Kinderboekenweek 2016

Voor altijd jong

kvkHet zal je niet ontgaan zijn. Dit is het thema van de kinderboekenweek van 2016.
Bij ons in de kleutergroep hebben we het vertaald naar thema opa en oma.
We hebben er drie weken voor uitgetrokken met in het midden natuurlijk de Nationale kinderboekenweek.

Onze leerlingen zijn taalzwakke leerlingen met een TOS (taalontwikkelingsachterstand) en visuele ondersteuning met daarbij veel aandacht voor betekenisvolle taal is dan ook erg belangrijk.

Wij proberen daarom elke hoek bij elk thema aan te passen of regelmatig te voorzien van een nieuwe injectie. Dit kan een kleine toevoeging zijn, zoals een zandtafelinhoud, een complete verandering van inrichting of een specifieke opdracht met foto’s als voorbeeld.

Op onze thematafel staan de materialen die alleen te bekijken zijn, in de hoeken wordt er met themamateriaal gespeeld.

Omdat er drie weken staan voor dit project hebben we de doelen per week vastgesteld met overkoepelende doelen voor de hele periode.

Beredeneerd aanbod
Voor de overkoepelende doelen kijken wij naar ons beredeneerde aanbod voor taal en rekenen. Dit aanbod is samengesteld vanuit de SLO leerlijnen voor speciaal onderwijs.

Aanvullingen
We zetten de visuele ondersteuning , de extra aanvullingen op taalgebied en de betekenisvolle ondersteuning in de diverse hoeken op een rijtje. Alles naast elkaar in een overzicht.

Doelen per week
Een belangrijk onderdeel van onze opzet is dat we doelen zoveel mogelijk verkleinen. We maken doelen per week waarin ook sociaal-emotionele ontwikkeling, communicatieve vaardigheden, spelontwikkeling en motoriek aan bod komt.

Hoe doen we het?
Voor het thema opa en oma zijn we uitgegaan van het project Grootouders van de kleuteruniversiteit met als centrale prentenboek Kas bij opa en oma.ku-project

  1. Voor onze eerste week staat het concept logeren, gevoelens als bang en verdrietig en het samenspelen met spelletjes en in de hoeken centraal.
  2. Voor onze tweede week staat het begrip vroeger en nu, oud zijn/ dood gaan en beurtgedrag/verlies accepteren bij spelletjes en probleem oplossen in de huishoek centraal.
  3. Voor onze derde week herhalen we de woordenschatclusters, we gaan weer oefenen met samenwerken om de opa en oma ochtend voor te bereiden en we schrijven brieven of maken post/uitnodigingen  voor de opa’s en oma’s.

In deze eerste week hebben we gesproken over de logeerkoffer, wat hoort erin. Daarnaast hebben we gebrainstormd over opa en oma, waar denken we aan, wat hoort er allemaal bij een opa of oma. We hebben op ons digitale img-20161004-wa0000prikbord foto’s bekeken van de kinderen met hun eigen opa’s en oma’s en ontdekt dat lang niet alle opa’s en oma’s hetzelfde eruitzien.
Wel kwam er een grote gemene deler uit: ze hebben allemaal lekkere dingen in huis en bakken graag een taart of maken soep.

Na twee dagen zijn sommige kinderen al echt in hun rol geklommen tijdens het spel, erg leuk om te zien.

De themahoek ziet er nu uit als een ouderwets huisje, waar thee wordt gedronken, met koekjes erbij. Er wordt soep gemaakt en taart gebakken.

image

 

image

image

De themahoek

 

Op de thematafel staan de materialen waar we voorzichtig mee moeten zijn zoals een echte platenspeler, een penduleklokje en een oude telefoon met draaischijf.

image

Onze thematafel

 

Op mijn yurlspagina vind je nog meer links en tips rondom dit thema. Ook vind je daar een link naar onze leerlingenyurls waar ook een speciale pagina is aangemaakt rondom dit thema.

Uiteraard vind je op pinterest nog meer leuke creatieve tips.

APPTIP:

Download hier de app Aging Booth.app

Je kunt daar een foto nemen van jezelf of je leerlingen en de app maakt je dan in een paar seconden 30 jaar ouder. Wij hebben dit met alle kinderen geedaan terwijl ze al verkleedkleren en een hoedje met bril op hadden. De resultaten zijn geweldig en gaan we gebruiken om een mooi schilderij van te maken.

Hier een voorbeeld van zo’n Opaatje

20161004_173143

De boekentafel in de centrale hal

Natuurlijk lezen we tussendoor ook veel boeken voor, die staan in de centrale hal bij elkaar op een mooie boekentafel. Het is tenslotte ook nog kinderboekenweek. We zingen veel liedjes, met een speciale gastdocent van de muziekschool,  en we bekijken een speciale goochelshow passend bij het thema. Wat zijn jullie activiteiten deze weken

Geef een reactie

Ontvang een gratis applijst voor kleuters!

Ontvang de gratis download: kleuterapps voor in de klas en blijf meteen op de hoogte van het laatste nieuws van deze site.

 

Bedankt! Je bent succesvol ingeschreven. Ik beloof je dat ik je niet ga spammen, wil je echter toch uitschrijven dan kan dat natuurlijk altijd onderaan de nieuwsbrief.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggers liken dit: