We werken veel en graag met de projecten van kleuteruniversiteit! Super leuke actie! 😊
Wat een leuk project! Wij als leerlingbegeleiders van Auris in het cluster 2 onderwijs met TOS leerlingen kunnen dit heel goed gebruiken wanneer we de leerlingen begeleiden op de reguliere scholen met een licht of medium arrangement! Wat een verrijking zal dit voor ons zijn om onze leerlingen op zo’n leuke manier te kunnen begeleiden!!! Hier word je toch helemaal vrolijk van!!!!
Als onderbouwcoordinator (en oud-kleuterleerkracht) zie ik mijn collega’s hard werken, veel materiaal maken en zoeken hoe zij ondersteuning kunnen bieden aan kinderen met een extra taalbehoefte. Ik zou hen graag blij maken met dit KET project om te ervaren hoe je deze kinderen op een leuke manier kunt ondersteunen.
Ik zou dit project heel graag gebruiken binnen onze school, want wij hebben maar weinig materialen voor kinderen met TOS! Wij zijn een gewone basisschool en ik merk dat TOS bij de meest leerkrachten toch nog onbekend is. Daarnaast is onze jongste zoon net gestart op de basisschool en heeft TOS. Ook hij zal hier waarschijnlijk veel voordelen van hebben en ik hoop dat ik als juf kinderen hierdoor beter kan begeleiden.
Een super leuke actie.
Herkenbaar vanuit mijn zoontjes, had graag gezien dat ze er op hun school meer aandacht voor hadden.
Nu fijn voor onze kleuters om met zo’n leuk dino thema aan de slag te kunnen
Dit zouden we als leerlingbegeleiders van leerlingen met een TOS heel goed kunnen gebruiken bij Auris! Het ziet er prachtig uit en zal meteen hun aandacht krijgen als ik dit een keer meeneem 😃
Wat een prachtig pakket. En wat fijn dat het toegespitst is op leerlingen met een TOS.
Als leerlingbegeleider van cluster 2 werk ik alleen maar met leerlingen met een TOS op verschillende scholen.
Het thema DINOS komt regelmatig langs op verschillende scholen.
Hoe leuk zou het zijn om de klas en het kind te kunnen ondersteunen met jullie prachtige project.
Ik zou het graag willen winnen voor onze school. We hebben in de onderbouw nu 3 leerlingen met TOS die we middels ambulante begeleiding proberen vooruit te helpen in hun taalontwikkeling. Daarbij hebben we ook nog kinderen die de Nederlandse taal niet of nauwelijks spreken. Hoe tof zou het zijn om ook hen beter te bereiken en helpen met dit geweldige thema! Daarbij zullen de overige kinderen hier ook van leren en genieten. Want van voorlezen geniet toch ieder kind!
Wat zou ik graag dit project winnen voor mijn 2-3. Ik heb maar 1 TOS kindje in mijn 3, maar alle kinderen zouden dit fantastisch vinden. 🥰
Ik ben ouder van een TOSkind. Ze houdt erg van dino’s en ga dit project met haar door en daarna wil ik het doorgeven aan klas 1 en 2 van onze basisschool die vrij klein is (totaal 78 leerlingen). Zodat TOS ook veel beter onder de aandacht kan komen en ik in gesprek kan om er veel meer uit te halen! Mijn missie is ook #TOSopdekaart, ik ben er pas een half jaar mee bekend en weet hoe belangrijk het is om er zoveel meer over te weten, ik zou ieder kind wel willen helpen om taal makkelijker te maken. Maar het begin is gezet! Ik juich iedereen toe TOS bekender te maken zodat er zoveel meer mogelijkheden zijn voor deze kinderen!
Volgens mijn kleuters bestaan ze écht wel, of in ieder geval toen het vroeger was 😉 In onze groep komen ook de kinderen van de schakelklas regelmatatig met ons taalspelen. Als we nu eens in beide klassen dit project gaan oppakken, wie weet komen we er dan achter hoe het écht zit met die 🦕🦖
Dit KET project zou ik heel graag willen winnen! Ik heb het KET project van de Twee vechtende eekhoorntjes al aangeschaft voor mijn werk als ambulant dienstverlener in het cluster 2 onderwijs.
Dit project heb ik nog niet, maar zou ik heel graag in willen zetten bij mijn begeleidingen en dan zeker tijdens de kinderboekenweek. Het past daar erg goed in en ik heb een aantal jongens die héél blij gaan worden van de dino’s 🙂
Ja die wil ik wel voor OBS de Wildschut. Wij willen graag met het dino project aan de slag! Dan zou dit een geweldige bron en rode draad zijn. Ik zou daarom graag mijn collega’s, de leerlingen en dus onze school blij maken met dit geweldige KET project over dino’s!
Wat een super project lijkt mij dit voor bij de kleuters. Dit jaar veel kleuters die behoefte aan dit soort Projecten hebben, merk ik. Dit biedt ons ook goede ondersteuning en zo ervaren we zelf ook wat er nodig voor is. Dit kunnen we dan doorvoeren in andere thema’s/projecten.
We gaan met het thema dino’s starten, dus dit sluit mooi aan hierbij!