Spannend, een Greenscreen in de klas !
Wat is een green screen?
Dagelijks bekijken we het weerbericht op televisie en zien we de weervrouw of weerman voor een green screen staan. Natuurlijk zien wij geen groen scherm, maar de kaart van Nederland met alle temperaturen. Wist je dat de weervrouw of weerman eigenlijk voor een groen scherm staat? Hoe het daar in de studio precies werkt is niet belangrijk, maar wist je dat het heel simpel is om zelf uit te voeren in de klas met de greenscreen-app van Do INk.
Wat heb je nodig?
Het enige wat je nodig hebt is een iPad, een Greenscreen app en een groen scherm.
Hoe werkt het?
Met een green screen als achtergrond kun je foto’s of een film maken van je leerlingen. In de app kun je er vervolgens een andere achtergrond achter zetten waardoor ze in een andere wereld lijken te staan. Met de app van Do Ink is het een fluitje van een cent. Simpel een foto of filmpje maken, op het internet een mooie achtergrond uitzoeken en vervolgens in de app samenvoegen. Super leuk maar…
Wat kun je doen met een green screen in de klas
Hoe gebruik je het in de klas en waarom is het waardevol? Kun je het gebruiken bij alle leeftijden en moet het begeleid worden? Zelf heb ik onder begeleiding een film gemaakt getiteld “Naar de dokter” , om zp ons thema af te sluiten in groep 2. Van een collega hoorde ik dat er een videoclip was opgenomen met groep 8. Eigenlijk is de bruikbaarheid van deze technologie dus erg breed. Het voordeel van oudere leerlingen is dat je ze zelf de app kunt laten ontdekken, bij kleuters zul je dat eerst even zelf moeten doen. 😉
10 Voorbeelden van gebruik in de klas:
Voor alle voorbeelden geldt dat je er later in de greenscreenapp, de juiste achtergrond achter zet.
- Laat de kinderen een verhaal uitspelen naar aanleiding van je thema.
- Laat de kinderen in een speciale outfit een film of foto maken. Een modeshow met kleding uit de verkleedkist?
- Laat de kinderen iets maken/knutselen waarmee ze op de foto gaan. Laat ze bijvoorbeeld een auto maken van een doos en plaats er later een race circuit achter.
- Laat de kinderen elkaar interviewen over een onderwerp.
- Neem een videoclip op, voer een dans uit op met muziek en plak daar later een spannende achtergrond achter.
- laat de kinderen een film maken bij de verteltafel met attributen. Hang het groene scherm achter de verteltafel. TIP: Maak de film ook eens met de stopmotion app.
- Tableau Vivant: Laat de kinderen een tafereel uitbeelden in houding en gebaren en gezichtsuitdrukkingen in een bevroren beeld. Zet hier later de juiste achtergrond achter.
- Maak een journaal met de kinderen over de afgelopen week/ het afgelopen thema of een schoolfeest
- Maak een weerbericht met de kinderen bij thema klimaat/seizoenen.
- Laat de kinderen een presentatie houden over een behandeld onderwerp of een zelf gekozen onderwerp. Zet er met de app een mooie (bewegende) achtergrond achter. Een prachtige spreekbeurt toch?
Waarom is het waardevol?
De leerlingen zijn op deze manier bezig met waardevolle communicatie, betekenisvolle taal en communicatieve redzaamheid. Zij oefenen de opbouw van een verhaal door bijvoorbeeld tevoren een script te maken, ze oefenen beurtgedrag in een gesprek op de film en de woordenschat die wordt gebruikt uit het thema wordt nogmaals geconsolideerd. Het spreken voor een publiek, voor de camera of het vertellen van een verhaal oefent ook het flexibele taaldenken, soms loopt iets anders maar de film loopt door, hoe reageer je dan? Het vraagt wat van de executieve functies. Je moet namelijk reageren op je omgeving, je moet een taakaanpak hebben om tot een resultaat te komen en je moet goed op jezelf durven reflecteren om tot een gezamenlijk eindproduct te komen. Daarnaast zijn de kinderen natuurlijk ontdekkend en ontwerepend bezig met leren in de 21e eeuw.