Wat wel en wat niet, Kinderboekenweek 2015!

Dit jaar staat de kinderboekenweek in het teken van het thema “Raar maar waar! Natuur en techniek”

Natuurlijk hebben we het jaarlijkse boekenweek pakket met daarin leuke posters en boeken en lestips al bPhotoGrid_1443715236509innen.

Het is een leuk veelzijdig thema.
Hiermee kun je natuurlijk heel veel kanten op. Ga je experimenteren met proefjes, ga je problemen analyseren met een technische achtergrond of ga je gewoon allerlei rare dingen met de kinderen bekijken, in de natuur of in de techniek?

Het blijft natuurlijk wel een BOEKENweek dus vind ik het zelf erg belangrijk om ruimte te maken voor veel interactief voorlezen. Maar activiteiten rondom deze boeken mogen natuurlijk ook niet ontbreken.

Dit jaar hebben wij in onze groep gekozen voor het boek “Een gat in mijn emmer” met het bijbehorende project van de kleuteruniversiteit, geschreven door Henrike van den Hurck.
20150930_135157

Dit boek draait om het probleem van beer en het gat in de emmer. Het project biedt heel veel activiteiten rondom de oplossingen die in het boek worden aangedragen zoals het slijpen van een schaar, het dichten van een gat en het ontwerpen van een bewateringssysteem voor bloemetjes. Allemaal erg leuk maar dit is voor onze groep met TOS en ontwikkelingsachterstanden echter al snel heel veel stappen te ver.

Wat kan dan wel in onze groep?
De intro van de emmer, het voorlezen van het boek en het maken van een mindmap duurde bij ons deze week totaal 3 dagen. Omdat de kinderen er niet helemaal zelf uit kwamen heb ik een beetje geholpen. De Wie en Waar takken van de mindmap waren zo gevuld. De probleem en oplossing takken waren iets lastiger, maar we kwamen een heel eind. De dag erna heb ik een 20150930_11235020150930_112410digitale mindmap erbij gepakt en gingen we samen kijken waar de verschillen zaten. Hierdoor bespraken we alles dus nog een keer.  Op dat moment landde het bij meer leerlingen. Want wat waren ook weer de problemen en wat waren de oplossingen. (lastig, het waren er meer dan 1)

Het gesprek rondom het gat in de emmer en hoe het gedicht moest gaan worden was prachtig, met hoge betrokkenheid van de kinderen. We hebben veel foto’s gemaakt en zijn een logboek gestart om al onze belevenissen van de komende 2 weken erin vast te leggen.
De proefjes en ontdekkingen met water  zullen ons de komende 2 weken het meest bezig gaan houden. Drijven zinken, water met schuim, met kleurstof, water door buizen en trechters, dat biedt voor ons genoeg mogelijkheden om de verwondering en betrokkenheid te activeren. De watertafel zal dus regelmatig iets nieuws bevatten en uitgebreid besproken worden.
Ook komt er op school nog een Mad Science voorstelling speciaal voor de onderbouw. (Ook een voor de bovenbouw natuurlijk). Wij zijn erg benieuwd hoe dit zal aansluiten bij onze leerlingen.

Toch willen wij nog meer met BOEKEN doen.
Daarom zijn we maandag eerst gestart met een leergesprek over het verschil tussen een boekenwinkel en een bibliotheek. De tegenstellingen: boekenwinkel<>bibliotheek , lenen<>kopen en gratis<>betalen kwamen mooi terug in het gevisualiseerde gesprek. gesprek

 

 

Naar aanleiding van dit startgesprek hebben we een kringactiviteit met drama gedaan . Hoe gaat het in een boekenwinkel, wat zeg je als klant, wat doe je daar en wat zegt de winkel-meneer of mevrouw terug? Hoe reken je af met 1 en 2 euromunten.
Om dit verder te oefenen, hebben we de huishoek ingericht als boekenwinkeltje. Compleet met kassa, geld, computer om boeken te zoeken en prijskaartjes op de boeken.
Dit boekenwinkelspel gaan we tijdens het werkuur deze komende weken intensief begeleiden. PhotoGrid_1443715376333
Want wat zeg je ook al weer als Winkeljuf of als klant? En wat doe je als je 2 of 3 boeken wilt kopen, hoeveel moet je dan betalen? Taal en rekenen bij elkaar.

En die boeken dan?
De volgende titels hebben we erbij gezocht rondom het thema “water” en “raar”.

  • Onder water, boven water  van Annemarie van Haeringen
  • Woeste Willem  van  Ingrid en Dieter Shubert
  • De krokodil die niet van water hield  van Gemma Merino
  • Kikker en het water  van Max Velthuijs
  • Nul is een raar getal  van Henriette Boerendans
  • De Poepfabriek  van Marianne Busser en Ron Schröder
  • Willewete ;  Grote uitvindingen
  • Speeltuin  van  Mies van Hout
  • De Vliegclub  van de onderwijsstudio

Heb jij nog meer titels rondom deze onderwerpen, geef ze dan door in de reacties hieronder.

Meer tips en ideeën nodig? Kijk dan op de 2 pagina’s over de KBW2015 op mijn Yurls

Geef een reactie

Ontvang een gratis applijst voor kleuters!

Ontvang de gratis download: kleuterapps voor in de klas en blijf meteen op de hoogte van het laatste nieuws van deze site.

 

Bedankt! Je bent succesvol ingeschreven. Ik beloof je dat ik je niet ga spammen, wil je echter toch uitschrijven dan kan dat natuurlijk altijd onderaan de nieuwsbrief.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggers liken dit: