Agent en boef en de klassenregels. 

Aan het begin van het schooljaar starten wij altijd met een thema rondom kennismaking met elkaar en de regels van de klas. Hoe gaan we met elkaar om, maar ook hoe gaan we om met de materialen.  

Ieder jaar is de eerste week even aftasten van wat er in de groep mogelijk is en van daaruit kiezen we dan het thema wat aan zou kunnen slaan. Dit jaar was dit voor de tweede keer op rij het thema Agent en Boef, van de Kleuteruniversiteit. 

Dit project werkt naar aanleiding van het prentenboek “Agent en Boef en de boevenstreken”.

 

Het project

Het verhaal wordt via een verhalend ontwerp behandeld, dit betekent dat de Boef dus ook in de klas komt en rommel maakt. De kinderen ontdekken dit door de situatie die ze aantreffen en door de brieven die Boef achterlaat. Boef vindt de klas heel leuk, maar maakt er ook een beetje een potje van. Hij ruimt niets op, kliedert met een plakpotje en laat vieze voetsporen achter in de klas. Allemaal acties waarvoor we samen met de kinderen dus regels bedenken of herhalen die zij allang kennen maar die boef dus duidelijk nog moet leren. Hoe je kunt opruimen, hoe we de klas netjes en schoon kunnen houden en hoe je met materialen, maar ook met elkaar omgaat. Boef lijkt eerst erg stout en ondeugend maar later blijkt dat hij gewoon op zoek is naar vriendjes. Hoe maak je die?

We schrijven brieven terug, bespreken met elkaar wat we moeten doen en de regels plus het waarom van die regels en we spelen uiteraard heel veel met nieuwe taal.

De basis

Het prentenboek ( en de vervolgverhalen van agent en boef) zijn uitermate geschikt om het thema politie wat verder uit te diepen. Bij ons duurde het thema 4 weken en eigenlijk waren de kinderen nog lang niet uitgespeeld. Ik vind het project van de kleuteruniversiteit dan ook zeker een aanrader om mee te starten.

De uitvoering

Wij hebben de doelen van het project per week aangepast en verkleind, ook hebben we het project aangevuld met meer visuele ondersteuning en materialen voor in de hoeken. Door het verhalend ontwerp iets meer uit te breiden dan wat beschreven stond hebben we meer taal kunnen toevoegen.

Bekijk hier het project van de Kleuteruniversiteit.

Via mijn Yurls site vind je een pagina voor leerkrachten en een voor leerlingen rondom dit thema.

 

Via mijn Pinterestpagina vind je nog meer ideeen.

Op de app Omnidu heb ik een bijpassende module gemaakt om de nieuwe woorden te consolideren. Zoek in het zoekvenster naar meer modules van mij door “marita teunisse” in te typen. Natuurlijk hebben we ook de clusters van LOGO3000 aangeboden die toepasselijk waren.

Hier nog een fotoreportage van het thema.

Zoals je kunt zien was het weer een geweldig thema. Dus misschien tot volgend jaar boef!!

Heb jij al wel eens met dit thema gewerkt?

Vertel ons jouw ervaringen in de reacties hieronder.

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wil jij creatief aan de slag met taal en digitale tools?

Bekijk dan al mijntrainingen in de Digitaalspeciaal Online Academy!

Volg vanuit je eigen huiskamer op jouw eigen tempo en tijdstip mijn online trainingen en masterclasses.

Via deze mailinglijst ontvang je meteen een kortingscode waarmee je kortingen kunt krijgen tot 50%!
Ook ontvang je als eerste het laatste nieuws over de Digitaalspeciaal Online Academy.

Bedankt! Je bent succesvol ingeschreven. Ik beloof je dat ik je niet ga spammen, wil je echter toch uitschrijven dan kan dat natuurlijk altijd onderaan elke mail. Bij Gmail en Hotmail komen mijn mails vaak in SPAM terecht. Wil geen enkele mail missen? Voeg mijn mailadres dan toe aan jouw lijst met vertrouwde contacten of bij Gmail aan de mailbox Primair. Groet, Marita

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Leuk dat je er bent!

Delen mag natuurlijk!

Shares