Het grote TOS Mysterie, TOS verstript !
Wanneer je mij al langer volgt weet je dat ik altijd op zoek ben naar nieuwe boeken of materialen die je kunt inzetten bij de begeleiding van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis, een TOS.
Toen ik de aankondiging zag van dit boek, kon ik dan ook niet wachten om het te lezen en een review te schrijven.
Het grote TOS mysterie is namelijk geen gewoon leesboek maar een stripverhaal. TOS verstript dus.
Een stripverhaal over TOS en taalwetenschap, dat klinkt interessant natuurlijk.
Het grote TOS mysterie is geschreven voor kinderen met en zonder TOS vanaf ongeveer 10 jaar. Het doel is om meer bekendheid te creëren voor TOS en kinderen te enthousiasmeren voor taalwetenschap.
Het stripverhaal is geschreven en getekend door Wouter Goudswaard en gebaseerd op het promotieonderzoek van Imme Lammertink. Zij onderzocht waarom het leren van taal niet voor ieder kind vanzelfsprekend is.
Het verhaal in het kort
Jeroen geeft een harde trap tegen de voetbal. Die vliegt het kantoor van Professor Roos binnen. Als Jeroen, Amir en Noami de bal willen ophalen, komen ze erachter dat Professor Roos wel een heel bijzonder kantoor heeft …
Samen met Professor Roos, aliens en een robotaap leren Jeroen, Amir en Noami vervolgens alles over de taalontwikkelingsstoornis (TOS) van Jeroen en de manier waarop kinderen taal leren.
Waarom een verhaal over taalwetenschap?
Dit boek is bedoeld om TOS bekender te maken in de omgeving van een kind met TOS, zodat men begripvoller kan reageren op de problematiek.
TOS is een nog relatief onbekende ontwikkelingsstoornis, in tegenstelling tot bijvoorbeeld ADHD of dyslexie, maar in elke schoolklas zit gemiddeld een of twee leerlingen met TOS. Het komt dus vaker voor dan je denkt!
Het stripverhaal is geschreven en getekend door Wouter Goudswaard en gebaseerd op het promotieonderzoek van Imme Lammertink. Zij onderzocht waarom het leren van taal niet voor ieder kind vanzelfsprekend is.
Het onderzoek
In 2018 schreef Imme Lammertink voor Wetenschap.nu een eerste blog over TOS én over het leren van taal. Twee jaar later, verdedigde zij digitaal haar proefschrift over dit onderwerp.
Zij onderzocht of kinderen met TOS meer moeite hebben met het leren van taal omdat zij minder gevoelig zouden zijn voor regelmatigheden in hun taalaanbod (statistisch leren).
Daarnaast hoopte zij meer te weten te komen over taalverwerving.
In haar studies onderzocht ze of het ‘ontdekken van patronen’ (statistisch leren) samenhangt met taalvaardigheid.
In de resultaten vond Imme dat de kinderen met TOS patronen herkenden in de visuele niet-talige taken, maar dat ze meer moeite hadden met het herkennen van patronen in de talige taal dan de kinderen zonder TOS.
Het ontdekken van patronen in taal lijkt dus moeilijk voor kinderen met TOS.
Dit kan volgens Imme Lammertink bijdragen aan de moeite die zij hebben met het leren van taal.
Tegelijkertijd herkennen ze patronen wel in een niet-talig, visueel taakje.
Dit geeft uiteraard weer nieuwe onderzoeksvragen, want hoe kun je hierin tegemoet komen binnen het onderwijs? Imme is dan ook nog lang niet klaar met haar zoektocht naar alles rondom taalontwikkeling en TOS.
Bekijk hier de visuele samenvatting van het onderzoek.
Over de auteur
Op de website wetenschap.nu zijn meerdere artikelen van Imme Lammertink te vinden, Het volgende is in haar bio te lezen.
Imme Lammertink is is gepromoveerd aan de Universiteit van Amsterdam op haar onderzoek naar kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. De relatieve eenvoud en snelheid waarmee de meeste kinderen hun moedertaal leren fascineert haar, maar tegelijkertijd weet ze dat dit niet voor alle kinderen vanzelfsprekend is. In haar blogs vraagt ze aandacht voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en behandelt ze verschillende facetten van de eerste taalverwerving.
Bron: www.wetenschap.nu
Mijn mening
Het verhaal van dit boek is gebaseerd op het onderzoek, de resultaten worden in stripvorm besproken.
Dit maakt het toegankelijk, maar de onderliggende boodschap blijft op zich nog best ingewikkeld.In het stripverhaal wordt alles rondom de patroonherkenning zo goed mogelijk uitgelegd, maar het blijft natuurlijk een lastige materie.
In de beschrijving staat dat dit boek geschikt is vanaf 10 jaar. Zelf vraag ik mij af hoe leerlingen met een TOS op die leeftijd dit zullen ervaren.
Tip voor in de begeleiding
Wanneer je dit boek uitgebreid bespreekt, bijvoorbeeld tijdens een begeleidingstraject, is dit boek zeker bruikbaar voor leerlingen die meer willen weten over wat nu precies lastig is wanneer je een TOS hebt.
Door dit verhaal te lezen krijgen ze op een aansprekende en visuele manier inzicht in hoe patronen in taal werken. Het verhaal laat ook zien dat het herkennen van visuele patronen juist een kwaliteit is van leerlingen met een TOS.
Wanneer je dit boek gaat gebruiken, raad ik wel aan om een periode met coaching ten aanzien van TOS, eigen kwaliteiten en eigen hulpvragen hier aan vooraf te laten gaan.
Eerder schreef ik al reviews over het boek: “Kaat en het taalmonster” en de map “Spraaktaalkids”. Beiden zijn hiervoor zeer goed bruikbaar.
Uitvoering: Hardcover
Formaat:17 x 24
Omvang: 24 pagina’s
ISBN 9789083183756
Druk: 1e
Auteur: Imme Lammertink
Illustraties: Wouter Goudswaard
Zou jij dit boek willen inzetten?
Van uitgeverij Levendig mag ik dit boek onder mijn lezers verloten.
Laat een reactie hieronder achter en maak kans op een gratis exemplaar.
Ik loot graag mee! Het lijkt mij een mooi boek om tijdens de begeleiding van een leerling uit groep 8 in te zetten.
Wat een prachtig boek die mooi aansluit bij onze Tos leerlingen. Dit boek zal heel goed gebruikt worden op onze cluster 2 school.
Dit lijkt me een fantastisch boek voor mijn begeleiding aan kinderen met TOS
Om de informatie over te brengen naar personen die onbekend zijn met TOS ..
en naar de mensen rondom een TOS leerling heen..
en ook naar de leerling zelf zodat ze meer in hun ” kracht gaan staan” , maar ook herkenning vinden in het geen waar ze tegen aanlopen..
zou ik graag het boek ontvangen# leerling begeleider cluster 2
Ik loot graag mee! Dit boek kan ik heel goed gebruiken op de cluster 2 school Auris Taalfontein en binnen de ambulante dienstverlening cluster 2.
Aangezien ik mijn leerling met TOS soms ook nog echt een mysterie vind zou ik dit boek als juf heel graag willen winnen, het helpt mij vast verder in mijn zoektocht naar de juist handvaten
Ik loot graag mee! Ben erg geïnteresseerd in Tos door mijn werk als leerkracht en door mijn dochter met een Tos
Aangezien ik als ondersteuner werk, is dit boek een prachtexemplaar om mee te nemen en aan de leerkrachten aan te bieden. Een strip leest vlotter dan een boek, dus ik denk dat we op deze manier nog meer mensen kunnen laten inzien wat TOS betekent.