ICT en het
jonge kind
Driedelige workshopserie
Binnen het onderwijs zien we steeds meer ICT middelen in de onderbouw. Leerkrachten willen deze middelen graag zinvol inzetten.
Hoe doe je dat?
Welke apps en tools zijn nou écht zinvol voor kinderen, zonder dat ze alleen maar bezig zijn met doelloos swipen? Werken kinderen alleen of in groepjes?

COURES
Een driedelige workshopserie
In drie bijeenkomsten gaan we in op het doelgericht inzetten van ICT in de onderbouw. Je leert hoe je dit organisatorisch weg kan zetten in je planning en hoe je kinderen het gebruik van deze apps en tools aanleert. Je leert hoe je ICT kan gebruiken om zaken te verwerken (bijvoorbeeld woordenschat), maar ook hoe je interactief aan de slag kunt gaan met apps en je digibord.

Het gebruik van apps en digitools
1 dagdeel
Je maakt kennis met een aantal apps en tools en ontdekt waar je apps op kunt beoordelen. Je gaat daar zelf ook mee aan de slag. Je ontdekt hoe je apps kunt combineren met concreet materiaal en hoe je diverse ICT tools zoals een digibord en een iPad kunt combineren. Je leert hoe je dit organisatorisch weg kan zetten in je planning en hoe je kinderen het gebruik van deze apps en tools aanleert.
Na deze sessie volgt een werkopdracht voor in de praktijk.

Passende apps,waarom en hoe?
1 dagdeel
We starten met een terugkoppeling naar de werkopdracht.
Aan de hand van verschillende apps bekijken we daarna hoe jij content kunt maken op je iPad die exact aansluit bij jouw leerstofaanbod in de groep.
Je leert hoe je ICT kan gebruiken om zaken te verwerken (bijvoorbeeld woordenschat), maar ook hoe je hiermee interactief aan de slag kunt gaan.
Na deze sessie volgt weer een werkopdracht voor in de praktijk.

Eigenaarschap en instructiefilmpjes
1 dagdeel
We bekijken de mogelijkheid van het gebruik van instructiefilmpjes en bekijken de bruikbaarheid van QR codes in de onderbouw.
We bespreken de mogelijkheden rondom een leerlingenyurls (Kieskast) en een zelf gemaakte Yurls-les. We bespreken hoe je jouw leerlingen een gevoel van eigenaarschap kunt geven.
Tot slot proberen we tot een overzichtelijk jaarplan te komen waarin je ICT voortaan een vaste plek kunt gaan geven.
Wat levert het op?
Blijvende implementatie!
Drie bijeenkomsten en praktijk-/huiswerkopdrachten om het geleerde toe te passen
Tijdsinvestering
15 uur (bijeenkomsten én praktijkopdrachten/huiswerkopdrachten)


Doelen
Aan het eind van dit traject weet je:
- Wat de meerwaarde van ICT in de onderbouw is.
- Hoe je aan informatie komt m.b.t. apps en tools voor het jonge kind.
- Hoe je organisatorisch omgaat met ICT-middelen in jouw groep.
- Hoe je ICT-middelen gericht inzet in jouw groep.
- Kun je overweg met een aantal zinvolle apps en tools;
- Kun je organisatorisch ICT wegzetten in de weekplanning.
Wie ben ik, wie is Digitaalspeciaal?
CRKBO Docent
Mijn expertise is het omgaan met taalontwikkelingsstoornissen (TOS) en de combinatie van ICT en TOS.
Na ervaring te hebben opgedaan in de afgelopen schooljaren met workshops ontwikkelen en geven binnen mijn eigen team, geef ik sinds een aantal jaar ook trainingen aan collega’s in het land met mijn eigen bedrijf DigiTAALspeciaal, onderwijscoaching en inspiratie. Daarnaast ben ik CRKBO geregistreerd.
Passend onderwijs
Passend onderwijs betekent voor mij altijd de balans zoeken tussen dat wat mogelijk en gewenst is voor die specifieke leerling met al zijn of haar mogelijkheden.
Gebruik maken van spelend leren en ICT is mijn passie. Hiermee inspireer ik graag collega’s tijdens workshops en inspiratiesessies.
30 jaar ervaring
Al meer dan 30 jaar werk ik in het Cluster 2 onderwijs en tot voor kort gaf ik les aan kinderen met TOS (taalontwikkelingsstoornissen) en slechthorenden in de onderbouw.
Ik werk nu als ambulant dienstverlener en in die functie coach ik leerkrachten en leerlingen met een cluster 2 arrangement in het regulier onderwijs.
Vraag vrijblijvend een offerte aan
Heb je interesse en zou je een passend aanbod voor op jouw school willen ontvangen? Stuur mij een email met jullie wensen en ik mail je terug met een voorstel.

Waarom ICT in de onderbouw?


Gevoel van eigenaarschap verhogen
Door ICT gebruik kun je de zelfstandigheid van leerlingen trainen Ze leren baas worden over hun eigen leerproces en er is mogelijkheid tot differentiatie.


Zelfontdekkend leren
Gebruik apps of digibordtools die multifunctioneel zijn, daarmee kun je de leerlingen opdrachten laten volgen maar ook zelf laten bedenken voor medeleerlingen.


Digitale geletterdheid
De vele functies van digitale devices ontdekken en hiermee creatief aan de slag gaan is een belangrijk onderdeel van digitale gelteerdheid.


Leervoorwaarden stimuleren
Een bewuste keuze maken voor specifieke apps of digibordtools kan een extra dimensie geven aan jouw leerstofaanbod waardoor dit op een interactieve manier kan worden geconsolideerd.


Cooperatief leren binnen en buiten de klas
Met ICT kun je heel goed cooperatief werken in de klas, binnen school maar ook daarbuiten. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een werkstuk of quiz voor elkaar, maar ook via Skype of Facetime op het digibord.


Taal stimuleren
Apps die weinig afleiding hebben door gesproken taal lokken vaak goed uit tot zelf spreken en verwoorden. Ook kunnen apps of digibordtools goed gebruikt worden voor het oefenen van taalgebruik en verhaalopbouw.
Populaire workshops


1 dagdeel
iPads in de onderbouw
Heb jij ook een of meer iPads in de klas, en heb je nog geen idee wat je hiermee wilt doen?
Ik laat je in deze workshop zien dat iPads wel degelijk een aanvulling kunnen zijn op je dagelijkse praktijk.
1 dagdeel
Passende apps voor jouw groep
Veel talige apps zijn vaak al snel te moeilijk of hebben vaak een te hoog talig tempo voor kinderen met een lage taalvaardigheid. We bekijken en gaan aan de slag met apps die je kunt vullen met betekenisvolle taal vanuit jouw leerstofaanbod. Passend onderwijs op zijn best dus.


Mijn verhaal
Het is mijn missie om collega’s te inspireren en te laten ervaren dat het gebruik maken van digitale werkvormen en materialen niet moeilijk hoeft te zijn. Het taalonderwijs ondersteunen met digitale mogelijkheden en hiervoor steeds nieuwe uitdagingen of werkvormen ontdekken en gebruiken is mijn passie.


deelnemers
Downloads e-books
Workshops
website Bezoekers per dag
TESTIMONIALS
Wat zeggen de deelnemers?



De inhoud had wat ons betreft (mijn collega’s uit groep 1-2) nog wel een uur langer mogen duren. De werkvormen waren heel fijn, het was zeer waardevol dat er materialen aanwezig waren.



Jaqcueline A.
Leerkracht groep 1-2



De inhoud was duidelijk en het was fijn dat ik alles ook op papier op mijn gemak nog eens kon nalezen. Het tempo was lekker vlot.
Ik zou deze workshop zeker aanbevelen aan collega’s.



Irene v.d.V.
Leerkracht groep 1-2
FAQ
Veelgestelde vragen
Ligt de inhoud van de workshops vooraf al vast?
De inhoud kan altijd in overleg aangepast worden aan de wensen van de groep.
Waar geef je deze workshops?
Deze workshopserie geef ik alleen op uitnodiging van scholen of besturen, op een locatie naar keuze.
Wat zijn de kosten voor een workshopserie?
De kosten worden in een vrijblijvende offerte vermeld exclusief reiskosten. Deze kosten zijn afhankelijk van de wensen omtrent inhoud en frequentie.
Hoeveel deelnemers kunnen er meedoen?
Voor deze workshopserie hanteer ik een maximum van 15 deelnemers, zodat ik iedereen voldoende kan begeleiden tijdens de sessies.


Neem vandaag nog contact op !
Zorg dat jullie schooljaar een serie studiedagen krijgt met een praktische en inspirerende inhoud.Wil jij volgend schooljaar ook aan de slag met ICT?
Heb je interesse en zou je een passend aanbod voor op jouw school willen ontvangen? Stuur mij een email met jullie wensen en ik mail je terug met een voorstel.


