Fonemisch bewustzijn
Het kunnen luisteren naar klanken, het kunnen horen van verschillen en het kunnen manipuleren met klanken noemen we fonologisch en fonemisch bewustzijn.
Fonologisch bewustzijn gaat over losse klanken, fonemisch bewustzijn gaat over woorddelen.
Beiden zijn belangrijk en onmisbaar bij het leren lezen.
Het is dan ook belangrijk dat er in groep 1 en 2 veel aandacht aan wordt besteed.
Fonemisch bewustzijn op afstand of thuis
De uitdaging van afstandsonderwijs is natuurlijk het speels houden van de opdrachten.
Daar heeft de Facebookpagina van Fonemisch bewustzijn mooie inspirerende ideeën voor online gezet.
Deze Facebookpagina is onderdeel van de website Fonemisch bewustzijn, die ook workshops en online scholing aan bieden.
Hieronder een paar voorbeelden van de Facebookpagina.
Klankenbingo
Altijd leuk een spelletje klankenbingo! Download de kaarten op www.glazenschool.nl
Klankenjacht
Hartstikke leuk die berenjacht! En als je dan toch aan het jagen bent, misschien kun je dan ook een paar klanken vangen! Of eigenlijk dus letters. Die zijn namelijk overal verstopt. Buiten, in het bos of op straat, maar soms ook binnen. Toegegeven, soms zijn ze wel heel erg goed vermomd of verstopt hoor. Maar als je heel goed zoekt kun je er vast wel een paar vinden. En als je een letter hebt gevonden, weet je dan ook hoe de klank klinkt? Gebruik je je stem als je hem zegt? Vang je letters anders op een foto. Dan kun je thuis op de laptop of het tablet de filmpjes met de klankkenmerken erbij zoeken en bekijken.
Ren de klank!
Omdat we allemaal in beweging moeten blijven en het weer uitnodigt om buiten te spelen ook een renspelletje!
Zoek een plek waar je lekker kan rennen en maak daar vier tot zes “klankplekken”. Dat kan door een cirkel te tekenen met stoepkrijt, maar je kunt ook een boom, een bankje een plant aanwijzen als klankplek. Aan deze plekken koppel je een klank die de kinderen al kennen. De letter van de klank kun je in de cirkel tekenen of in het zand. Je kunt ook de klankvellen van de bingo uitprinten en deze kaartjes aan de boom, plant of bank plakken. Ga samen alle plekken langs en benoem de klanken fonetisch. Dit is extra belangrijk als je alleen de letter gebruikt om de plekken te markeren. Weet je nog welke kenmerken de klank heeft?
Dan gaan we spelen! Alle deelnemers (dat kan er ook maar één zijn) staan achter de klanknoemer. Die noemt één van de gebruikte klanken. De deelnemers rennen naar de juiste klankplek. Staat iedereen goed? Dan noemt iedereen de klank hardop. Sta je bij een andere klank? Welke klank is dat dan en wat is het verschil met de genoemde klank?
De klanknoemer noemt vervolgens een nieuwe klank en iedereen rent naar de nieuwe plek. Natuurlijk kun je zo vaak je wilt dezelfde klank gebruiken bij het rondrennen. De volgende keer dat je wilt klankrennen kun je eventueel weer nieuwe klanken gebruiken.
Wat schrijf jij daar?
Leuk om even tussendoor te doen! En hartstikke grappig en spannend voor de kleuters, is het schrijven van klanken/letters op elkaars rug.
Helemaal niet moeilijk. Schrijf met je wijsvinger. Gebruik altijd de kleine letter en begin bovenaan met de “lange stok’ van de letter. Daarna maak je de bochtjes en de boogjes. Hou je vinger bij het schrijven zoveel mogelijk op de rug. Dus eventueel dezelfde weg weer naar boven, enz. Degene waarop geschreven wordt moet dan natuurlijk raden welke klank je schrijft! Raad je een andere klank? Wat is dan het verschil tussen beide letters en klanken? Hints geven mag!
Om de beurt schrijven en raden is het leukst. En je leert van allebei heel goed het teken (letter) van de klank herkennen.
vind je informatie over het belang van klankherkenning en nog veel meer leuke en leerzame klankspellen.
Heb jij nog aanvullingen?
Laat het hieronder weten in een reactie
0 reacties