Selecteer een pagina

Mindmaps in de herfst

Mindmaps in de herfst

Mindmaps zijn visuele woordvelden waarin je begrijpend luisteren kunt verwerken maar ze zijn ook handig om te gebruiken bij het brainstormen over een onderwerp zoals de herfst.

Binnen dit thema zijn namelijk heel veel subthema’s te bedenken zoals De spin, Paddenstoelen of Het weer. Wanneer je een gesprek start kun je met een mindmap de beginsituatie duidelijk krijgen, wat de kinderen er dus  allemaal al van weten. Vanuit deze beginsituatie kun je de leerdoelen voor je subthema aanpassen en de juiste activiteiten of verdiepingsmaterialen erbij zoeken. Gaandeweg het thema vul je dan de mindmap nog verder aan. Een  mindmap kan ook dienen als evaluatiemiddel, “wat hebben we nu allemaal al geleerd over…”.de spin

Hoe maak je een mindmap?
Opbouw
Bouw de mindmap vanuit een centraal woord in het midden. Hieromheen komen de takken, bouw die op volgens de richting van de klok. Aan een tak komen soms ook weer subtakken. Die blijven dan wel de kleur van de hoofdtak houden.
Tekst
De tekst moet zo kort mogelijk gehouden worden in een mindmap, liefst een lidwoord met zelfstandig naamwoord. Het woord moet altijd boven de tak geschreven worden en daarboven moet het plaatje geplakt of getekend worden.
Tekeningen
Wanneer je niet zo’n begenadigd tekenaar bent kun  je met de kinderen afspreken dat je later (liefst diezelfde dag) de plaatjes erbij zoekt.
Je kunt natuurlijk vooraf ook al een groot aantal plaatjes verzamelen en afdrukken zodat je sommige plaatjes al kunt opplakken tijdens of na de eerste brainstorm. Laat de plaatjes steeds pas achteraf zien aan de kinderen. Anders beïnvloed je het denkproces teveel.
Materialen
Je kunt ook brainstormen met concrete materialen. Verzamel een aantal materialen rondom het thema en ga samen met de kinderen in gesprek hoe je dit kunt ordenen in groepen. Elke groep materialen komt dan in een gekleurde hoepel of op een gekleurd papier te liggen en dit vertaal je naar een tak van een mindmap. Wanneer de kinderen zelf niet taalvaardig zijn en niet zo’n grote woordenschat hebben kan dit een mooie opstap zijn voor een mindmap. Misschien komen de kinderen dan toch nog met eigen aanvullingen.

TIP
Maak er na afloop een goede foto of PDF van en verzamel die in een map die de rest van het schooljaar in de leeshoek blijft staan. Je zult zien dat leerlingen er zelf regelmatig nog eens doorheen bladeren en ze kunnen dan vaak zelf nog prima vertellen wat er ook weer was gezegd tijdens het maken van de mindmap.

Wil je meer informatie over hoe je een mindmap moet opbouwen of over een gevisualiseerd gesprek, lees dan hier verder.

Hieronder zie je nog wat meer voorbeelden van een mindmap over zo’n subthema.

bos20150916_144025

20150916_144137

Werk jij vaak met mindmaps in jouw groep? laat het mij weten in een reactie hieronder.

 

Geef een reactie

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggers liken dit: