Selecteer een pagina

Twitter is een sociaal media platform met veel mogelijkheden maar nog vaak zijn die onbekend bij de leerkrachten in de praktijk. Wat kun jij ermee doen voor je onderwijs?

Ik gebruikte een twitteraccount voor mijn klas tot vorig schooljaar. dit account is nu slapend omdat we overgestapt zijn op klasbord. Af en toe komt hier nog eens een update ter inspiratie. Als leerkracht ben ik wel erg actief op twitter omdat ik het een platform vind waarbij je snel en direct vragen kunt stellen en antwoorden kunt krijgen. Daarnaast geeft het een schat aan onderwijsinformatie, mits je de juiste mensen volgt.
Ik las een tijdje terug een artikel hierover in het praxisbulletin.

Hier een korte samenvatting van dit artikel!

Wat kun je doen met een twitteraccount voor je school:

  • Informatie aanvragen rondom methodes, praktisch alle uitgeverijen zijn actief op twitter.
  • Delen waar je mee bezig bent en zo inspiratie geven maar ook ontvangen.
  • Ouderavonden/vieringen melden op je schoolaccount en op die manier snel en direct delen.
  • Studiedag herinnering voor ouders van leerlingen.
  • Bruikbare onderwijstips delen met collega scholen.

Wat kun je doen met een Twitteraccount voor je klas:

  • Praatprikkels voor thuis zenden bij de jongste groepen.
  • Maak eens contact met een expert of een bijzonder persoon
  • Houd een twitterview. Wanneer u in de klas met een bepaald onderwerp
    of thema aan de slag gaat, kan het interessant zijn om hier via twitter een expert bij te zoeken. Maak contact en probeer af te spreken of er een moment is waarop u een ‘twitterview’ kunt houden. Dan kunnen er vragen worden gesteld aan deze expert.
    En het is natuurlijk nóg mooier, wanneer u vervolgens via skype of periscope met deze expert ook kunt chatten!
  • Fictief account. Het is in bepaalde gevallen mogelijk om iemand via twitter er een rol aan te laten nemen. Hij/zij beantwoordt dan via een fictief account de vragen van de leerlingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een historisch belangrijke persoon zoals Michiel de Ruyter.
  • Vraag om input rondom  thema’s of leerstof van andere klassen op twitter.
  • #DTVKids. dit is een hashtag die u kunt gebruiken bij vragen op twitter.  Met deze hashtag heeft u de mogelijkheid  om input te vragen aan
    uw netwerk. Een voorbeeld hiervan is Onderzoeksbureau
    DTVKids. (DTV staat op Twitter voor Durf Te
    Vragen.) Leerkracht Frank de Vries is met zijn klas
    dit onderzoeksbureau gestart (frankdevries.eu/dtvk).
    Iedereen kan via twitter vragen sturen naar dit onderzoeksbureau.
    De kinderen gaan vervolgens op zoek naar een antwoord.
  • Gebruik uw eigen netwerk, bijvoorbeeld alle collega klassen van uw school met een account. Op kleinere schaal kunt bijvoorbeeld ook aan uw netwerk vragen wie er
    de klas vragen wil sturen over (bijvoorbeeld) de Gouden Eeuw, spreekwoorden, vlinders of een actueel onderwerp.
  • Vraag om feedback. Stel: de kinderen hebben gedichten of verhalen
    geschreven en u heeft die op de website van de klas geplaatst. Vraag dan eens via twitter aan mensen of ze op die gedichten of verhalen willen reageren. U krijgt op deze manier meer aandacht voor het werk van de leerlingen. Bovendien krijgt u positieve input,
    waar leerlingen weer mee verder kunnen. Bij negatieve input kunt u er meteen een lesje mediawijsheid aan vast maken.
  • Wees creatief. Vraag leerlingen om in 140 tekens te vertellen wat ze van een bepaald boek vinden, een samenvatting te geven van een les, een gedicht te maken over een bepaald onderwerp, een quizvraag te bedenken, enzovoort. En laat de kinderen dit via
    twitter delen met anderen.

volledig artikel lees je hier terug

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggers liken dit: