Selecteer een pagina

Werken jullie op school met het directe instructie model?

Wij zijn er sinds twee jaar echt intensief mee aan de slag op school. Vanaf groep 1 tot en met 8. Bij ons, dan spreek ik over cluster 2, speciaal onderwijs.

Voor ons is het een hele uitdaging om de lessen volgens dit model te geven, omdat we in de onderbouw nog vaak vooral met een gesprek bezig zijn, het begrijpend luisteren met een mindmap of een visualisatie naar aanleiding van een gebeurtenis. Bij kinderen met taalontwikkelingsstoornissen is dit uiteraard een speerpunt in je les.

Het directe instructiemodel is toch al lastig bij kleuters en vooral dus in cluster 2. Toch heb ik een manier gevonden. Hoe? Dat lees je hier terug.

Maar waar ik vooral fan van ben geworden zijn de beurtstokjes. Ik gebruik ze echt overal voor. Beurten kiezen voor wie er Flip de Beer mee mag nemen, raadspelletjes, groepjes maken bij de gymles, noem maar op. Ze zitten dit jaar in een simpele plastic beker en het is grappig om te zien dat de kinderen ze ook graag gebruiken bij vrije momenten. Ze vinden het eerlijk of ze spelen er graag “de juf” mee :).

Op mijn pinterestbord over activerende directe instructie vind je trouwens ook nog veel leuke links en tips. Bijvoorbeeld de wisbordjes. Daar wil ik in een kleutergroep nog een keer mee aan de slag? Heb jij daar al ervaring mee, laat het mij in een reactie op de site weten, ik ben benieuwd!

Related Post

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggers liken dit: