Hoe start jij dit jaar weer op?
Wanneer de zomervakantie op zijn eind begint te lopen, wordt het tijd om weer voorzichtig aan school te gaan denken.
De inrichting van je lokaal?
Denk bijvoorbeeld aan de inrichting van je lokaal? Ga je meteen met themahoeken aan de slag of ga je voor de rust in je lokaal en dus ook in jouw groep. Voor beiden is wat te zeggen.
Beginnen met een basisindeling van een huishoek en een bouwhoek kan goed werken wanneer je het gedrag van kinderen eerst wil observeren in de groep individueel en tijdens interactie met elkaar. Je hebt dan mooi de tijd om te observeren wat er voor creativiteit en fantasie al uit de kinderen zelf komt en het geeft je ook de gelegenheid om de regels en afspraken van de klas samen goed door te nemen zonder afleidende interessante hoeken.
Het eerste thema ?
Na die eerste weken kun je dan natuurlijk los gaan bij je eerste thema. Het werken met themahoeken en betekenisvolle taal is, zeker voor leerlingen met taalontwikkelingsstoornissen, cruciaal om spelend te leren.
Echter dit is volgens mij ook voor andere kleuters erg belangrijk. Hier kom ik in een ander blog hoeken en spelontwikkeling op terug.
Wij beginnen met het thema vriendjes!
We houden de hoeken rustig en besteden vooral veel aandacht aan regels, (werk)afspraken en kennismaking met elkaar.
We gebruiken hiervoor vaak de projecten van Kleuteruniversiteit zoals “een nieuw schooljaar” of het gratis project “de zoevende zebra”.
TIP: Project zoevende zebra van kleuteruniversiteit is gratis
Het project naar aanleiding van het prentenboek “de zoevende zebra” van Jenni Desmond gaat over vriendschap en biedt voldoende aanknopingspunten voor 1 a 2 weken. Bekijk het project hier.
Kijk hier voor meer inspiratie
- Ga naar mijn speciale Yurlspagina’s rondom het kleuteronderwijs
- of check mijn Pinterestbord : Nieuw schooljaar
Veel inspiratie gewenst!
0 reacties