Een kijkje in mijn “iPad-klas”

Een kijkje in mijn “iPad-klas”

 

IPads bij kleuters? Laat ze toch spelen!
Op deze pagina geef ik jullie vandaag een kijkje in mijn klas. Er wordt mij vaak gevraagd wat ik dan precies doe met die iPads en of ik de kinderen nog wel genoeg  laat spelen?
Op dat laatste kan ik meteen volmondig JA zeggen. Ik vind spelend leren een absolute voorwaarde voor een kleutergroep.

Dat wil echter niet zeggen dat spelenen leren de hele dag op eigen initiatief van de leerling gebeurt. Ik stuur, motiveer en bied spelmaterialen aan die het (persoonlijk) leer- en lesdoel ondersteunen. Zo ook met de iPads.

imageWij werken nu voor het tweede schooljaar met iPads en wij zien echt enorm veel mogelijkheden om ze in te zetten, ook in de onderbouw.  Wij hebben bij ons op school vanaf groep 3 nu 1 iPad per leerling en bij de kleutergroepen 1 Ipad per 4 leerlingen. Ons schoolregel  is wel dat ze alleen maar worden ingezet voor herhaalde instructie, oefenen of  binnen een lesdoel zoals onderzoekend leren of begrijpend lezen/luisteren.

20150501_101554Dus niet om eindeloos spelletjes op te spelen omdat die dan toevallig ook nog een beetje educatief zijn. Dat kunnen en mogen ze thuis ook genoeg doen. Persoonlijk ga ik dan liever met mijn kleuters buiten of binnen spelen.

Uiteraard gebruiken we de educatieve apps zoals woordwijs, letterschool, enz. wel, maar dan moeten ze passend zijn binnen het (persoonlijke) leerdoel.

Dit app-gebruik beheersen wij binnen ons klassenmanagement met Zuludesk. Zuludesk_mobile_SDHiermee kun je voor je groep of per device een app vastzetten, zodat de leerling niet kan gaan “zwerven” tussen de apps. Heb je geen Zuludesk? Dit kan ook met de functie “begeleide toegang“. lees hier hoe je dat instelt.

Een voorbeeld van het gebruik van de iPad binnen mijn kleutergroep:

  • Bij de inloop laat ik ze 3 keer per week om beurten werken in de app van LOGO3000.(woordenschat) Al mijn (5) iPads heb ik vastgezet op deze app met Zuludesk en zodra de timetimer gaat wisselen de groepjes die dan vervolgens verder gaan. De overige kinderen mogen vrij kiezen uit een aantal spelmogelijkheden.
  • Bij het werkuurtje, via het planbord, zijn drie door mijzelf gekozen leerlingen op een iPad aan de slag met een app die ik binnen mijn thema of binnen een persoonlijk leerdoel voor dat kind heb uitgekozen. Ook weer ingesteld met Zuludesk.
  • Tijdens creatieve momenten zet ik de iPads soms  in met een instructiefilmpje zoals je in dit filmpje in een korte impressie kunt zien. Dit filmpje heb ik zelf gemaakt en past dus binnen mijn groep en lesdoelen.
  • Voor tussendoor momenten (na het fruit of na het brood eten) zet ik de iPad soms vast op de app IBook waarin de leerlingen digitale prentenboeken kunnen beluisteren en bekijken die wij zelf hebben voorgelezen en ingesproken via de app Book Creator. (vanwege auteursrechten is dit alleen binnen onze school te bekijken).
  • Ook kunnen de kinderen met de app INigma de QR code lezen van de boekkaartjes die ik in de leeshoek heb gelegd (zie voor de link mijn andere pagina over QR tips). Dit gaat vaak wel via youtube maar ze weten inmiddels dat ze daar geen misbruik van mogen maken door verder te klikken naar andere filmpjes.

Niet bij alle tussendoor momenten komen de iPads echter van het haakje. Omdat sommige kinderen vaak TE graag met de iPad bezig zijn kies ik er bewust voor om ze op een aantal momenten niet beschikbaar te stellen.
Ze blijven dan mooi aan het kapstokje hangen. (Het kapstokje is trouwens van de Action.)IMG-20160602-WA0003
De koptelefoons worden via het verloopstekkertje eraan gemaakt door ons (kinderen mogen ze niet steeds erin en eruit halen, dit kan de iPad ingang beschadigen) en de iPads zijn beschermd met een stevige kidscover en een screenfolie.

Na school worden de iPads van de hele kleuterbouw (totaal 17) opgeborgen in een koffer waarin ze opgeladen worden voor de volgende dag.IMG-20160602-WA0002

Zoals je ziet hebben we per groep een vaste coverkleur omdat het soms handig is om sneller persoonlijk in te loggen bij sommige apps zoals LOGO3000.

 

Naast onze 5 iPads heb ik ook nog plaats gemaakt voor 2 leerlingcomputers voor onze

leerlingenyurls. Op die pagina staan alle themagebonden spellen, liedjes, verhaaltjes en filmpjes. Hierover kun je op een andere pagina binnen deze site meer lezen. Ook laat ik de leerlingen hierop werken met zelfgemaakte gynzylessen en digibordlessen die in powerpoint zijn gemaakt en die ik heb gedownload via de site van Juf Gertrude: Digibord in de onderbouw.

Is dit nou allemaal nodig? Het zijn nog maar kleuters!
Ook op deze vraag kan ik alweer volmondig JA zeggen. Kleuters zijn geen wereldvreemde wezens maar ontdekkende en experimenterende individuen die opgroeien in een digitale wereld. Ze worden door ons opgeleid voor een samenleving waarvan wij op dit moment ons nog geen voorstelling kunnen  maken. Denk maar eens in dat we 10 jaar geleden nog geen weet hadden van een iPad en dat wifi eigenlijk pas bestaat sinds…ja sinds wanneer eigenlijk?  Het is daarom zo belangrijk om deze digitale wereld in je klas te halen en de kleuters al te laten ontdekken dat je wel alles kunt zoeken, bekijken en bespreken maar… altijd moet vergelijken met de werkelijkheid van het hier en nu en om de hoek(mediawijsheid). Ook kun je met al die digitale middelen perfect visueel ondersteunen en kan het digitale aanbod je helpen om echt passend lesaanbod te creëren.

30 jaar geledenDe computer is 30 jaar geleden ontdekt, wanneer je kijkt hoe snel dit is gegaan en wat voor digitale revolutie dit teweeg heeft gebracht? Tel daar eens 30 jaar bij, dan werken de hedendaagse kleuters alleen mààr met technologie. Uiteraard moet de balans tussen werken met een device en spelend leren bij een kleutergroep naar het laatste doorslaan maar dat betekent niet dat er geen combinaties te bedenken zijn waarbij beiden mogelijkheden ten volle benut worden.

Ben je enthousiast geraakt door mijn verhaal en wil je een workshop volgen waarin ik jou laat ervaren hoe je iPads, digibord en de computers op een passende en zinvolle manier kunt inzetten? Stuur mij dan een mail en vraag een offerte aan via onderstaand formulier of laat een reactie achter hieronder.

 

 

Geef een reactie

Ontvang een gratis applijst voor kleuters!

Ontvang de gratis download: kleuterapps voor in de klas en blijf meteen op de hoogte van het laatste nieuws van deze site.

 

Bedankt! Je bent succesvol ingeschreven. Ik beloof je dat ik je niet ga spammen, wil je echter toch uitschrijven dan kan dat natuurlijk altijd onderaan de nieuwsbrief.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggers liken dit: