Letters in een kleuterklas ja of nee?
Ik zeg dan ja! Natuurlijk wel op een manier die geschikt is voor kleuters dus met veel spel, ervaring, beleving en klankherkenning.
Wij werken elk thema (3 weken) met een letter die centraal staat en dus ook past bij het thema.
Elk jaar is dat dus een andere volgorde.
Letters zijn zo een logisch onderdeel bij een thema. De letter heeft een relatie met het thema en de kinderen hebben hierdoor een mentale kapstok om de letter en het bijbehorende woord te plaatsen.
Je komt hiermee per jaar aan ongeveer 13 letters. Dit is misschien niet de norm die de inspectie stelt maar ik ben van oordeel dat versneld aanbieden weinig meerwaarde heeft. De kinderen pakken trouwens tussendoor ook de nodige letters op zodat het aantal 13 niet een vast gegeven is voor elk kind.
Elke letter wordt tijdens het thema via een beredeneerd aanbod, volgens de vaardigheden van de CPS map Fonemisch bewustzijn , aangeboden.
In die map worden de 10 onderstaande vaardigheden beschreven.
- luisteren
- zinnen en woorden
- rijmen
- klankgroepen
- isoleren van klanken
- begrijpend luisteren
- letterkennis
- auditieve synthese van klanken
- auditieve analyse van klanken
- manipuleren van klanken
Kijk voor lestips bij de diverse vaardigheden eens naar dit artikel op mijn site.
Wat doen wij in onze klas met de letters?
Wij werken volgens een vaste, dus herkenbare, routine met een handpop.
Dit is “Bennie” onze letterkampioen (een handpop) die in zijn rugzakje elke keer een nieuw letter bij zich heeft.
0 reacties
Trackbacks/Pingbacks