Problemen in latere leerjaren kunnen voorkomen worden door beter kleuteronderwijs!
Dit is de titel van een artikel van de Monitor naar aanleiding van de uitzending van vorige week over de hoge werkdruk.
Lees hier het artikel en lees ook mijn mening en gevoel bij dit artikel. Ik hoop dat er veel reacties komen op de site van De Monitor. Daaraan gaan ze aflezen hoe dit onderwerp leeft in onderwijsland.
Mijn mening:
Het #kleuteronderwijs wordt te schools, ben ik het daar mee eens of niet? Hoe is dat bij jou op school of op de school van je kind? geef jij, of geeft de juf van jouw kind, nog wel ruimte genoeg om spelend te leren in de klas?
De originele KLOS opleiding voor kleuterleidsters werd 30 jaar geleden opgeheven, langzaam blijven er nu steeds minder KLOSjuffen over in het onderwijs. Sommigen zijn zelfs al eerder gestopt omdat ze de verschoolsing van groep 1 en 2 niet langer konden verdragen. En ja… Na het lezen van dit artikel denk ik ook meteen na over mijn eigen manier van lesgeven aan kleuters in het speciaal onderwijs. Wil ik niet teveel onderwijzen?
Bij deze neem ik mij (alweer) opnieuw voor om te blijven strijden tegen teveel verschoolsing en voor meer spelend leren. ik zeg “alweer” omdat het je soms overkomt, het teveel willen onderwijzen. Door alle groepsplannen en leerlijnen die je moet volgen en die je kunnen meeslepen.
Spelend leren dus! Met alle mogelijkheden die het moderne onderwijs mij kan bieden. Dus ook ICT, maar naast een zandtafel, een uitdagende huishoek en een stoere bouwhoek, lekker spelen in zandbak en de plassen op het schoolplein. ik ben dan misschien geen originele “klosser” maar na heel veel jaren ervaring naast die geweldige voorbeeldcollega’s blijf ik geloven in spelend leren met af en toe wat extra voeding op dat gras. Want op het moment dat je het gras niet meer voedt, wordt dat speciale gras bij ons op school nooit het prachtige veldje wat het hoort te zijn.