Marbotic , met de houten cijfers en letters!
Deze keer wil ik de apps van Marbotic onder jullie aandacht brengen.
Deze apps werken met houten cijfers en letters die het kind gebruikt om aan de slag te gaan met de apps
De app
De apps moeten ontgrendeld worden door de houten cijfers en letters. Vooral het interactieve aspect en het handelend bezig zijn zorgt ervoor dat het educatieve van deze apps voor mij eruit springen. De cijfers en letters werken door unieke drukpunten die contact maken met het scherm van de iPad.
Oorsprong
Dit is een op Montessori geïnspireerd werken wat ik ook al bij de Tiggly apps heb genoemd. De kinderen voeren een handeling uit en de cijfers, letters en klanken worden op die manier via verschillende zintuigen geoefend. Dit vind ik vooral een grote meerwaarde voor leerlingen in het speciaal onderwijs. Het interactieve aspect zorgt er daarnaast ook voor dat je deze apps heel goed coöperatief kunt inzetten. Laat de leerlingen om de beurt een handeling uitvoeren of samen een marbotic app uitproberen. De communicatie zal zeker op gang komen.
Er zijn verschillende apps voor de Marbotic cijfers en letters.
Bij ICTLeskisten kun je alles los kopen, maar je kunt ook een volledige set met bijbehorende apps bestellen voor €79,99. De 6 apps zijn hierbij inbegrepen.
Dit lijkt prijzig maar is het zeker dubbel en dwars waard. Ik heb de cijfers al in mijn groep en de kinderen zijn er dol op. Nu ga ik uiteraard zo snel mogelijk de letters bestellen.
Op de site van Susan spekschoor vind je een uitgebreide review per letterapp en cijferapp.
De verschillende apps voor de cijfers zijn:
- 10 vingers
- tellen tot 100
- meer en minder
Hier zie je een video van Meester Sander waarin je de apps in actie ziet
De verschillende apps voor de letters zijn:
- Alfamonster
- Bla Bla box
- Vocabubble
Online kun je meerdere video’s vinden voor de app Bla Bla box. Deze lijkt erg op de app woordwijs maar door het gebruik van de houten letters is deze app interactiever.
Alle apps zijn gratis te downloaden maar moet je ontgrendelen met de houten cijfers of de letters.
Alle apps zijn in de nederlandse taal te gebruiken.
Mijn mening:
Ik vind het interactieve aspect en het handelend bezig zijn van de leerlingen met deze apps van grote meerwaarde. In het speciaal onderwijs merk ik vaak dat kinderen al snel door “swipen” wanneer iets te lastig wordt. In deze app worden ze geactiveerd om echt iets te doen en dus na te denken over wat ze zien en horen.
Het feit dat de app meerdere zintuigen (zien, horen, tast en fijne motoriek) tegelijk aanspreekt, vind ik ook een groot pluspunt.
Jammer is wel dat de letters (nog) niet fonetisch worden uitgesproken. Dit heb ik zelf nog niet kunnen controleren maar volgens de review van Susan Spekschoor is dit dan ook het enige minpunt.
Je kunt dit echter ook zien als een uitdaging. Tenslotte komen kinderen in de kleuterfase ook in aanraking met hoofdletters en dus ook vanzelf met niet fonetisch uitgesproken letters.
Hoe gebruik ik de apps?
Ik zet deze apps graag in tijdens de werkles, in de taal- of rekenhoek of ik zet ze in tijdens een rekencircuit. De kinderen kunnen dan in tweetallen met 1 iPad en de cijfers (of de letters) samen de app verkennen.
Bij de app “10 vingers” geef ik er ook nog ander telmateriaal bij zodat de handelingen nagemaakt kunnen worden met bijvoorbeeld teldopjes of teldieren. De leerlingen moeten dan om de beurt een som maken op de app of met de extra materialen. Heb je geen telmaterialen of wil je eens iets anders, laat ze dan eens zelf materialen bij een som zoeken om de opdracht na te leggen.
Uitstekend materiaal dus om spelend en lerend aan de slag te gaan met de iPad. Heb je iPads in de klas dan hoort dit materiaal er gewoon standaard bij.
Jammer dat bij de letter e ee gezegd wordt en het plaatje ee. Hoofdletters als ‘ stempels’ ook jammer.
Dat is inderdaad een minpuntje, voral die uitspraak van de e. Ik schrijf dit ook in mijn review op de pagina. De meerwaarde van het materiaal vind ik echter nog steeds groot genoeg. Wat betreft de hoofdletters versus leesletters ben ik van mening dat dit goed naast elkaaar aangeboden kan worden in een kleutergroep. We bieden letters in alle soorten en maten aan, net zoals de kinderen ze in “real life” in alle soorten en maten tegenkomen. Ik vertel dan altijd dat er meerdere soorten letters zijn. Wij oefenen wel het meest met leesletters maar dit kan er in mijn ervaring prima naast.