Selecteer een pagina

Social media in het basisonderwijs

Social media in het basisonderwijs

Wat doe jij met social media in jouw groep? 

Het onderwijs verandert waar we bij staan. Heb je het een onder de knie, dan komt het volgende alweer langs. Stonden we tien jaar geleden nog bijna allemaal voor een krijtbord, nu hangen in de meeste lokalen digitale schoolborden  Soms zie je door de bomen het bos niet meer, maar om daarom alles maar de rug toe te keren…?

Social media is vandaag de dag onderdeel van ieders leven. Of je nu wel of geen Facebook of Instagram account hebt, je hoort er toch dingen van terug. En soms krijg je dan toch het idee dat je wat mist? Daarnaast is het een onderdeel van de maatschappij waar onze kinderen mee opgroeien en waar zij hun verdere leven mee te maken zullen krijgen.

Hoe doe jij het in de klas. Gebruik je daar ook Social media? Dat is iets waar ik best benieuwd naar ben. En dan bedoel ik alle soorten van oudercommunicatie maar ook social mediatoepassingen in je les.
Wanneer je gaat rondkijken op het internet en bijvoorbeeld filmpjes bekijkt op leraar24 zie je talloze voorbeelden. Maar zijn dit de pioniers of wordt dit op grotere schaal gedaan?

 

het_congreshet_congres_2Op 27 november wordt Het congres georganiseerd. Dit is een landelijke onderwijscongres over speciaal onderwijs en ICT. Er is op die dag ook een ILab  georganiseerd door Gewoon Speciaal ICT. Dit  is een landelijk netwerk van en voor ICT-Coördinatoren en iCoaches in het Speciaal Onderwijs. In dit ILab worden door de deelnemers kennis en ervaringen “good practice” uitgewisseld m.b.t. gebruik van ICT als middel bij het onderwijs aan leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften.

Ik zal daar ook bij staan met mijn bijdrage ” praatprikkels voor jonge leerlingen met TOS“.
Ik ben heel benieuwd naar de collega’s uit het land welke ik daar zal zien en naar hun voorbeelden van ICT gebruik en Social Media in de klas.

Wat zijn volgens mij de mogelijkheden voor Social Media voor het onderwijs

  • Oudercommunicatie (Klasbord/Digiduif/Schoudercom,enz.)
  • Collegiaal overleg (Twitter/Facebookgroepen)
  • Inspiratie/informatie delen(Twitter/Facebookgroepen/Pinterest)
  • Digitale koffiekamer voor overleg of gewoon even bijpraten over iets actueel (twitter/Facebook)
  • Interactieve tools gebruiken voor je les (Kahoot/Socrative)
  • Kinderen een bord met informatie laten maken rondom links over bepaald hoofdstuk of spreekbeurt/werkstuk (Pinterest/padlet)
  • Foto’s/inspiratie delen (Instagram/Pinterest/mijn album/website school)
  • contact houden met de groep over huiswerk of activiteiten (facebook/Whatts-app/Twitter)

Maar heeft jouw school een internetprotocol?
Hoe zit het met de privacy? Want alles wat ooit op internet is gezet verwijder je niet zomaar. Ouders zijn terecht duidelijk in hun privacywensen maar scholen moeten hier ook terdege bewust van zijn van wat er wel en niet op het internet wordt gezet. Denk aan klassenfoto’s of foto’s van leuke activiteiten. Hoe goed en leuk bedoeld ook, dat is wel een belangrijk ding om mee te nemen voordat je het internet gaat gebruiken in je klas of op school. Wij hebben op school wel een protocol geschreven met duidelijke regels voor zowel leerlingen als collega’s en ik denk dat het een must is voor iedere school die zich op internet begeeft.

Wat doe ik zelf met Social media en hoe haal ik er mijn voordeel uit?

Bij mij in de klas (groep1-2)

  • Ik heb een yurls voor de leerlingen met de leerstof en gebruikte links van het actuele thema-aanbod in de klas. Daarnaast staan er een paar  algemene pagina’s met lesstof op deze yurls en een pagina met informatie voor ouders. hiermee breng ik de leerstof een stapje dichter bij huis en genereer ik betrokkenheid en praatprikkels thuis.
  • Wij gebruiken Klasbord voor de broodnodige praatprikkels, door elke dag foto’s naar huis door te sturen over de dagelijkse belevenissen in de klas. (Dit is een beschermde omgeving met alleen toegang voor de ouders van de eigen klas.)
  • Tot vóór Klasbord had ik een Twitteraccount met de klas  als zendfunctie voor deze praatprikkels.
  • Ik gebruik Pinterest als visuele inspiratie voor de kinderen, bijvoorbeeld een bord met bouwhoekvoorbeelden  of duplovoorbeelden waar kinderen op  kunnen kijken via het digibord en zo inspiratie op kunnen doen. Je llaat de leerlingen zo op jonge leeftijd al kennismaken met het principe van informatie zoeken op het internet.

Voor mijn professionalisering:

  • Ik heb een pinterestaccount  als digitale opslagzolder voor creatieve inspiratie maar ook informatie of artikelen rondom allerlei onderwerpen. Zo heb ik bijvoorbeeld veel borden rondom thema’s maar ook rondom taal, leerlingenzorg en ICT.
  • Ik heb een Facebookpagina www.facebook.com/jufmarita  met bijna 700 leden, om op een snelle manier te delen met collega’s wat ik allemaal tegenkom op het internet.
  • Ik volg de Facebookgroepen kleuterwereld   met bijna 9000 leden
    en kleuters in het speciaal onderwijs  met iets meer dan 500 leden (mede door mijzelf opgericht) om te  delen en te inspireren.
  • Ik gebruik Twitter en volg heel veel onderwijs mensen of gerelateerde accounts , ik zie dit een beetje als digitale koffiekamer.
  • Ik gebruik deze website om mijn ei wat uitgebreider kwijt te kunnen over van alles en nog wat ! 🙂

Welk platform gebruik jij het liefst op internet en waarom? Laat het me weten in een reactie hieonder.
Wil je  meer tips en informatie over social media in het onderwijs kijk dan eens verder op mijn pinterestbord.  ICT en social media in de klas.

 

Geef een reactie

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggers liken dit: