Jippie Lente!
Wat is het toch elk jaar heerlijk wanneer de lente weer is begonnen.
Alles en iedereen lijkt er vriendelijker uit te zien. Buiten zie je de natuur wakker worden en in de klas kun je hier natuurlijk heerlijk op inspelen. De lente is bij uitstek het jaargetijde waarmee je verschillende kanten op kunt gaan.
Wij hebben er dit jaar voor gekozen om het “kabouterpad Lente” van de Kleuteruniversiteit te doorlopen.
Dit is een heel leuk en divers project van Juf Janneke van Kammen. Het kost €6,95 maar dat is het zeker waard.
We passen de vorm echter wel een beetje aan bij onze groep.
Aanpassing voor onze groep
Zo gaan we het pad niet in èèn dag of tijdens een excursie lopen maar hebben we ervoor gekozen om in drie weken tijd steeds per keer een nieuwe kaart te behandelen van het kabouterpad.
Kabouter Klaas laat ze achter in onze klas als een soort post. Vergelijkbaar met het project Wouter Kabouter van Henrike van den Hurck komt er dus een kabouter op bezoek, die de kinderen niet zien maar die steeds post achter laat.
Via de kaarten komt er telkens een nieuw aspect van de lente aan bod wat we die dag, of een aantal dagen, verder uitwerken met een zoektocht, een prentenboek of een andere activiteit.
We kiezen de kaarten passend bij de gebeurtenissen van de leerlingen thuis en op school.
We proberen hiermee zo veel mogelijk aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Dit kan er toe leiden dat je af en toe je schema moet omgooien maar dit is juist goed. Betekenisvolle taal is erg belangrijk voor kinderen met een TOS. (Taalontwikkelingsstoornis)
En de kaarten kunnen gewoon in een zelf gekozen volgorde aan bod komen, dus dat gaat prima samen.
Zo zijn we begonnen met het startverhaal om kennis te maken met Kabouter Klaas.
Daarna hebben we gebrainstormd in een woordveld over wat we al wisten van de lente.
Het mooie van de projecten van de Kleuteruniversiteit is dat ze altijd uitgaan van prentenboeken of een mooi verhaal. Wij zijn, als taalschool, natuurlijk niet voor niets fan van de kleuteruniversiteit.
De tweede kaart van Kabouter Klaas ging over knoppen in een tak.
Alles groeit en langzaam komen de takken ook weer in bloei, ook op onze speelplaats. Dat vraagt om een gesprekje over zaadjes, knoppen en moestuintjes. De rest van de week stond in het teken van zaadjes planten en een onderzoeksvraag over welke ondergrond nu het beste zou zijn voor de zaadjes.
Een onderzoeksvraag met een SOLE.
Over het gebruik en de theorie rondom een SOLE vertel ik in mijn blog: onderzoekend leren met kikkers meer. Bij deze een eerste indruk.
Het principe van een SOLE:
Je bedenkt samen met de kinderen een onderzoeksvraag over een onderwerp van je thema en gaat dit uitvoeren, evalueren en presenteren met je groep.
We hebben , na ons gesprek over zaadjes, moestuintjes en wat erin zou moeten, dus ook per groepje een kweekbak met vier verschillende ondergronden gemaakt en tuinkers erin gezaaid.
Daarbij een roostertje wie er op welke dag een foto mag maken van de voortgang en wie er water mag geven.
De eerste keer met een gieter maar dat gaf bijna wat verdronken potjes dus daarna maar verder gegaan met de plantenspuit. 🙂
Het overzicht op de klassendeur
De foto’s, met daarop de voortgang in beeld, komen op de klassendeur.
De kinderen komen elke dag vol verwachting binnen, ze zijn erg enthousiast en natuurlijk komt er tussendoor heel veel taal aan te pas, bij het bespreken en bekijken van elkaars resultaten.
Na een week gaan we als groepje aan elkaar presenteren wat de kweekbakken hebben geproduceerd en natuurlijk het antwoord op de vraag proberen te krijgen…op welke ondergrond is het zaad het best gegroeid?
En we gaan natuurlijk nog veel meer doen rondom de lente. Kabouter Klaas zal in zijn post ook nog terugkomen op onder andere kikkerdril, de kinderboerderij, de jonge dieren, enz.
0 reacties