Selecteer een pagina

Wisbordjes, wie kent ze niet? Sinds het directe instructiemodel zijn intrede heeft gedaan in het onderwijs, zie je ze overal. Of toch niet?

Ken jij de wisbordjes al?

Op de site van directe instructie.nl lees je het volgende:

 Wisbordjes zijn een eenvoudig en doeltreffend middel om in één oogopslag te zien of de hele klas je instructie heeft begrepen. In plaats van één leerling voor de klas te roepen of een beurt te geven, stel je de vraag aan de klas als geheel en noteren alle leerlingen hun antwoord op hun wisbordje dat ze daarna omhoog houden.

De betrokkenheid wordt verhoogd en 100% van de leerlingen neemt actief deel aan de les. Het zal de leerkracht ongetwijfeld meer feedback tijdens een les geven en er zal meer zicht komen op hoeveel begrip je bij de leerlingen bereikt.

Maar hoe zou dat zijn bij kleuters?

Om dit te monitoren heb ik de wisbordjes uiteraard uitgeprobeerd in mijn groep 2 in het speciaal onderwijs.

Ik heb simpel weg een aantal gekleurde A4-tjes gelamineerd en er uitwisbare stiften en een klein doekje bij gegeven.

De eerste keren moesten de leerlingen erg wennen aan de werkvorm. Ik had het bordje als onderdeel van het rekencircuit ingezet. Voordat ik de instructie kwam geven aan de groepstafel moesten ze dus even wachten, en dan is zo’n leeg wisbord erg uitnodigend natuurlijk. 🙂 Een paar leerlingen gingen bijvoorbeeld tekenen op het bordje, in afwaching van mijn instructie. Hier bleek dus weer dat je bij de introductie van het wisbordje duidelijk moet zijn naar leerlingen.

De tweede keer heb ik het wisbordje duidelijk laten zien tijdens een kringmoment en heb ik het doel van het wisbordje helder uitgelegd.

Dit ging ongeveer als volgt.:

Het wisbordje gaat ons helpen. Vaak weet iemand het antwoord al maar mag een ander kindje het zeggen, dat is jammer want jij had dit ook graag willen doen. Het wisbordje helpt je daarmee. Voortaan kan iedereen tegelijk een antwoord geven, niet hardop maar op het wisbordje. Zodra je het antwoord hebt gegeven houd je het bordje in de lucht en kan ik zien of je het goed hebt opgeschreven.

Maar, denk je nu: “kleuters kunnen toch niet schrijven?”

toch is het wisbordje prima in te zetten bij kleuters. Gebruik beeldentaal en spreek dit samen af met je leerlingen. Maak samen bijvoorbeeld een teken voor ja en nee. Of laat het antwoord tekenen. Cijfers schrijven kan nog moeilijk zijn, laat ze dan bijvoorbeeld 4 streepjes zetten in plaats van het cijfer 4.

Maak ook wisbordjes met aan een kant de cijfers tot 10 of 20 , maak wisbordjes met aan een kant letters, ze kunnen dan hun antwoord omcirkelen of doorkruisen.

Mogelijkheden genoeg, ook voor kleuters.

Na het wisbordje een aantal keren te hebben uitgeprobeerd kan ik zeggen dat dit zeker een leuke aanvulling is op de (kleine)kringactiviteiten in een kleutergroep.

De site van directe instructie.nl is ook zeker de moeite waard om te bekijken. Je vindt hier genoeg voorbeelden en zelfs voor de hogere groepen kant en klare formats om te gebruiken.

Speciaal voor de kleuters heb ik een gratis download gemaakt met meer dan 15 lestips om het wisbordje te gebruiken bij kleuters.

Download het hier gratis en wordt ook meteen lid van mijn nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste gratis downloads en meer.

Related Post

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggers liken dit: